ORIGINAL_ARTICLE
اثر ویژگیهای هیئتمدیره بر کیفیت فرایندهای هیئتمدیره در شرکتهای دولتی
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر ویژگیهای ساختاری هیئتمدیره بر کیفیت فرایندهای هیئتمدیرة شرکتهای دولتی انجام شده و در آن اندازه، استقلال، ساختار رهبری و تنوع هیئتمدیره به عنوان سازوکارهای مطرح در حاکمیت شرکتی مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این، نفوذ دولتمردان به عنوان شاخصی جدید در تهدید استقلال هیئتمدیره شرکتهای دولتی نیز مورد بررسی قرار گرفت. به دلیل محدودیت همکاری شرکتهای دولتی از حیث محرمانگی اطلاعات، نمونهگیری تحقیق بر اساس نمونهگیریِ در دسترس انجام شد و از میان 265 شرکت دولتی، 127 شرکت مورد مطالعه قرار گرفت. برای اندازهگیری تعارض شناختی هیئتمدیره، از پرسشنامة معتبر تعارض شناختی چینگ هوآت (2004)، و برای سنجش فرایندهای «انسجام هیئتمدیره»، «هنجارهای تلاش» و «بکارگیری مهارتها و دانش»، سه پرسشنامة محققساخته با لحاظ پرسشنامههای تحقیقات پیشین و نظر خبرگان طراحی شد. علاوه بر این برای تحلیل دادهها، از مدل معادلات ساختاری (SEM) با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که فرایندهای گروهی تصمیمگیری هیئتمدیرة شرکتهای دولتی، با بزرگی هیئتمدیره تحتتأثیر قرار میگیرد؛ به عبارت دقیقتر، اندازة هیئتمدیره بر سه فرایندِ انسجام، هنجارهای تلاش و بکارگیری مهارتها و دانش هیئتمدیره تأثیر منفی گذاشته است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد همزمانی نقش مدیرعامل و رئیس هیئتمدیره میتواند فرایند بکارگیری مهارتها و دانش را تقویت کند. همچنین مشاهده شد که تنوع هیئتمدیره با سه شاخص تنوع «سنی»، «رشتة تحصیلی اعضا» و «زمینة تخصصی حرفهای» بر تمامی فرایندهای هیئتمدیره تأثیر قوی داشته است. با توجه به نتایج این پژوهش، اثر شاخص تنوع سنی با بار عاملی منفی و اثر دو شاخص تنوع رشته تحصیلی و زمینة تخصصی حرفهای با بار عاملی مثبت تأیید شد.
https://www.jipas.ir/article_118011_391d0bea245f14e67eb0b46f76e6a612.pdf
2019-12-22
1
40
10.22034/jipas.2020.197175.1043
حاکمیت شرکتی
ویژگیهای ساختاری
فرایندهای هیئتمدیره
شرکتهای دولتی
اکبر
شریعت نیا
mehrdad5038@gmail.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
حبیب الله
طاهرپور کلانتری
habtaherk@yahoo.com
2
استادیار، گروه مدیریت، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران.
AUTHOR
علی
جهانگیری
al_jahan@yahoo.com
3
استادیار، گروه مدیریت، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران.
AUTHOR
مهدی
رسولی قهرودی
m.rasouli@imps.ac.ir
4
استادیار، گروه مدیریت، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران.
AUTHOR
امیدوار، علیرضا، عسکری مارانی، علیرضا (1391). دستورالعمل نظام راهبری حاکمیت شرکتی شرکتهای دولتی. تهران: نشر گندمان.
1
حساس یگانه، یحیی، خیرالهی، مرشید (1387). حاکمیت شرکتی و شفافیت، حسابدار، سال 1، شمارة 203، 79-74.
2
حسنی، محسن. (1396). شناخت تأثیر نسبت استقلال هیئتمدیره بر کیفیت سود در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهش حسابداری، سال 7، شمارة 26، 36-1.
3
داوری، علی، رضازاده، آرش (1393). مدلسازیمعادلاتساختاریبانرمافزار PLS. تهران: جهاد دانشگاهی.
4
رسولی قهرودی، مهدی، بیگلر، سیما، رازنهان، فیروز (۱۳۹۷). بررسی تأثیر تنوع تیم مدیریت ارشد (TMT) بر عملکرد شرکت. فرایند مدیریت و توسعه، سال 31، شمارة 2، 178-143.
5
طیبنیا، علی (1395). شرکت دولتی یعنی رانت، حقوق نجومی و سفر خارجی. خبرگزاری مهر، ویراسته محبوبه فکوری، قابل دسترسی در https://www.mehrnews.com/news/3920526 (11/12/1395)
6
غلامحسینی، هادی (1395). شرکتهای دولتی بودجه کشور را در ابهام میبلعند. روزنامه جوان، نسخه آنلاین، ویراسته هادی غلامحسینی، قابل دسترسی در https://www.javanonline.ir/fa/news/826640 (20/09/1395)
7
قانون بودجه سال 1392کل کشور. مصوب 19/03/1392 مجلس شورای اسلامی، ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف بودجه، معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، مرکز اسناد، املاک و انتشارات.
8
لگزیان، محمد، علوی، سید مسلم، نجفی سیاهرودی، مهدی (1390). هیئتمدیره کارآمد: اصول، ساختارها و کارکردها. مشهد: آستان قدس رضوی.
9
مرادی، مهدی، سعیدی، مجتبی، رضایی، حمیدرضا (1392). بررسی تأثیر اندازه و استقلال هیئتمدیره بر هزینههای نمایندگی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهشهای تجربی حسابداری، سال 2، شمارة 7، 53-35.
10
نیکو اقبال، علیاکبر (1396). مصیبت شرکتهای دولتی و شبهدولتی در ایران و حکمرانی خوب. پیام اتاق ارومیه، سال 21، شمارة 11، 31-29.
11
Abdulsamad, A. O., Yusoff, W. F. W., & Lasyoud, A. A. (2018). The influence of the board of directors’ characteristics on firm performance: Evidence from Malaysian public listed companies. Corporate Governance and Sustainability Review, 2(1), 6-13.
12
Adams, R., & Ferreira. D. (2009). Women in the boardroom and their impact on governance and performance‖, Journal of Financial Economics, 94(2), 291–309.
13
Agrawal, A., & Knoeber, C. R. (2001). Do some outside directors play a political role?. The Journal of Law and Economics, 44(1), 179-198.
14
Al Azeez, H. A. R., Sukoharsono, E. G., & Andayani, W. (2019). The impact of board characteristics on earnings management in the international oil and gas corporations. Academy of Accounting and Financial Studies Journal, 23(1), 1-26.
15
Alves, S. (2020). CEO Duality and Firm Performance: Portuguese Evidence. In Conceptual and Theoretical Approaches to Corporate Social Responsibility, Entrepreneurial Orientation, and Financial Performance. 227-246. IGI Global.
16
Alqatan, A., Chbib, I., & Hussainey, K. (2019). How does board structure impact on firm performance in the UK?. Corporate Board: Role, Duties & Composition, 15(2), 18-27.
17
Alsartawi, A. M. (2019). Board independence, frequency of meetings and performance. Journal of Islamic Marketing, 10(1), 290-303.
18
Anderson, C., & Anthony, R. (1988). The new corporate directors. New York: John Wiley & Sons.
19
Bankewitz, M. (2016). Boards’ Different Advisory Tasks–What Makes Board Members Use Their Knowledge?. American Journal of Management, 16(1), 54-69.
20
Barclay, D., Higgins, C., & Thompson, R. (1995). The partial least squares (PLS) approach to causal modeling: personal computer adoption and use as an illustration. Thechnology studies, 2(2), 285-309.
21
Barton, D., and Wong, S. (2006). Improving board performance in emerging markets. McKinsey Quarterly, 1(1), 35–43.
22
Baulkaran, V., & Bhattarai, S. (2020). Board effectiveness: Evidence from firm risk. Journal of Economics and Business, 110(1), 1-41.
23
Bear, S., Rahman, N., & Post, C. (2010). The impact of board diversity and gender composition on corporate social responsibility and firm reputation. Journal of business ethics, 97(2), 207-221.
24
Bettenhausen, K. (1991). Five years of groups‘ research: What we have learned and what needs to be addressed, Journal of Management, 17(2), 345-381.
25
Bhabra, H.S., and Li, S.T. (2011). Independent directors and corporate performance: Evidence from listed firms in China, Corporate Ownership and Control, 8(3), 145-170.
26
Bilimoria, D., & Wheeler, J. V. (2000). Women corporate directors: Current research and future directions. Women in management: Current research issues, 2(10), 138-163.
27
Bouaziz, D., Salhi, B., & Jarboui, A. (2020). CEO characteristics and earnings management: empirical evidence from France. Journal of Financial Reporting and Accounting, 18(1), 77-110.
28
Butler, R. (1981). Innovations in organizations: Appropriateness of perspectives from small group studies for strategy formulation. Human Relations, 34(9), 763-788.
29
Cabrera-Suárez, M. K., & Martín-Santana, J. D. (2015). Board composition and performance in Spanish non-listed family firms: The influence of type of directors and CEO duality. BRQ Business Research Quarterly, 18(4), 213-229.
30
Charas, S. (2015). Improving corporate performance by enhancing team dynamics at the board level. International Journal of Disclosure and Governance, 12(2), 107-131.
