انجمن مدیریت دولتی ایران
مطالعات مدیریت دولتی ایران
2676-6256
2676-606X
3
4
2020
12
21
یافتاری تفسیری از ساختار پیامدهای طرد در یک سازمان دولتی ایرانی
1
22
FA
زهرا
عسکری زاده
کارشناس ارشد مدیریت دولتی، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولیعصر (عج)، رفسنجان، ایران.
askarizadeh.manage@gmail.com
مصطفی
هادوی نژاد
دانشیار مدیریت رفتاری، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولیعصر (عج)، رفسنجان، ایران.
hadavi@vru.ac.ir
10.22034/jipas.2021.295673.1201
هدف این پژوهش، طراحی مدل ساختاری تفسیری پیامدهای طرد سازمانی بهعنوان رفتاری اجتماعی در یک سازمان دولتی ایرانی است. برای گردآوری دادهها پس از مطالعة ادبیات پژوهش، شناسایی پیامدهای طرد سازمانی و گنجاندن آنها در پرسشنامة نیمهبستهای مبتنی بر طیف لیکرت، پرسشنامه با استفاده از روش نمونهگیری نوعی میان 18 نفر از اعضای سازمان توزیع شد که بهعنوان تجربهکنندگان طرد در سازمان مورد مطالعه بودند. با استفاده از تحلیل فازی، گویههای پرسشنامه در دو مرحله غربال و پس از مقولهبندی برای کاوش مدل در سنجهای متناسب با مدلیابی ساختاری تفسیری قرار گرفتند. طبق یافتههای پژوهش، برای پیامدهای طرد سازمانی در قلمرو مکانی مورد مطالعه 6 عامل در 5 سطح (سطوح اول، دوم و سوم به ترتیب شامل پیامدهای روانشناختی، شناختی و نگرشی و نیز رفتاری برای مطرود؛ سطح چهارم، پیامدهای درونسازمانی و سطح پنجم، پیامدهای برونسازمانی) شناسایی شدند. نتایج این پژوهش نشان میدهند که گسترة پیامدهای کژکارکردی طرد سازمانی از مرز سطح فردی فراتر و دامنة آن تا بیرون از سازمان کشیده میشود. با توجه به چنین وسعتی از آثار مخرب، شناسایی و مدیریت پیشایندهای طرد سازمانی به مدیران سازمان مورد مطالعه و سازمانهایی با وضعیت مشابه پیشنهاد میشود.
پیامد,طرد,طرد سازمانی,مدل ساختاری تفسیری,سازمانهای دولتی ایران
https://www.jipas.ir/article_139402.html
https://www.jipas.ir/article_139402_69173c82780733d2201a78a0a7a71c58.pdf
انجمن مدیریت دولتی ایران
مطالعات مدیریت دولتی ایران
2676-6256
2676-606X
3
4
2020
12
21
انتظارهای زنان از سازمانهای دولتی؛ تا چه حد انتظارهای زنان از سازمانهای دولتی محقق میشود؟
23
41
FA
طیبه
عباسی
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
t.abbasi@ut.ac.ir
سیدکمال
واعظی
دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
vaezi_ka@ut.ac.ir
مریم
زارع
کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
maryam1757@yahoo.com
10.22034/jipas.2021.287908.1186
هدف این پژوهش شناسایی انتظارها و توقعهای کارکنان زن و بررسی دیدگاه کارکنان سازمانهای دولتی استان یزد در ارتباط با میزان تحقق این انتظارها است. پژوهش با رویکرد ترکیبی اکتشافی انجام شده است؛ برای گردآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه و در بخش کمّی از پرسشنامه (تدوین شده مبتنی بر دادههای بخش کیفی) استفاده شده است. جامعه پژوهش در بخش کیفی، 17 نفر از کارکنان زن سازمانهای دولتی بودند که به روش گلوله برفی انتخاب شدند و در بخش کمّی کارکنان زن سازمانهای دولتی استان یزد بودند که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش و براساس نتایج دادههای حاصل از مصاحبه مؤلفههای تعهد به اجرای قوانین مربوط به زنان، فرصتهای برابر در ارائه تسهیلات و مزایا برای زنان، ایجاد محیط حمایتی، فرصتهای مرخصی، ایجاد محیط حمایتی رفتارهای مبتنی بر عدالت با زنان و فرصتهای آموزشی برابر بهعنوان انتظارهای زنان شناسایی شدند. دادههای حاصل از بررسی دیدگاه کارکنان درباره این انتظارها نشان داد که میزان رضایت کارکنان زن نسبت به رفتارهای مبتنی بر عدالت با زنان، فرصتهای برابر در ارائه تسهیلات و مزایا برای زنان، ایجاد محیط حمایتی پایینتر از حد متوسط است.
