2024-03-28T14:50:48Z
https://www.jipas.ir/?_action=export&rf=summon&issue=19187
مطالعات مدیریت دولتی ایران
2676-6256
2676-6256
1399
3
4
نظام اداری ایران و پدیده «کارمندان دکتر»
بی تردید، یکی از عناصری که نقش مهمی در تعادل یا عدم تعادل بین شغل و شاغل در بخش دولتی ایران دارد، تحصیلات یا مدرک تحصیلی است. این عنصر، زیربنای گسترش بیحد و حصر دبیرستانهای دانشگاهگونه و دانشگاههای بازاری و راهبرد بازارزده دانشگاههای تراز اول دولتی در ایران بوده است. بسیاری از کارکنان بخش دولتی که شرط مهم ارتقا را مدرک تحصیلی میبینند دراین سالها به طور گستردهای وارد انواعی از دانشگاههای بازاری و بعضاً حتی دانشگاههای تراز اول بازارزده شدهاند. عطش اخذ مدرک دکتری چنان تشدید شده است که دانشگاههای مادر در کشور برای فرونشاندن این عطش و کسب درآمد به رقابت شدیدی با دانشگاههای بازاری متداول وارد شدهاند. پدیده «کارمند دکتر» تبعاتی دارد که در این شماره درباره آن صحبت خواهم کرد.
نظام اداری
کارمندان
کارمند-دکتر
دانشگاههای بازاری
2020
12
21
https://www.jipas.ir/article_139401_31b3797b46e3536d2b9de5eb3583f7a7.pdf
مطالعات مدیریت دولتی ایران
2676-6256
2676-6256
1399
3
4
یافتاری تفسیری از ساختار پیامدهای طرد در یک سازمان دولتی ایرانی
زهرا
عسکری زاده
مصطفی
هادوی نژاد
هدف این پژوهش، طراحی مدل ساختاری تفسیری پیامدهای طرد سازمانی بهعنوان رفتاری اجتماعی در یک سازمان دولتی ایرانی است. برای گردآوری دادهها پس از مطالعة ادبیات پژوهش، شناسایی پیامدهای طرد سازمانی و گنجاندن آنها در پرسشنامة نیمهبستهای مبتنی بر طیف لیکرت، پرسشنامه با استفاده از روش نمونهگیری نوعی میان 18 نفر از اعضای سازمان توزیع شد که بهعنوان تجربهکنندگان طرد در سازمان مورد مطالعه بودند. با استفاده از تحلیل فازی، گویههای پرسشنامه در دو مرحله غربال و پس از مقولهبندی برای کاوش مدل در سنجهای متناسب با مدلیابی ساختاری تفسیری قرار گرفتند. طبق یافتههای پژوهش، برای پیامدهای طرد سازمانی در قلمرو مکانی مورد مطالعه 6 عامل در 5 سطح (سطوح اول، دوم و سوم به ترتیب شامل پیامدهای روانشناختی، شناختی و نگرشی و نیز رفتاری برای مطرود؛ سطح چهارم، پیامدهای درونسازمانی و سطح پنجم، پیامدهای برونسازمانی) شناسایی شدند. نتایج این پژوهش نشان میدهند که گسترة پیامدهای کژکارکردی طرد سازمانی از مرز سطح فردی فراتر و دامنة آن تا بیرون از سازمان کشیده میشود. با توجه به چنین وسعتی از آثار مخرب، شناسایی و مدیریت پیشایندهای طرد سازمانی به مدیران سازمان مورد مطالعه و سازمانهایی با وضعیت مشابه پیشنهاد میشود.