31
Chin, W. W. (1998). The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research, 295(2), 295-336.
32
Ogbechie, C. I. (2012). Key determinants of effective board of directors-evidence from Nigeria. Doctoral dissertation. Brunel University Brunel Business School.
33
Coles, J. W., McWilliams, V. B., and Sen, N. (2001). An examination of the relationship of governance mechanisms to performance, Journal of Management, 27(1), 23-50.
34
Coffey, B. S., and Wang, J. (1998). Board diversity and managerial control as predictors of corporate social performance, Journal of Business Ethics, 17(14), 1595-1603.
35
Cullen, M., Kirwan, C., & Brennan, N. (2006). Comparative analysis of corporate governance theory: The agency-stewardship continuum. In 20th annual conference of the Irish Accounting & Finance Association, Institute of Technology, Tralee.
36
Daily, C. M., & Dalton, D. R. (1994). Bankruptcy and corporate governance: The impact of board composition and structure. Academy of Management journal, 37(6), 1603-1617.
37
Dulewicz, V., MacMillan, K., & Herbert, P. (1995). Appraising and developing the effectiveness of boards and their directors. Journal of General Management, 20(3), 1-19.
38
Dutton, J. E., and Duncan, R., B. (1987). Strategic issue diagnosis and creation of momentum for change, Strategic Management Journal, 8(3), 279-295.
39
Erhardt, N. L., Werbel, J. D., & Shrader, C. B. (2003). Board of director diversity and firm financial performance. Corporate governance: An international review, 11(2), 102-111.
40
Faccio, M. (2006). Politically connected firms. American economic review, 96(1), 369-386.
41
Farquhar, S. (2011). The impact of board processes on board role performance andeffectiveness: An empirical study of UK listed companies. Doctoral dissertation. University of Wolverhampton.
42
Fernández-Temprano, M. A., & Tejerina-Gaite, F. (2020). Types of director, board diversity and firm performance. Corporate Governance: The International Journal of Business in Society, 20(2), 324-342.
43
Fernandes, P.(1986). Managing Relations between Government and Public Enterprises: A Handbook for Administrators and Managers. Geneva: International Labor Office.
44
Finkelstein, S., & Mooney, A. (2003). Not the usual suspects: How to use board process to make boards better. Academy of Management Executive, 17(2), 101-113.
45
Finegold, D., Benson, G., & Hecht, D. (2007). Corporate boards and company performance: Review of research in light of recent reforms. Corporate Boards and Company Performance, 15(5), 856-878.
46
Forbes D.P., Milliken F. (1999). Cognition and corporate governance: understanding board of directors as strategic decision-making groups. Academy of Management Review, 24(3), 489-505.
47
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research,18(1), 39-50.
48
Guest, P. M. (2008). The determinants of board size and composition: Evidence from the UK, Journal of Corporate Finance, 14(1), 51-72.
49
Hair Jr, J., Hult, G. T. M., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2013). A Primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). SAGE Publications, Thousand Oaks, CA.
50
Hassan, R., Marimuthu, M., & Johl, S. K. (2015). Demographic diversity and firm value: A review on large companies using panel data approach. In 2015 International Symposium on Technology Management and Emerging Technologies (ISTMET). IEEE.
51
Henseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. In New challenges to international marketing. Emerald Group Publishing Limited.
52
Hermalin, B. E., & Weisbach, M. S. (2001). Boards of directors as an endogenously determined institution: A survey of the economic literature (No. w8161). National Bureau of Economic Research.
53
Hillman, A. J., Cannella, A. A., & Paetzold, R. L. (2000). The resource dependence role of corporate directors: Strategic adaptation of board composition in response to environmental change. Journal of Management studies, 37(2), 235-256.
54
Hoffman L.R. and Maier N.R.F. (1961). Quality and Acceptual of problem Solution by Members of Homogeneous and Heterogeneous Group. Journal of Abnormal and Social Psychology, 62(2), 401-407.
55
HUAT, O. C. (2006). Board structure, board process and board role performance. Doctoral dissertation. National University of Singapore.
56
Huse, M. (2005). Accountability and Creating Accountability: a Framework for Exploring Behavioural Perspectives of Corporate Governance. British Journal of Management, 16(1), 65-79.
57
Ingley, C. B., & Walt, N. V. (2001). The strategies board: the changing role of directors in developing and maintaining corporate capability. Corporate Governance: An International Review, 9(3), 174-185.
58
Ju, M., and Zhao, H. (2009). Behind organizational slack and firm performance in China: The moderating roles of ownership and competitive intensity. Asia Pacific Journal of Management, 26(4), 701-717.
59
Kilduff, M., Angelmar, R., & Mehra, A. (2000). Top management-team diversity and firm performance: Examining the role of cognitions. Organization science, 11(1), 21-34.
60
Kim, I., Pantzalis, C., & Park, J. C. (2013). Corporate boards' political ideology diversity and firm performance. Journal of Empirical Finance, 21(3), 223-240.
61
La Porta, R., Lopez‐de‐Silanes, F., & Shleifer, A. (1999). Corporate ownership around the world. The journal of finance, 54(2), 471-517.
62
Levrau, A., and Van den Berghe, L. A. A. (2007). Corporate governance and board effectiveness: Beyond formalism. The ICFAI Journal of Corporate Governance, 6(4), 58-85.
63
Mahadeo, J. D., Soobaroyen, T., & Hanuman, V. O. (2012). Board composition and financial performance: Uncovering the effects of diversity in an emerging economy. Journal of business ethics, 105(3), 375-388.
64
Manna, A., Sahu, T. N., & Pandey, K. D. (2020). Board size, multiple directorship and performance of Indian listed firms. International Journal of Economics and Business Research, 19(2), 111-129.
65
Mar, P., & Young, M. N. (2001). Corporate governance in transition economies: A case study of two Chinese airlines. Journal of World Business, 36(3), 280-302.
66
Marimuthu, M., & Kolandaisamy, I. (2009). Demographic diversity in top level management and its implications on firm financial performance: An empirical discussion. International Journal of Business and Management, 4(6), 176-188.
67
Mairnova, J., Plantenga, J., & Remery, C. (2016). Gender diversity and firm performance: Evidence from Dutch and Danish boardrooms. The International Journal of Human Resource Management, 27(15), 1777-1790.
68
Menozzi, A., Gutiérrez Urtiaga, M., & Vannoni, D. (2012). Board composition, political connections, and performance in state-owned enterprises. Industrial and Corporate Change, 21(3), 671-698.
69
Milliken, F. J., & Vollrath, D. A. (1991). Strategic decision-making tasks and group effectiveness: Insights from theory and research on small group performance. Human Relations, 44(12), 1229-1253.
70
Milliken, F. J. and Martins, L. L. (1996). Searching for common threads: understanding the multiple effects of diversity in organizational groups‖, Academy of Management Review, 21(1), 402-433.
71
Minichilli, A., Zattoni, A., Nielsen, S. and Huse, M. (2012). Board task performance: An exploration of micro- and macro-level determinants of board effectiveness, Journal of Organisational Behavior, 33(2), 193-215.
72
Murphy, S. A., & McIntyre, M. L. (2007). Board of director performance: A group dynamic perspective. Corporate Governance Journal, 7(2), 209-224.
73
Nielsen, S., Huse, M., Minichilli, A., & Zattoni, A. (2008). Board Diversity And Firm Performance: An Empirical Investigation Of The Mediating Effects Of Board Processes And Task Performance. In Academy of Management Proceedings, Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management.
74
Pettigrew, A. M. (1992). On studying managerial elites. Strategic management journal, 13(2), 163-182.
75
Postma, T. J. B. M., van Ees, H., Garretsen, H., & Sterken, E. (1999). Top management team and board attributes and firm performance in the Netherlands. University of Groningen, SOM research school. Groningen.
76
Pugliese, A., Nicholson, G., & Bezemer, P. J. (2015). An observational analysis of the impact of board dynamics and directors' participation on perceived board effectiveness. British Journal of Management, 26(1), 1-25.
77
Randoy, T., and Jenssen, J., I. (2004). Board independence and product market competition in Swedish firms, Corporate Governance: An International Review, 12(3), 281-289.
78
Rose, C. (2007). Does female board representation influence firm performance? The Danish evidence, Corporate Governance: An International Review, 15 (2): 404-413.
79
Schmidt, S. L., & Brauer, M. (2006). Strategic Governance: How to assess board effectiveness in guiding strategy execution. Corporate Governance: An International Review, 14(1), 13-22.
80
Stiles, P. and Taylor, B. (2001). Boards at work – How directors view their roles and responsibilities. Oxford: Oxford University Press.
81
Tenenhaus, M., Amato, S., & Esposito Vinzi, V. (2004, June). A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modelling. In Proceedings of the XLII SIS scientific meeting, 1(2), 739-742.
82
Uadiale, O. M. (2010). The impact of board structure on corporate financial performance in Nigeria.
83
Watson, W., & Michaelsen, L. (1988). Group interaction behaviors that affect group performance on an interactive task. Group & Organization Studies, 13(4), 495-516.
84
Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration. MIS quarterly, 33(1), 177-195.
85
Williams, K., Harkins, S., & Latane, B. (1981). Identifiability as a deterrent to social loafing: Two cheering experiments. Journal of Personality and Social Psychology, 40(2), 303.