سازمانهای دولتی,زنان,انتظارهای زنان,استان یزد
https://www.jipas.ir/article_139409.html
https://www.jipas.ir/article_139409_a86391c119b18578233679370142062b.pdf
انجمن مدیریت دولتی ایران
مطالعات مدیریت دولتی ایران
2676-6256
2676-606X
3
4
2020
12
21
طراحی مدل پارادایمی سکوت سازمانی با تأکید بر نقش راهبردی توانمندسازی کارکنان در شکست آن (مورد مطالعه: شرکت ملّی نفت ایران)
43
70
FA
رضا
علیرحم زاده
0000-0001-9943-1449
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
reza_alirahmzadeh@yahoo.com
ناصر
میرسپاسی
0000-0003-2190-081x
استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
n.mirsepassi@srbiau.ac.ir
کرم الله
دانش فرد
0000-0003-0344-9279
استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
daneshfard@srbiau.ac.ir
10.22034/jipas.2021.292642.1194
سکوت سازمانی یکی از پدیدههای رایج در سازمانهای دولتی است. سکوت سازمانی موضوعی است که در پژوهشهای متعددی به آن توجه شده است. نوآوری این پژوهش در بررسی امکان بهرهگیری از راهبردهای توانمندسازی کارکنان برای شکست آن است. هدف این پژوهش، طراحی مدل پارادایمی سکوت سازمانی با تأکید بر نقش راهبردی توانمندسازی کارکنان در شکست آن در سازمانهای دولتی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی- توسعهای و در زمره پژوهشهای آمیخته است. در مرحله کیفی پژوهش از نظریه دادهبنیاد استفاده شد و مشارکتکنندگان که با آنها مصاحبه بهعمل آمد شامل 17 نفر از اساتید دانشگاهی و 20 نفر از مدیران شرکت ملّی نفت ایران بودند. براساس یافتهها، 6 نوع سکوت شامل سکوت محافظهکارانه، معترضانه، نوعدوستانه، منفعتطلبانه، ناامیدانه و منفعلانه و 6 راهبرد با رویکرد توانمندسازی برای شکست سکوت سازمانی شناسایی شد. در مرحله کمّی بهمنظور اعتبارسنجی مدل از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار smartPLS استفاده شد. بدینمنظور، از 185 نفر از مدیران و متخصصان مدیریت منابع انسانی در شرکت ملّی نفت ایران که بهصورت تصادفی انتخاب شدند با پرسشنامه نظرخواهی شد. یافتهها نشان داد که ضریب تعیین برای سکوت سازمانی 458/0، برای راهبردها 523/0 و برای پیامدها 588/0 است. در نهایت، نتایج پژوهش نشان داد که سکوت در سازمانهای دولتی پدیدهای چندوجهی و پیچیده است و برای شکست آن راهبردهای مبتنی بر توانمندسازی کارکنان اثربخشی دارد.
سکوت سازمانی,توانمندسازی,شرکت ملّی نفت ایران,نظریه داده بنیاد,مدلسازی معادلات ساختاری
https://www.jipas.ir/article_139410.html
https://www.jipas.ir/article_139410_f960e714e9f086a92474f93fa6bcd308.pdf
انجمن مدیریت دولتی ایران
مطالعات مدیریت دولتی ایران
2676-6256
2676-606X
3
4
2020
12
21
تحلیل نظاممند مفاهیم مرتبط با کار و زندگی/خانواده
71
98
FA
اکرم سادات
موسویان
دکتری مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران.
akimoosavian@gmail.com
فرج اله
رهنورد
گروه مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران ایران
frahnavard@yahoo.com
10.22034/jipas.2021.276779.1165
علیرغم توسعه مبانی نظری مرتبط با کار و زندگی و استفاده فراگیر آن در قلمروی منابع انسانی سازمانها، این مفهوم در برخی کشورهای درحالتوسعه هنوز در مرحله ابتدایی به سر میبرد. این مقاله با استفاده از روش تحلیل نظاممند با شناسایی دقیق، منظم و برنامهریزیشده مطالعات مرتبط با حوزه کار و زندگی/ خانواده بین سالهای 1964 تا 2017، در پی بررسی گستره موضوعی، روششناسی و روش تحلیل مورد استفاده پژوهشگران بوده است تا ضمن نقد و بررسی مضامین این حوزه، امکان رصد، ارزیابی و تلفیق متون موجود را بدهد. به لحاظ گستره، دو مفهوم «کار و زندگی» و «کار و خانواده» مورد تحلیل قرار گرفت. این دو عبارت ممکن است اغلب بهجای یکدیگر و در یک مفهوم استفاده شوند؛ لیکن بررسیها نشان میدهد، عبارت «کار- زندگی» از جامعیت بیشتری برخوردار است. پژوهشها از منظر روششناسی به انواع پژوهشهای کمی، کیفی و آمیخته تقسیم شد که در این تقسیمبندی پژوهشهای کمی از اقبال بیشتری برخوردار بودند. همچنین دیدگاه غالب در گذشته دیدگاه تعارض بوده، اما در ادامه و با غالب شدن رویکرد مثبتگرا، مفاهیم مرتبط با توازن مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.