86
Yeung, J. C. (2018). Nonlinear effect of board size on corporate performance: Impact of the cultural backgrounds of directors in Hong Kong. AsiaPacific Journal of Financial Studies, 47(1), 107-131.
87
Zahra, S., and Stanton, W. W. (1988). The implication of board of directors‘ composition for corporate strategy and performance, International Journal of Management, 5(2), 229-236.
88
Zahra, S. A. and Pearce, J. A. (1989). Boards of directors and corporate financial performance: a review and integrative model, Journal of Management Studies, 15(2), 291-334.
89
Zona, F., & Zattoni, A. (2007). Beyond the black box of demography: Board processes and task effectiveness within Italian firms. Corporate Governance: An International Review, 15(5), 852-864.
90
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی آثار مدیریت اسلامی در ایران در دهه دوم انقلاب اسلامی: دوره تثبیت آثار (1377-1368)
بَرکشی پاسخهای مناسب و درخور از نصوص و اندیشه اسلامی برای سؤالات برخاسته از دانش و کنش مدیریت به تولید آثاری منجر شده است که در جامعه دانشگاهی و حوزوی کشور در قالب مدیریت اسلامی شناخته میشود. هرچند که ارزشهای انقلاب اسلامی ایران در عرصه مدیریت کشور به طور کامل متجلی نشده است، ولی روند روبهرشد آثار منتشرشده در زمینه مدیریت اسلامی در کشور از ابتدای وقوع انقلاب امری محسوس بوده است؛ مدعایی که نیازمند بررسی دقیق و موشکافانه است. این مطالعه در ادامه پژوهشی است که پیش از این با عنوان «مدیریت اسلامی در ایران: بسترها و پیدایش» به رشته تحریر درآمده است و حلقه دوم زنجیره آن را شکل میدهد. هدف این پژوهش، بازنمایی تلاشهای انجامشده در دهه دوم انقلاب اسلامی در کشور (سالهای 1368 الی 1377) است و با استفاده از گونهای از فراتحلیل مطالعات انجامشده در زمینه مدیریت اسلامی را بررسی و دستهبندی کرده است. جامعه آماری این پژوهش منابع موجود مدیریت اسلامی در دهه دوم است. پژوهشهای انبوهشی یکی از رویکردهای مرسوم برای تولید علم به شمار میرود. این پژوهش با احصای آثار منتشرشده در این حیطه و تجزیهوتحلیل آنها به این نتیجه رسیده است که در این دوره محتوای عمده آثار معطوف به جنبههای ترویجی و مبنایی مدیریت اسلامی در جامعه بوده و کمتر به حل مسائل مستحدثه جامعه بر اساس مدیریت اسلامی و بر مبنای روششناسیهای متقن توجه داشته است. بر این اساس میتوان گفت این دوره، دوره تثبیت مدیریت اسلامی در کشور بوده و به تدریج افراد دانشگاهی عهدهدار تبیین این حوزه شدهاند.
https://www.jipas.ir/article_94244_42c03a85f3796ccfd32ef8426c9b6f92.pdf
2019-12-22
41
71
10.22034/jipas.2019.94244
مدیریت اسلامی
ایران
چالشها
دستاوردها
دهه دوم انقلاب اسلامی
حسن
عابدی جعفری
h_abedijafari@yahoo.com
1
رئیس هیئتمدیره انجمن رفتار سازمانی و استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
مسعود
بنافی
banafi@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
LEAD_AUTHOR
اکرم
دستیاری
akramdastyari@gmail.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
AUTHOR
ایرانبدی، داریوش (1372). مدیریت: اصول و مفاهیم آن. گمرک، سال 2، شماره 11، 10-6.
1
الیاسی، محمدحسین (1371). اطاعتپذیری در نیروهای مسلح. سیاست دفاعی، سال 3، شماره 2، 17-1.
2
امیری، علینقی (1379 الف). نقش پارادایم در علوم انسانی و مدیریت. مجله مجتمع آموزش عالی قم. سال 2، شماره 7 و 8، 163-137.
3
امیری، علینقی ( 1379 ب). هرمنوتیک و تأثیر آن در علوم انسانی و مدیریت. مجله مجتمع آموزش عالی قم. سال 2، شماره 6، 305-265.
4
باقری، خسرو (1382). هویت علم دینی. تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
5
بنافی، مسعود، نوروزی، محمد (1392). تحلیلی آسیبشناسانه از ترجمان اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران در برنامههای عملیاتی: ملاحظاتی سیاستی. برنامهریزی و بودجه، سال 18، شماره 4، 195-161.
6
بنتون، تد؛ کرایب، یان (1386). فلسفه علوم اجتماعی اجتماعی، بنیادهای فلسفی تفکر اجتماعی. ترجمه شهناز مسمیپرست و محمود متحد. تهران: نشر آگه.
7
پایگاه استنادی اسکوپوس.
8
حقانی زنجانی، حسین (1374) آثار حب ریاست در قرآن. نشریه درسهایی از مکتب اسلام. سال 35، شماره 1، 40-35.
9
خرازی، کمال (1376). مقدمهای بر مبانی مدیریت اسلامی. نشریه علومتربیتی، سال 11، شماره3 و 4، 29-16.
10
داناییفرد، حسن (1394). مدیریت دولتی: دیروز، امروز، فردا. جزوه منتشرنشده درس نظریهها و مبانی مدیریت دولتی. دانشگاه تهران.
11
رحمانی، جعفر، باقی نصرآبادی، علی (1377). نکات مؤثر در مدیریت کارآمد. قم: نشر خرم.
12
رستگار، عباسعلی (1389). معنویت در سازمان با رویکرد روانشناختی. تهران: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
13
سبزواری، مصطفی، سلیمانیفرد، محمدهادی و گرمسیری، محمدنبی (1387). تحولات دهه دوم انقلاب اسلامی. دسترسی در http://daneshjooagah.blogfa.com/post/386 (30/05/1396).
14
سیاهپوش، محمود (1358). مبانی اداره توحیدی- مبانی سازمان در اسلام، تهران: ابجد.
15
شمسالدین، محمد مهدی (1372). اصول مدیریت از دیدگاه اسلام. قم: دارالنشر.
16
صفری، محسن (1373). نگاهی گذرا به مدیریت و رهبری در فرهنگ آزادگان. در مقالات برگزیده چهارمین کنفرانس بررسی دفاع مقدس (راههای حفظ آثار فرهنگی دفاع مقدس)، تهران: بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس، 340-327.
17
طاهری، عباس (1383). ساختار انقلابهای علمی. تهران: نشر قصه.
18
عابدی جعفری، حسن، سبزیکار، علیرضا (1391). مدیریت اسلامی در ایران: بسترها و پیدایش. دو فصلنامه علمی- تخصصی اسلام و مدیریت، سال اول، شماره 2، 47-31.
19
عابدی جعفری، حسن، سلگی، غلامرضا (1389). کتابشناسی مدیریت و رهبری در اسلام. تهران: علم و دانش.
20
عمید زنجانی، عباسعلی ]بیتا[. مدیریت و فرماندهی در جنگ. در: سمینار نهجالبلاغه. تهران: [بینا].
21
فرحی، حسین (1370). بسیج و تشکیلات. شهاب، سال 1، شماره 26، 1.
22
فیروزآبادی، حسن (1377). تجلی تفکر بسیجی و نقش آن در فرماندهی جنگ. در: حماسهسازان عصر امام خمینی (ره): مجموعه مقالات کنگره سرداران شهید سپاه و 36000 شهید استان تهران. ویراستار محمد دانشگر. تهران: دانشگاه امام حسین (ع)، پژوهشکده علوم انسانی.
23
گائینی، ابوالفضل، حسینزاده، امیر (1391). پارادایمهای سهگانه اثباتگرایی، تفسیری و هرمنوتیک در مطالعات مدیریت و سازمان. راهبرد فرهنگ، سال 5، شماره 19، 138-103.
24
محمدپور، احمد (1389). روش در روش، درباره ساخت معرفت در علوم انسانی. تهران: جامعهشناسان.
25
مصباح یزدی، محمدتقی (1371). تبیین مفهوم مدیریت اسلامی. مدیریت دولتی، شماره 19، 20-14.
26
نورمحمدزاده، مهدی (1397). علت اینکه در ایران مردم دلارها را آتش نزدند چه بود؟ سایت الف. دسترسی در https://www.alef.ir/news/3970528013.html (20/06/97).
27
هرسیج، رفیعی (1384). تحولات دهه دوم انقلاب اسلامی و نقش آن در پیدایش چالشهای نظری دهه دوم و سوم. مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد، سال 17، شماره 2، 119-91.
28
Gundolf, K., & Filser, M. (2013). Management research and religion: A citation analysis. Journal of Business Ethics, 112(1), 177-185.
29
McCloskey, D. N., & McCloskey, D. N. (1994). Knowledge and persuasion in economics. Cambridge: Cambridge University Press.
30
Mitroff, I. I., & Denton, E. A. (1999). A study of spirituality in the workplace. MIT Sloan Management Review, 40(4), 83.
31
Tomer, J. F. (2007). What is behavioral economics? The Journal of Social Economics, 36(3), 463-479.
32
ORIGINAL_ARTICLE
کاوش نقش فرهنگ سازمانی در ارتباط بین رهبری تحولگرا و توسعه سرمایه انسانی در شرکت پخش فرآوردههای نفتی منطقه کرمان
مطالعه حاضر علاوه بر بررسی اینکه آیا ادراک کارکنان از سبک تحولگرای مدیران بر مزایای سرمایه انسانی تأثیر مثبتی دارد خیر، نقش میانجی یا تعدیلگر فرهنگ سازمانی نوآورانه را در رابطه فوق واکاوی میکند. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را 1400 نفر از کارکنان شاغل در نواحی نهگانه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی استان کرمان در ششماهه اول سال 1397 تشکیل میدهند که 260 نفر از آنها با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد است. برای تأیید پایایی پرسشنامهها از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که مقدار آنها برای هر سه پرسشنامه بالاتر از 8/0 بود. مقادیر بهدستآمده برای روایی همگرا نیز نشاندهنده روایی پرسشنامهها بود. نتایج تحلیل دادههای گردآوریشده با نرمافزارهای SPSS و PLS نشان داد سبک رهبری تحولگرا به طور مستقیم (با شدت تأثیر 47/0) و به طور غیرمستقیم (با شدت تأثیر 73/0) از طریق فرهنگ سازمانی نوآورانه، برای اثرگذاری بر درک مزایای سرمایه انسانی در کارکنان جامعه هدف پتانسیل زیادی دارد. در راستای کاوش نقش فرهنگ، نتایج آزمون سوبل میانجیگری نسبی فرهنگ نوآورانه را در ارتباط مذکور با شدت 38/0 تأیید کرد. این بدان معنی است که با توجه به آماره VAF، تقریباً 40 درصد از اثر کل رهبری تحولی بر توسعه سرمایه انسانی را متغیر میانجی فرهنگ نوآورانه به صورت غیرمستقیم تبیین میکند. درنهایت، علیرغم تفاوت معنادار آثار مستقیم و غیرمستقیم رهبری تحولی بر سرمایه انسانی از طریق فرهنگ نوآورانه، یافتههای پژوهش از عدم تأیید نقش تعدیلگر فرهنگ نوآورانه در این ارتباط حکایت دارد.
https://www.jipas.ir/article_118026_286c2c1af9942d0bd142ef92f4b4892f.pdf
2019-12-22
73
99
10.22034/jipas.2020.205176.1050
رهبری تحولگرا
سرمایه انسانی
فرهنگ سازمانی نوآورانه
شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی
ایمان
حکیمی
hakimi_iman@yahoo.com
1
استادیار گروه مدیریت بازرگانی و مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
آقاجانی، طهمورث، عزیزی، غلامرضا، شوقی، بهزاد، رضازاده، آرش، دهقان نجمآبادی، عامر (1391). بررسی تأثیر سبک رهبری بر فرهنگ سازمانی (مورد مطالعه: شرکت آلومینیوم پارس شهر صنعتی کاوه). مدیریت فرهنگی، سال 6، شماره 16، 80-65.
1
ابراهیمی، روناک، عدلی، فریبا، مهران، گلنار (1394). نقش فرهنگ سازمانی بر دانشآفرینی از دیدگاه صاحبنظران نظام آموزش عالی. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال 21، شماره 1، 157-151.
2
اسماعیلی، محمودرضا، شریعتنژاد، علی (1394). بررسی رابطه رهبری تحولگرا با سرمایه فکری و سرمایه روانشناختی با اثر میانجی مدیریت تحولگرا. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، سال 24، شماره 77، 97-77.
3
الماسی، مصطفی، نعمتی، لیلا (1395). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر سلامت سازمانی؛ با نقش میانجیگری یگانگی فرد- سازمانی. مدیریت فرهنگی، سال 11، شماره 32، 111-99.
4
باقری، مهدی، رنجبر، محمدحسین، تب، سمیه (1394). بررسی نقش واسطهای اعتماد و خودکارآمدی جمعی بر رابطه بین رهبری تحولآفرین و عملکرد تیمی (مطالعه موردی: اداره کل آموزشوپرورش استان هرمزگان). فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، سال 9، شماره 31، 162-127.
5
بهمنی، اکبر، فوجالی، توحید (1396). رابطه رهبری تحولآفرین و بهرهوری منابع انسانی با در نظر داشتن نقش واسطهای معنویت در محیط کار. فصلنامه مطالعات منابع انسانی، سال 6، شماره 26، 86-63.
6
تابلی، حمید، فرامرزی، آلما، مصلحی، مهدی (1394). تبیین نقش هوش هیجانی و مهارت سیاسی در رابطه بین سبک رهبری تحولآفرین مدیران با رضایت شغلی کارکنان (مطالعه موردی شهرداری بندرعباس). مدیریت شهری، سال 14، شماره 40، 248-237.
7
تاجی، زهرا، بردبار، غلامرضا (1394). بررسی رابطه رهبری تحولآفرین و چابکی منابع انسانی. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، سال 7، شماره 2، 177-153.
8
تقیپور، فاطمه (1392). سبک رهبری توانمندساز در صندوق ضمانت صادرات ایران بر اساس مدل باس. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
9
داوری، علی، رضازاده، آرش (1392). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS. تهران: جهاد دانشگاهی.
10
رشیدی، مصطفی، جلیلوند، قاسم (1394).بررسی شاخصهای فرهنگ سازمانی و ارتباط آن با تحول سازمانی (مورد مطالعه یک سازمان نظامی). مدیریت توسعه و تحول، سال 23، شماره 23، 51-41.
11
سلیمزاده، جمال، ویسه، سید مهدی، محمدی، اسفندیار، عابدینی، ابراهیم (1395). بررسی نقش رهبری تحولآفرین در تسهیل نوآوری با نقش میانجی فرهنگ نوآورانه در پالایشگاه نفت آبادان. فصلنامه علمی ترویجی فرآیند نو، سال 11، شماره 53، 114-102.
12
سلیمی، مهدی (1392). تأثیر رهبری تحولآفرین بر توسعه منابع انسانی (مورد مطالعه: ستاد شرکت ملی نفت ایران). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
13
سنجقی، محمدابراهیم، فرهیپور زنجانی، برزو، حسینی سرخوش، سید مهدی (1390). تأثیر رهبری تحولآفرین بر فرهنگ سازمانی و تعهد سازمانی در یک سازمان دفاعی. فصلنامه راهبرد دفاعی، سال 9، شماره 32، 136-111.
14
شائمی برزکی، علی، محمدی، مهناز (1393). بررسی تأثیر رهبری تحولگرا بر بهرهوری نیروی انسانی با نقش میانجی کارآفرینی سازمانی. پژوهشنامه مدیریت تحول، سال 6، شماره 12، 28-1.
15
شاهبندزاده، حمید، بهرامی، پروانه (1392). بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی و محرک سرمایه انسانی در نیروی انتظامی. فصلنامه مدیریت انتظامی، سال 8، شماره 2، 340- 319.
16
شریفزاده، فتاح، قربانیزاده، وجهاله، محمدی، حامد، رکنی لموکی، فرهاد (1394). رابطه رهبری خدمتگزار با اعتماد سازمانی و توانمندسازی کارکنان (مطالعه موردی در شرکت گاز استان مازندران). مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، سال 6، شماره 24، 136-105.
17
شیخعلی زاده، محبوب، تجاری، فرشاد (1392). تأثیر رهبری تحولگرا و فرهنگ سازمانی بر اثربخشی سازمانی در سازمانهای ورزشی. مطالعات مدیریت ورزشی، سال 5، شماره 17، 58-43.
18
عابدی جعفری، حسن، آغاز، عسل (1387). رهبری تحولآفرین و فرهنگ سازمانی، دانش مدیریت. سال 21، شماره 80، 92 -77.
19
عبداللهی، بیژن، صفری، اکرم، صبوری، رضا (1395). سبک رهبری تحولگرا و مدیریت سرمایه فکری در پلیس مهاجرت و گذرنامه جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، سال 10، شماره 3، 504-484.
20
قاسمزاده علیشاهی، ابوالفضل، کاتب، مهدی، حیدریزاده، زهرا (1394). نقش سرمایه فکری و فرهنگ سازمان یادگیرنده بر ظرفیت یادگیری سازمانی و دانشآفرینی کارکنان درمانی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال 2، شماره 7، -125.
21
قانعنیا، مریم، ارشدی، نسرین، سلطانیان، نسیم، فروهر، محمد (1394). تأثیر آموزش رفتارهای رهبری اصیل بر افزایش عملکرد کارکنان پتروشیمی. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال 2، شماره 6، 141-125.
22
قرهباغی، نسترن، رحیمنیا، فریبرز (1392). بررسی نقش واسط هوش هیجانی مدیران در تأثیر سبک رهبری تحولگرا بر عملکرد زمینهای کارکنان. پژوهشنامه مدیریت تحول، سال 5، شماره 10، 25-44.
23
میرکمالی، سید محمد، نارنجیثانی، فاطمه، اعلامی، فرنوش (1390). بررسی رابطه رهبری تحولآفرین با یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: شرکت سایپا). پژوهشنامه مدیریت تحول، سال 3، شماره 6، 27-1.