توازن/ تعادل,تعارض,کار و خانواده,کار و زندگی
https://www.jipas.ir/article_139418.html
https://www.jipas.ir/article_139418_ef6edec4c913734586301336198953ef.pdf
انجمن مدیریت دولتی ایران
مطالعات مدیریت دولتی ایران
2676-6256
2676-606X
3
4
2020
12
21
تأثیر عوامل مؤثر بر خطمشیگذاری پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانشبنیان بر بروندادهای آنها با نقش میانجی کارآفرینی فناورانه
99
126
FA
محبوبه
کریمی طرارانی
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
karimi.msrt@gmail.com
فتاح
شریف زاده
استاد، دانشکده مدیریت و حسابداری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
sharifzadeh_f@atu.ac.ir
میرعلی
سیدنقوی
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
asnaghavei@atu.ac.ir
داود
حسینپور
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
hosseinpour@atu.ac.ir
10.22034/jipas.2021.273115.1159
هدف مقاله حاضر مدلسازی معادلات ساختاری عوامل مؤثر بر خطمشیگذاری پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانشبنیان بر بروندادهای خطمشیگذاری آنها با نقش میانجی کارآفرینی فناورانه است که به همین منظور از طرح تحقیق کمی بهره گرفته میشود. پژوهش حاضر از نظر هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی محسوب میشود. نمونه آماری پژوهش، 32 پارک علم و فناوری کشور ایران و شرکتهای دانشبنیان درون آنها است. پس از بررسی پیشینه پژوهش، اسناد و مدارک و همچنین انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته با خبرگان موضوع، مدل پژوهش طراحی شد و پرسشنامهای برای جمعآوری دادهها تنظیم شد. با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری ارتباط بین متغیرها بررسی شد. یافتهها نشان میدهد عوامل شبکهسازی، سازمانی، بعد عوامل نهادی و برونسازمانی، عوامل مؤثر خطمشیگذاری پارکهای علم و فناوری هستند. پیشنهاد میشود این پژوهش در سایر محیطهای سازمانی (اعم از سازمانهای بزرگ و یا کوچک و متوسط) یا در صنایع مختلف مورد بررسی و مقایسه تطبیقی قرار گیرد.
مدلسازی معادلات ساختاری,خطمشیگذاری,پارکهای علم و فناوری,شرکتهای دانشبنیان,کارآفرینی فناورانه
https://www.jipas.ir/article_139421.html
https://www.jipas.ir/article_139421_f4f334bce106da8bde704b26415fbd04.pdf
انجمن مدیریت دولتی ایران
مطالعات مدیریت دولتی ایران
2676-6256
2676-606X
3
4
2020
12
21
نقش ابزارهای نرم در ایجاد پیامدهای سخت در حکمرانی: پیوندی بین خطمشیگذاری و حقوق (مورد مطالعه: شاخص قاچاق انسان)
127
152
FA
مسعود
بنافی
0000-0003-1953-2720
دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران.
banafi@ut.ac.ir
سیدمجتبی
قرشی
کارشناسی ارشد حقوق بینالملل، دپارتمان حقوق، دانشگاه مفید، قم، ایران.
ghorashi88@gmail.com
10.22034/jipas.2021.314720.1286
همگرایی سه جریان در عرصه بینالمللی، بستر جدیدی را برای ایجاد فشار و تأثیر بر حکمرانی ملی کشورها ایجاد کرده است. رویکرد دولتمحور به حکمرانی سوق یافته؛ شاخصهای بینالمللی، زمینه دولت از راه دور را محقق ساخته و نظامهای حقوقی نیز توجهی بیشتری را به حقوق نرم به جای حقوق سخت معطوف داشتهاند. در این پژوهش، مؤلفهها و ظرفیتهای مشترک این سه جریان احصا شده و نشان داده میشود چگونه این پیوند باعث شکلگیری یک همافزایی قوی در راستای فشار بر دولتها شده است. این پژوهش با استفاده از روششناسی مطالعه موردی، با بررسی «شاخص قاچاق انسان» نشان میدهد ابزارهای نرم بینالمللی، در بستر حکمرانی جهانی، میتوانند پیامدهای سخت، تنبیه، تحریم و شرمگینسازی دولتهای ملی را به دنبال باشند؛ موضوعی که پیش از آن در عرصه بینالمللی به اشکال دیگری اعمال میشد. یافتههای پژوهش فرایند و شیوههای این حکمرانی نوین را واکاوی کرده و رهنمودهایی را برای نظام خطمشیگذاری کشور در مواجهه با این موضوع بیان میکند. برنامههای بینالمللی در قالب حقوق نرم در صورت بهرهگیری از ابزار شاخصها، ماهیتی شبهالزامی پیدا میکنند. این امر باعث اعتباربخشی مضاعف به این شاخصها شده و در نتیجه احتمال پیروی و مطاوعت سایر کشورها را تقویت خواهد کرد.
حکمرانی,شاخص,حقوق نرم,خطمشیگذاری,حقوق بشر,شاخص قاچاق انسان
https://www.jipas.ir/article_140829.html
https://www.jipas.ir/article_140829_33c520e108417c363e9c774be5ee8ec8.pdf