24
نادری، ابوالقاسم (1390). طراحی مدل برای سنجش سرمایه انسانی در سازمانها، شرکتها و مؤسسات. تهران: دانشگاه تهران.
25
وکیلی، یوسف، شهریاری، سلطانعلی (1397). تأثیر سرمایه فکری بر دوسوتوانی سازمانی: نقش تعدیلگر فرهنگ نوآورانه (مورد مطالعه: صنعت برق کشور). توسعه کارآفرینی، سال 11، شماره 2، 400-381.
26
یعقوبی، نورمحمد، مقدمی، مجید و عالمه، کیخا (1389). بررسی رابطه بین رهبری تحولآفرین و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان. پژوهشنامه مدیریت تحول، سال 2، شماره 4، 96- 64.
27
Baron, A. (2011). Measuring human capital. Strategic HR Review, 10(2), 30-35.
28
Bass, B. M., & Riggio, R. E. (2006). Transformational leadership, Lawrence Arlbaum Associates. New Jersey: Mahwah.
29
Birasnav, M., Rangnekar, S., & Dalpati, A. (2010). Transformational leadership, interim leadership, and employee human capital benefits: An empirical study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5(1), 1037-1042.
30
Birasnav, M., Rangnekar, S., & Dalpati, A. (2011). Transformational leadership and human capital benefits: The role of knowledge management. Leadership & Organization Development Journal, 32(2), 106-126.
31
Boerner, S., Eisenbeiss, S. A., & Griesser, D. (2007). Follower behavior and organizational performance: The impact of transformational leaders. Journal of Leadership & Organizational Studies, 13(3), 15-26.
32
Carless, S. A., Wearing, A. J., & Mann, L. (2000). A short measure of transformational leadership. Journal of Business and Psychology, 14(3), 389-405.
33
Claver-Cortés, E., Zaragoza-Sáez, P. C., Molina-Manchón, H., & Úbeda-García, M. (2015). Intellectual capital in family firms: Human capital identification and measurement. Journal of Intellectual Capital, 16(1), 199-223.
34
Colquitt, A. C., Lepine, J. A., & Wesson, M. j. (2009). Organizational behavior: Improving performance and commitment in the workplace. New York: Mc Graw-Hill.
35
Cooper, A. L., Huscroft, J. R., Overstreet, R. E., & Hazen, B. T. (2016). Knowledge management for logistics service providers: The role of learning culture. Industrial Management & Data Systems, 116(3), 584-602.
36
De Pablos, P. O., & Edvinsson, L. (2014). Intellectual capital in organizations: Non-financial reports and accounts (Vol. 1). Abingdon: Routledge
37
Ghinea, V. M., Bratianu, C. (2012). Organization culture modeling. Management & Marketing Challenges for the Knowledge Society, (7)2, 257-276.
38
Griffith, D. A., Yalcinkaya, G., & Calantone, R. J. (2010). Do marketing capabilities consistently mediate effects of firm intangible capital on performance across institutional environments? Journal of World Business,45(3), 217-227.
39
Gupta, U., Massa, N., & Azzopardi, J. (2016). Culture and intellectual capital: Towards a conceptual framework. Journal of Organizational Analysis, 24(3), 438-453.
40
Gupta, U., & Azzopardi, J. (2013). The five Cs of intellectual capital: Two additional dimensions of assessment. In: Proceedings of the International Conference on Intellectual Capital. Knowledge Management & Organizational Learning, 1(2), 182-186.
41
Han, S. H., Seo, G., Li, J., & Yoon, S. W. (2016). The mediating effect of organizational commitment and employee empowerment: How transformational leadership impacts employee knowledge sharing intention. Human Resource Development International, 19(2), 98-115.
42
Hill, N., & Bartol, K. (2016). Empowering leadership and effective collaboration in geographically dispersed teams. Personnel Psychology, 69(1), 159-198.
43
Joseph, J. (2015). A values-based approach to transformational leadership in the South Pacific. Community Development, 46(1),2-13.
44
Khan, M. S., Sentosa, I., & Salman, F. (2018). Exploring the role of transformational leadership in human capital effectiveness: Empirical evidence from the Malaysian healthcare sector. Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 14(2), 191-204.
45
Kipley, D., Lewis, A. O., & Jeng, J. L. (2012). Extending Ansoff’s strategic diagnosis model: Defining the optimal strategic performance Positioning Matrix. SAGE Open, 2(1), 2158244011435135.
46
Martín-de-Castro, G., Delgado-Verde, M., López-Sáez, P., & Navas-López, J. E. (2011). Towards ‘an intellectual capital-based view of the firm’: Origins and nature. Journal of Business Ethics, 98(4), 649-662.
47
Mention, A. L., & Bontis, N. (2013). Intellectual capital and performance within the banking sector of Luxembourg and Belgium. Journal of Intellectual Capital, 14(2), 286-309.
48
Muchtar, Y. C., Qamariah, I. (2014). The influence of transformational leadership style on innovation mediated by organizational culture. Journal of Management Research, 6(4), 176. An International Journal, 15(6), 496-508.
49
Nemanich, L. A., & Keller, R. T. (2007). Transformational leadership in an acquisition: A field study of employees. The Leadership Quarterly, 18(1), 49-68.
50
Olander, H., Hurmelinna-Laukkanen, P., & Heilmann, P. (2015). Human resources–strength and weakness in protection of intellectual capital. Intellectual Capital, 16(4), 742-762.
51
Phillips, J. J. (2005). Investing in your company's human capital: Strategies to avoid spending too little-or too much. New York: Amacom Books.
52
Pradhan, R., Pradhan, R., Panda, M., Panda, M., Jena, L., & Jena, L. (2017). Transformational leadership and psychological empowerment: The mediating effect of organizational culture in Indian retail industry. Enterprise Information Management, 30(1), 82-95.
53
Rowe, W. G., & Guerrero, L. (2012). Cases in leadership. Thousand Oaks: Sage.
54
Sattayaraksa, T., & Boon-itt, S. (2016). CEO transformational leadership and the new product development process: The mediating roles of organizational learning and innovation culture. Leadership & Organization Development Journal, 37(6), 730-749.
55
Schepers, J., Wetzels, M., & de Ruyter, K. (2005). Leadership styles in technology acceptance: Do followers practice what leaders preach? Managing Service Quality: An International Journal, 15(6), 496-508.
56
Sensuse, D. I., Cahyaningsih, E., & Wibowo, W. C. (2015). Knowledge management: Organizational culture in indonesian government human capital management. Procedia Computer Science, 72(1), 485-494.
57
Tesluk, P. E., Faar, J. L., & Klien, S. R. (1997). Influences of organizational culture and climate on individual creativity. The Journal of Creative Behavior, 31(1), 21-41.
58
Weng, R., Huang, C., Tsai, W., Chang, L., Lee, M., & Lin, S. (2010). Exploring the impact of mentoring functions on job satisfaction and organizational commitment of new staff nurses. BMC Health Services Research, 10(1), 240–249.
59
Xiaoming, C., & Junchen, H. (2012). A Literature review on organizational culture and corporate performance. International Journal of Business administration, (3)2, 28-37.
60
Yilmaz, C., & Ergun, E. (2008). Organizational culture and firm effectiveness: An examination of relative effects of culture traits and the balanced culture hypothesis in an emerging economy. Journal of World Business, 43(3), 290-306.
61
Zhu, W., Chew, I. K., & Spangler, W. D. (2005). CEO transformational leadership and organizational outcomes: The mediating role of human–capital-enhancing human resource management. The Leadership Quarterly, 16(1), 39-52.
62
ORIGINAL_ARTICLE
اولویت بندی معیارهای تاثیرگذار بر بازدارندگی اجرای خطمشیهای خصوصی سازی در ایران
هدف از این پژوهش، تبیین و اولویتبندی موانع تأثیرگذار بر بازدارندگی اجرای خطمشیهای خصوصیسازی در ایراناست. نخست با مرور مبانی نظری، مطالعات تطبیقی و انجام مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته با افراد خبره، اطلاعات اولیه گردآوری و سپس با استفاده از تحلیل مضمون، موانع اجرای خطمشیهای خصوصیسازی شناسایی، کدگذاری و تجزیه و تحلیل شد. پس از شناسایی موانع، متغیرهای بهدست آمده در قالب 14 تم اصلی و 92 تم فرعی رتبهبندی شدند. به منظور رتبهبندی، ابتدا موانع از طریق جامعة آماری که 55 نفر از متخصصان و کارشناسان بخش خصوصی و خبرگان دانشگاهی بودند، به صورت تصادفی انتخاب شدند، سپس با استفاده از ماتریس مقایسههای زوجی و به کمک تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، رتبهبندی شدند. معیارهای اصلی به ترتیب اولویت سطوح؛ ضعف ساختاری و قدرت و انگیزۀ کم بخش خصوصی (0.13)، حمایت و پشتیبانی مالی ضعیف از بخش خصوصی (0.119)، همراستایی پایین تصمیمات و اقدامات نهادهای مسئول (0.114)، فقدان دیدگاه آیندهنگرانه (0.105)، بیانضباطی سیاستهای مالی دولت (0.097)، فعالیت و سیطرۀ شبهدولتیها در اقتصاد (0.084)، محیط غیررقابتی اقتصاد ملی (0.076)، دخالت بیش از اندازۀ دولت در اقتصاد (0.068)، تدوین و اجرای نامناسب قوانین و مقررات (0.056)، سازوکار ناکارامد و غیراصولی واگذاری (0.042)، ضعف سازوکار ارزیابی (0.031)، سازوکار نامناسب عرضه و تقاضای سهام (0.028)، ضعفهای فرهنگی (0.02)، ضعفهای روانشناختی (0.01) و زیرمعیارها نیز به ترتیب اولویت در جداول مرتبط تشخیص داده شد. در نتیجه، اجرای ناقص، غیرعلمی و سیاستزدۀ خصوصیسازی در ایران، سبب شده که با وجود تلاشهای بسیار، مزایای آن برای کشور کاهش و مضررات آن تشدید شود.
https://www.jipas.ir/article_118047_29be276d4600b4f9223842f2ea78f613.pdf
2019-12-22
101
135
10.22034/jipas.2020.202110.1046
اجرای خطمشی
بازدارندگی خطمشی
خصوصیسازی
تحلیل سلسلهمراتبی (AHP)
تحلیل مضمون
غزاله
طاهری عطار
taheriattar@ut.ac.ir
1
استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
معین
پوراحمدی
moien.ahmadi69@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
قاسمعلی
جمالی
gh.jamali@ut.ac.ir
3
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
AUTHOR
الوانی، سیدمهدی (1395). تصمیمگیری و تعیین خطمشی دولتی. تهران: سمت.
1
الوانی، سیدمهدی، شریفزاده، فتاح (1390). فرایند خطمشیگذاری عمومی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
2
جیمز پی. لستر، جوزف استوارت.جی.آر (1391). فرایند خط مشی گذاری عمومی، رویکردی تکاملی. ترجمة مجتبی طبری، تورج مجیبی میکلایی و سهیل خورشید. تهران: ساوالان.
3
حسینی گلافشانی، احمد (1383). آسیبشناسی و طراحی الگوی خصوصیسازی در ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران، دانشگاه آزاد اسلامی.
4
حیدری، غلامرضا (1377). طراحی مدل خصوصیسازی در ایرانمورد: صنعت برق ایران. رساله دکتری. تهران، دانشگاه تربیت مدرس.
5
دانائیفرد، حسن، ثقفی، عمادالدین، مشبکی اصفهانی، اصغر (1389). اجرای خطمشی عمومی: بررسی نقش عقلانیت در مرحلۀ تدوین خطمشی. مدرس علوم انسانی، سال 14، شماره 4، 106ـ79.
6
دانشفرد، کرمالله (1395). موانع اجرای خطمشیهای عمومی در سازمانهای غیردولتی (بخش خدمات پلیس 10+ و دفاتر خدمات پیشخوان دولت). مدیریت منابع در نیروی انتظامی، سال 2، شماره 2، 106-79.
7
سالار، زهرا، علیاننژادی، محسن (1390). آسیبشناسی خصوصیسازی در ایران. همایش ملّی خصوصیسازی در ایران. سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان.
8
عابدی جعفری، حسن، تسلیمی، محمدسعید، فقیهی، ابوالحسن، شیخزاده، محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارامد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی، سال 5، شماره 2، 198-151.
9
علوی طبری، سیدحسین، مجتهدزاده، ویدا، سلیمانی امیری، غلام رضا، عاملی، یلدا (1388). رابطه کیفیت سود و سود تقسیمی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، سال 3، شماره 16، 106-93.
10
قلیپور، رحمتالله، بیگی، وحید، سعدآبادی، علیاکبر (1395). تحلیلی بر خطمشی راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب: آسیبشناسی اجرا با رویکردی فازی. مدیریت دولتی، سال 9، شماره 1، 136-107.
11
کاظمزاده، مسعود (1388). آسیبشناسی فرهنگی اجرای اصل 99 قانون اساسی (سیاستهای خصوصیسازی)، کار و جامعه، سال 18، شماره 108، 127-111.
12
مقدسپور، سعید، دانائیفرد، حسن، کردنائیج، اسدالله (1391). تشخیص کلید عوامل شکست در برخی از سیاستهای عمومی در ایران: مطالعه سیاستهای مالیاتی. مدیریت فرهنگ سازمانی، سال 11، شماره 1، 68-33.
13
منوریان، عباس، محمدی، داریوش، محمدی فاتح، اصغر (1395). سیاستگذاری خوب در دولت، مدلسازی نقش ظرفیت سازمانی و زمینه ملی. مدیریت دولتی، سال 8، شماره 2، 245-233.
14
مهربانفر، احسان (1395). آسیبشناسی خطمشیگذاری دولت در عرصه خصوصیسازی بر مبنای نظریه دادهبنیاد. مجلس و راهبرد، سال 23، شماره 86، ، 350-329.
15
هادی پیکانی، مهربان (1395). درآمدی بر فرایند خطمشیگذاری عمومی. اصفهان: معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
16
هاولت، مایکل؛ رامش، ام. (1380). مطالعه خطمشی عمومی. ترجمه عباس منوریان و ابراهیم گلشن. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
17
Baltar, F. & Brunet, I. (2012). Social research 2.0: Virtual snowball sampling method using Facebook. Internet Research, 22(1), 57-74.
18
Berman, P. (2009). The Study of Macro-and Micro-Implementation. Public Policy, 26(2), 157-184.
19
Boyne, G. A. (2006). Strategies for public service turnaround: Lessons from the private sector? Administration & Society, 38(3), 365-388.
20
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology Journal, 3(2), 77-101.
21
Calista, D. (1994). Policy Implementation. New York: Marcel Dekker Inc.
22
Cobb, R. W. & Ross, M. H. (eds). (1997). Cultural strategies of agenda denial: Avoidance, attack, and redefinition. Kansas: University Press of Kansas.
23
Demsetz, H., & Villalonga B. (2001). Ownership structure and corporate performance. Journal of Corporate Finance, 7(3), 209-233.
24
Dye, R.T. (2005). Understanding public policy. New Jersey: Pearson Prentice Hall.
25
Flick, U. (2009). An introduction to qualitative research. Londan: sage.
26
Galligan, D.J. (2011). Discretionary Powers: A Legal Study of Official Discretion. Oxford: Clarendon Press.
27
Hamilton, L. (2000). A review of policy implementation and international treaty implementation literature. Berkeley: University of California Press.
28
Hay, C. (2004). Taking ideas seriously’ in explanatory political analysis. British Journal of Politics and International Relations, 6(2), 142–149.
29
Hill, M., Hupe, P. (2012). Implementing public policy. Sage Publication: London.
30
Khalid Hafiz, M. (2001). Policy implementation models: the case of library and documentation services in Pakistan. New library world, 102(1162), 87-92.
31
Konsult (2009). Barriers to Implementation. The Kon SULT Knowledgebase. Retrieved from: http://www. konsult.leeds.ac.uk/public/level1/sec10/index.htm.
32
Lester, J. P. & Goggin, M. L. (2008). Back to the future: The rediscovery of implementationstudies. Policy Currents, 8(3), 1–9.
33
Lester, J. P., & Stewart, J. (2011). Public policy: An evolutionary approach. Minnesota: West Publishing Company.
34
Makinde, T. (2005). Problems of policy implementation in developing nations: The Nigerian Experience. Journal of Social Sciences, 11(1), 63-69.
35
Mclaughlin M. (1976) Implementation as mutual adaptation: Change in classroom organization. In: W. Williams, R. F. Elmore, Social Program Implementation, San Diego: Academic Press.
36
Palumbo, D. J., & Calista, D. J. (1990). Implementation and the Policy Process: Opening Up the Black Box. New York: Greenwood Press.
37
Parker, D. (2012). The Official History of Privatization. New York: Routledge.
38
Paudel, N. R. (2009). A critical account of policy implementation theories: status and reconsideration. Nepalese Journal of Public Policy and Governance, 25(2), 36-54.
39
Pressman J., Wildavsky A. (1973) Implementation. Berkley: University of California Press.
40
Rowe, M. (2012). Going back to the street: Revisiting Lipsky’s street-level bureaucracy. Teaching Public Administration, 30(1), 10-18.
41
Starr, P. (1998). The Meaning of Privatization, Yale Law and Policy Review, 6(1), 6-41.
42
Tummers, L. (2011). Explaining the willingness of public professionals to implement new policies: A policy alienation framework. International Review of Administrative Sciences, 77(3), 555-581.
43
Winter, S. (2003). New directions for implementation research. Policy Currents, 8(4), 1–5.
44
ORIGINAL_ARTICLE
تأملی بر کارکردهای تحلیل روایت در سازمان
تحلیل روایت روشی کیفی است که از آن برای معناسازی و تفسیر معنا استفاده میشود. هرچند برخی از تحقیقات بر اهمیت استفاده از این روش تأکید داشتهاند، اما هیچیک از آنها به طور دقیق و تفصیلی به حوزههای کاربردی این روش در سازمان اشاره نکردهاند. این پژوهش در تلاش است تا با بهرهگیری از روش علمی فهم عمیقتری از این موضوع ارائه کند. پژوهش حاضر از نوع کیفی، به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ نحوه گردآوری دادهها توصیفی و از نظر افق زمانی، پژوهشی مقطعی است که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی و مصاحبه عمیق با ده نفر از خبرگان و مدیران منابع انسانی انجام شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک تحلیل محتوای کیفی عرفی و نسخه 10 نرمافزار MAXQDA استفاده شده است. بر اساس نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها، تحلیل روایت در حوزههای مدیریت دانش در مدیریت تغییر، مدیریت فرهنگ سازمانی، مدیریت ارتباطات سازمانی، مدیریت رفتار کارکنان و مدیریت توسعه منابع انسانی کاربرد دارد.
https://www.jipas.ir/article_118050_7ec1a772bdd0d55a2582e44247fc2490.pdf
2019-12-22
137
155
10.22034/jipas.2020.232791.1083
تحلیل روایت
حوزه های کاربردی در سازمان
تحلیل محتوای کیفی عرفی
سمیه
بخشنده
somayehbakhshandeh19@gmail.com
1
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
AUTHOR
حیدر
احمدی
ahmadi@pgu.ac.ir
2
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده کسب و کار و اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
LEAD_AUTHOR
اسماعیل
شعبانی
shaabany@ut.ac.ir
3
دکتری مدیریت توسعه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
AUTHOR
ایمان، محمدتقی، نوشادی، محمودرضا (1390). تحلیل محتوای کیفی. پژوهش، سال 3، شماره 2، 44-15.
1
بایرامزاده، سونا، رضاییان، علی، فرتوکزاده، حمیدرضا، رجبی نهوجی، میثم (1396). ارائه چارچوبی برای روایتپژوهی در مطالعات مدیریت برای مواجهه با مسائل پیچیده. نشریه علمی پژوهشی بهبود مدیریت، سال 11، شماره 2 (پیاپی 36)، 27-1.
2
تبریزی، منصوره (1391). تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی. فصلنامه علوم اجتماعی، سال 21، شماره 64، 138-105.
3
داناییفرد، حسن، امامی، سید مجتبی (1386). استراتژیهای پژوهش کیفی: تأملی بر نظریهپردازی داده بنیاد. اندیشه مدیریت راهبردی، سال 1، شماره 2، 97-69.
4
عادل مهربان، مرضیه (1394). مروری بر تحلیل محتوای کیفی و کاربرد آن در پژوهش. اصفهان: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان.
5
Akinsanya, A. (2014). Narrative analysis : The personal experience narrative approach. In Technology Management Department Conference. University of Bridgeport, Bridgpeort, CT, USA.
6
Bamberg, M. (2012). Narrative analysis. American Psychological Association, 2(1), 77–94.
7
Bamberg, M., & Georgakopoulou, A. (2008). Small stories as a new perspective in narrative and identity analysis. Text & Talk, 28(3), 377–396.
8
Bolin, M. (2004). Narratives in communication – a change manager tool. In Scottish Educational Research Association Annual Conference (pp. 25–27). Perth: School of Education, University of Aberdeen.
9
Bolin, M., Bergquist, M., & Ljungberg, J. (2013). A narrative approach to change management. Gothenburg: Gothenburg university.
10
Brown, S., Carter, M., Gallerson, C., Giffen, G., Griffith, R., Johnson, E., & Richardson, K. (2010). Generation Y in the workplace. Texas: Texas A&M university.
11
Butcher, S. E. (2006). Narrative as a teaching strategy. Journal of Correctional Education, 57(3), 195–209.
12
Ciccichini, E. (2012). Human communication as narration: Toward a philosophu of Reason, value, and action. New York: Oxford University Press.
13
Daiute, C., & Lightfoot, C. (2004). Narrative analysis: Studying the development of individuals in society. Thousand Oaks: Sage Publications.
14
Denning, S. (2006). Effective storytelling : Strategic business narrative techniques. Strategy & Leadership, 34(1), 42–48.
15
Etherington, K. (2008). Narrative approaches to case studies. Bristol: University of Bristol.
16
Feldman, M. S., Sköldberg, K., Brown, R. N., & Horner, D. (2004). Making sense of stories: A rhetorical approach to narrative analysis. Journal of Public Administration Research and Theory, 14(2), 147–170.
17
Geiger, D., & Schreyögg, G. (2012). Narratives in knowledge sharing : Challenging validity. Journal of Knowledge Management, 16(1), 97–113.
18
Glaser, B. G. (2013). Staying open : The use of theoretical codes in GT. The Grounded Theory Review, 12(1), 3–8.
19
Graneheim, U. H., & Lundman, B. (2004). Qualitative content analysis in nursing research : Concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education, 24(2), 105–112.
20
Hollway, W., & Jefferson, T. (2008). Researching defended subjects with the free association narrative interview method. London: Sage Publications.
21
Ibarra, H., & Barbulescu, R. (2010). Identity as narrative: Prevalence, effectiveness, and consequences of narrative identity work in macro work role transitions. The Academy of Management Review, 35(1), 135–154.
22
Jansson, N. (2014). Discourse phronesis in organizational change : A narrative analysis. Journal of Organizational Change Management, 27(5), 769–779.
23
Labov, W., & Waletzky, J. (1997). Narrative analysis: Oral versions of personal experience. Journal of Narrative & Life History, 7(4), 3–38.
24
Muylaert, C. J., Vicente Sarubbi, J., Gallo, P. R., Leite, M., & Neto, R. (2014). Qualitative research. Psychologist Master of Science, 48(2), 184–189.
25
Onwuegbuzie, A. J., & Leech, N. L. (2007). Sampling designs in qualitative research : Making the sampling process more public. The Qualitative Report, 12(2), 238–254.
26
Parada, M. J., & Viladás, H. (2010). Narratives: A powerful device for values transmission in family businesses. Journal of Organizational Change Management, 23(2), 166–172.
27
Philpott, C. (2014). Using narrative research as a method in teacher education; a sociocultural approach. Tean Journal, 6(1), 12–19.
28
Reissner, S. C. (2005). Learning and innovation: A narrative analysis. Journal of Organizational Change Management, 18(5), 482–495.
29
Riessman, C. K. (2001). Analysis of personal narratives. Boston: Sage Publications.
30
Schreyögg, G., Caussanel, J., Connell, C., Denning, S., Dicke, W., Duifhuizen, R. Van, & Torell, B. (2005). Knowledge Management and Narratives: Organizational effectiveness through storytelling. Berlin: Erich Schmidt Verlag.
31
Smith, C. P., Melorose, J., Perroy, R., Careas, S., Pesendorfer, D., Dake, K., & Kirmayer, L. J. (2006). The contribution and challenges of narrative data in interorganizational research. Papers in Social Research Methods, 43(4), 313–335.
32
Sommer, R. (2004). Beyond (classical) narratology: New approaches to narrative theory. European Journal of English Studies, 8(1), 3–11.
33
Sonenshein, S., & Sonenshein, S. (2016). We’re changing - Or are we ? Untangling the role of progressive, regressive, and stability narratives during strategic change implementation. Academy of Management Journal, 53(3), 477–512.
34
ORIGINAL_ARTICLE
مؤلفههای معنایی حاکی از پیوند ابعاد سرمایۀ فکری و عملکرد سازمانی در شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین
هـدف این پـژوهش، بررسی تأثیر ابعاد سرمایۀ فکری بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی عوامل انسانی اسـت. پـژوهش از نظر هدف، کاربردی و در دستۀ پژوهشهای توصـیفی قـرار مـیگیـرد. این مقاله، تحقیق هابتور را در مورد رابطۀ بین سرمایۀ فکری و عملکرد شرکت توسعه میدهد. این پژوهش بـه روش پیمایشی و مبتنی بر ابزار پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 938/0 اجرا شده است. جامعۀ هدف این مطالعه مدیران، کارشناسان و کارمندان شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین است که با عملکرد سازمان و سرمایۀ فکری آشنایی دارند. نمونهگیری به صورت تصادفی ساده انجام شد و در مجموع، 150 پرسشنامه تکمیل و تحلیل شد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعـات، با تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SmartPLS انجام گرفت. نتایج نشان مـیدهـد، سرمایۀ فکری و به طور دقیقتر سـرمایههـای انسانی، رابطهای و سازمانی، در بررسی جداگانه و مسـتقل از یکـدیگر، رابطـۀ معنـاداری بـا عملکـرد دارنـد، و به ترتیب سرمایۀ ساختاری با ضریب مسیر 483/0، سرمایۀ رابطهای با ضریب مسیر 434/0 و سرمایۀ انسانی با ضریب مسیر 315/0، بیشترین تأثیرگذاری را بر عملکرد سازمانی داشتهاند. تحقیق حاضر نشان داد که سرمایۀ فکری و ابعاد آن، تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد سازمان دارد. نتایج این پژوهش، جایگاه سرمایۀ فکری و ابعاد سهگانۀ آن را برای برنامهریزی طرحهای ارتقای عملکرد از طریق توسعۀ عوامل انسانی، تبیین کرده و برای مدیران شرکت توزیع برق، مبانی تجربی ارزشمندی را فراهم ساخته است.
https://www.jipas.ir/article_118055_a6cd1f5b8bd65816aed18ea5449fb13f.pdf
2019-12-22
157
173
10.22034/jipas.2020.220286.1069
سرمایۀ فکری
سرمایۀ انسانی
سرمایۀ ساختاری
سرمایۀ رابطهای
عملکرد سازمانی
وحیده
علیپور
vahidehalipoor1@gmail.com
1
استادیار گروه مدیریت و حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
LEAD_AUTHOR
عاطفه
مهری بازقلعه
atefehmehribazghaleh@gmail.com
2
کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
AUTHOR
حاتم
نیکخو
nikkhoo.hatam@gmail.com
3
کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، زنجان، ایران
AUTHOR
دستگیر، محسن، محمدی، کامران (1388). سرمایه فکری: گنج تمام نشدنی سازمان. تدبیر، سال 21، شمارۀ 214، 33-28.
1
زاهدی، سید محمد، لطفیزاده، فرشته (1386). ابعاد و مدلهای اندازهگیری سرمایۀ فکری. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال 18، شمارۀ 55، 64-39.
2
زردشتیان، شیرین، کریمی، علی (1398). ارائۀ مدل اثر سرمایۀ اجتماعی و سرمایۀ فکری بر عملکرد سازمانی (مطالعه موردی: ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه). پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال 9، شمارۀ 17، 85-97.
3
طالقانی، غلامرضا، غفاری، علی، حقیقی، محمد (1395). بررسی تأثیر ابزار مدیریت منابع انسانی بر بهبود عملکرد سازمانی میان کارکنان دانشگاه تهران. مدیریت دولتی، سال 8، شمارۀ 1، 14ـ1.
4
عباسیان، شهریار، یوسفی،بهرام، زردشتیان، شیرین، عیدی، حسین(1397). تأثیر چابکی سازمانی بر عملکرد کارکنان با نقش میانجی سرمایۀ فکری (مورد مطالعه: کارکنان ادارات ورزش و جوانان استانهای غرب کشور). مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، سال 5، شمارۀ 3، 104-91.
5
عسگریان، مصطفی (1370). مدیریتنیرویانسانی. تهران: جهاد دانشگاهی.
6
علی پور درویشی، زهرا، سردار دونیقی، سهیلا، لطفی دهخوارقانی، لیلا (1390). بررسی نقش میانجی سرمایۀ فکری بر ارتباط میان مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، سال 3، شمارۀ2، 132-111.
7
فیض، داود، راستی، فرشته (1393). بررسی عوامل تأثیرگذار بنرهای تعاملی بر گردشگران. برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال 2، شمارۀ 10، 86-65.
8
مجتهدزاده، ویدا، علویطبری، سیدحسین، مهدیزاده، مهرناز (1389) رابطة سرمایة فکری (انسانی، مشتری و ساختاری) و عملکرد صنعت بیمه (از دیدگاه مدیران). بررسی حسابداری و حسابرسی، سال 17، شمارۀ 60، 119-109.
9
نوری بروجردی، پیمان، محمودی، محمد، هارون کلایی، کاظم (1388). سنجش مدلهای کمی ارزیابی سرمایۀ فکری با استفاده از متغیرهای مالی. حسابداری مدیریت، سال 2، شمارۀ 3، 101-89.
10
هومن، حیدرعلی (1384). مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل، تهران: انتشارات سمت.
11
Abbasian, S., Yousefi, B., Zardoshtian, S., Eydi, H. (2018). The effect of organizational agility on performance of employees with the intermediate role of intellectual capital (Case study: Staff of sports and Youth Departments of West Provinces of Iran). Scientific Journal of Organizational Behavior Management in Sport Studies, 5(3), 91-104.
12
Alipour Darvishi, Z., Sardar Donighi, S., Lotfi Dehkharghani L. (2012). Reviewing mediating roles relationships between human resource managers’ responsibilities and organizational performance of intellectual capitals upon. Journal of Research in Human Resources Management, 3(2), 111-132.
13
Asgarian, M. (1991). Human Resource Management, Tehran: Academic Jihad.
14
Asiaei, K., Jusoh, R., & Bontis, N. (2018). Intellectual capital and performance measurement systems in Iran. Journal of Intellectual Capital, 19(2), 294-320.
15
Andriessen, D. (2006). On the metaphorical nature of intellectual capital: A textual analysis. Journal of Intellectual capital, 7(1), 93-110.
16
Brennan, N., & Connell, B. (2000). Intellectual capital: Current issues and policy implications. Journal of Intellectual capital, 1(3), 206-240.
17
Bontis, N. (1998). Intellectual capital: An exploratory study that develops measures and models. Management decision, 36(2), 63-76.
18
Bontis, N., Keow, W. C. C., & Richardson, S. (2000). Intellectual capital and business performance in Malaysian industries. Journal of intellectual capital. 1(1), 85-100.
19
Bontis, N., Bart, C. K., Bose, S., & Thomas, K. (2007). Applying the balanced scorecard for better performance of intellectual capital. Journal of intellectual capital. 8(4). 653-665.
20
Cabrita, M. D. R., & Bontis, N. (2008). Intellectual capital and business performance in the Portuguese banking industry. International Journal of Technology Management, 43(1-3), 212-237.
21
Carson, E., Ranzijn, R., Winefield, A., & Marsden, H. (2004). Intellectual capital: Mapping employee and work group attributes. Journal of intellectual capital, 5(3), 443-463.
22
Cohen, S., & Kaimenakis, N. (2007). Intellectual capital and corporate performance in knowledge-intensive SMEs. The Learning Organization, 14(3), 241-262.
23
Chatzkel, J. (2002). A conversation with Göran Roos. Journal of Intellectual Capital, 3(2), 96-117.
24
Dastgir, M., & Mohammadi, K. (2009). Intellectual capital: The inexhaustible treasure of the organization. Industrial Management Institute, 21(214), 28-33.
25
Delaney, J. T., & Huselid, M. A. (1996). The impact of human resource management practices on perceptions of organizational performance. Academy of Management journal, 39(4), 949-969.
26
Edvinsson, L., & Sullivan, P. (1996). Developing a model for managing intellectual capital. European management journal, 14(4), 356-364.
27
Feiz, D., & Rasti, F. (2014). Investigating the factors affecting interactive banners on tourists. Journal of Tourism Planning and Development, 10(3), 65-86.
28
Habtoor, N. (2016). Influence of human factors on organisational performance: Quality improvement practices as a mediator variable. International Journal of Productivity and Performance Management, 65(4), 460-484.
29
Hsu, Y. H., & Fang, W. (2009). Intellectual capital and new product development performance: The mediating role of organizational learning capability. Technological Forecasting and Social Change, 76(5), 664-677.
30
Huang, C. F., & Hsueh, S. L. (2007). A study on the relationship between intellectual capital and business performance in the engineering consulting industry: A path analysis. Journal of civil engineering and management, 13(4), 265-271.
31
Huang, C., & Wang, M. C. (2008). The effects of economic value added and intellectual capital on the market value of firms: An empirical study. International Journal of Management, 25(4), 722.
32
Iqbal, A., Latif, F., Marimon, F., Sahibzada, U. F., & Hussain, S. (2019). From knowledge management to organizational performance: modelling the mediating role of innovation and intellectual capital in higher education. Journal of Enterprise Information Management, 32(1), 36-59.
33
Kalleberg, A.L. & Moody, J.W. (1994). Human resource management and organizational performance. American Behavioral Scientist, 37(7), 948-963.
34
Khalique, M., Bontis, N., Shaari, J. A. N. B., Yaacob, M. R., & Ngah, R. (2018). Intellectual capital and organisational performance in Malaysian knowledge-intensive SMEs. International Journal of Learning and Intellectual Capital, 15(1), 20-36.
35
Mahmoodi, M., Haronkolaee, K. (2009). Evaluation of intellectual capital quantitative models by financial performance variables. Management Accounting, 2(3), 89-101.
36
Mojtehed Zadeh, V., Alavi Tabari, S., Mehdizadeh, M. (2010). The relationship of intellectual capital (Human, Customer and Structural) and the performance of insurance industry "Managers' View Points". Accounting and Auditing Review, 17(2). 109-120.
37
Mouritsen, J., Bukh, P. N., Larsen, H. T., & Johansen, M. R. (2002). Developing and managing knowledge through intellectual capital statements. Journal of intellectual capital, 3(1), 10-29.
38
Neeliah, H., & Seetanah, B. (2016). Does human capital contribute to economic growth in Mauritius?, European Journal of Training and Development, 40(4), 248-261.
39
O’Donnell, D., O’Regan, P., & Coates, B. (2000). Intellectual capital: A Habermasian introduction. Journal of intellectual capital, 1(2), 187-200.
40
Rodov, I., & Leliaert, P. (2002). FiMIAM: Financial method of intangible assets measurement. Journal of intellectual capital, 3(3), 323-336.
41
Shirkhoda, E. (2018). The role of structural capital in creating business competitive advantage. The World Newspaper, Access at: https://donya-e-eqtesad.com (July 13,2018).
42
Taleghani, G., Ghafari, A., Haghighi, M. (2016). The Impact of human resource management practices (HRMPs) on the organizational performance among employees of the University of Tehran. Journal of Public Administration, 8(1), 1-14.
43
Zahedi, S., lotfi zadeh, F. (2007). Elements and measurement models of intellectual capital. Management Studies in Development and Evolution, 14(55), 39-64.
44
Zardoshtian, S., Karimi, A. (2019). Modeling the effects of social capital and intellectual capital on organizational performance (Case Study: Office of youth and sports Kermanshah province). Journal of Research in Sport Management; 9(17), 85-97.
45