پیامد
طرد
طرد سازمانی
مدل ساختاری تفسیری
سازمانهای دولتی ایران
2020
12
21
1
22
https://www.jipas.ir/article_139402_69173c82780733d2201a78a0a7a71c58.pdf
مطالعات مدیریت دولتی ایران
2676-6256
2676-6256
1399
3
4
انتظارهای زنان از سازمانهای دولتی؛ تا چه حد انتظارهای زنان از سازمانهای دولتی محقق میشود؟
طیبه
عباسی
سیدکمال
واعظی
مریم
زارع
هدف این پژوهش شناسایی انتظارها و توقعهای کارکنان زن و بررسی دیدگاه کارکنان سازمانهای دولتی استان یزد در ارتباط با میزان تحقق این انتظارها است. پژوهش با رویکرد ترکیبی اکتشافی انجام شده است؛ برای گردآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه و در بخش کمّی از پرسشنامه (تدوین شده مبتنی بر دادههای بخش کیفی) استفاده شده است. جامعه پژوهش در بخش کیفی، 17 نفر از کارکنان زن سازمانهای دولتی بودند که به روش گلوله برفی انتخاب شدند و در بخش کمّی کارکنان زن سازمانهای دولتی استان یزد بودند که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش و براساس نتایج دادههای حاصل از مصاحبه مؤلفههای تعهد به اجرای قوانین مربوط به زنان، فرصتهای برابر در ارائه تسهیلات و مزایا برای زنان، ایجاد محیط حمایتی، فرصتهای مرخصی، ایجاد محیط حمایتی رفتارهای مبتنی بر عدالت با زنان و فرصتهای آموزشی برابر بهعنوان انتظارهای زنان شناسایی شدند. دادههای حاصل از بررسی دیدگاه کارکنان درباره این انتظارها نشان داد که میزان رضایت کارکنان زن نسبت به رفتارهای مبتنی بر عدالت با زنان، فرصتهای برابر در ارائه تسهیلات و مزایا برای زنان، ایجاد محیط حمایتی پایینتر از حد متوسط است.
سازمانهای دولتی
زنان
انتظارهای زنان
استان یزد
2020
12
21
23
41
https://www.jipas.ir/article_139409_a86391c119b18578233679370142062b.pdf
مطالعات مدیریت دولتی ایران
2676-6256
2676-6256
1399
3
4
طراحی مدل پارادایمی سکوت سازمانی با تأکید بر نقش راهبردی توانمندسازی کارکنان در شکست آن (مورد مطالعه: شرکت ملّی نفت ایران)
رضا
علیرحم زاده
ناصر
میرسپاسی
کرم الله
دانش فرد
سکوت سازمانی یکی از پدیدههای رایج در سازمانهای دولتی است. سکوت سازمانی موضوعی است که در پژوهشهای متعددی به آن توجه شده است. نوآوری این پژوهش در بررسی امکان بهرهگیری از راهبردهای توانمندسازی کارکنان برای شکست آن است. هدف این پژوهش، طراحی مدل پارادایمی سکوت سازمانی با تأکید بر نقش راهبردی توانمندسازی کارکنان در شکست آن در سازمانهای دولتی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی- توسعهای و در زمره پژوهشهای آمیخته است. در مرحله کیفی پژوهش از نظریه دادهبنیاد استفاده شد و مشارکتکنندگان که با آنها مصاحبه بهعمل آمد شامل 17 نفر از اساتید دانشگاهی و 20 نفر از مدیران شرکت ملّی نفت ایران بودند. براساس یافتهها، 6 نوع سکوت شامل سکوت محافظهکارانه، معترضانه، نوعدوستانه، منفعتطلبانه، ناامیدانه و منفعلانه و 6 راهبرد با رویکرد توانمندسازی برای شکست سکوت سازمانی شناسایی شد. در مرحله کمّی بهمنظور اعتبارسنجی مدل از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار smartPLS استفاده شد. بدینمنظور، از 185 نفر از مدیران و متخصصان مدیریت منابع انسانی در شرکت ملّی نفت ایران که بهصورت تصادفی انتخاب شدند با پرسشنامه نظرخواهی شد. یافتهها نشان داد که ضریب تعیین برای سکوت سازمانی 458/0، برای راهبردها 523/0 و برای پیامدها 588/0 است. در نهایت، نتایج پژوهش نشان داد که سکوت در سازمانهای دولتی پدیدهای چندوجهی و پیچیده است و برای شکست آن راهبردهای مبتنی بر توانمندسازی کارکنان اثربخشی دارد.
سکوت سازمانی
توانمندسازی
شرکت ملّی نفت ایران
نظریه داده بنیاد
مدلسازی معادلات ساختاری
2020
12
21
43
70
https://www.jipas.ir/article_139410_f960e714e9f086a92474f93fa6bcd308.pdf
مطالعات مدیریت دولتی ایران
2676-6256
2676-6256
1399
3
4
تحلیل نظاممند مفاهیم مرتبط با کار و زندگی/خانواده
اکرم سادات
موسویان
فرج اله
رهنورد
علیرغم توسعه مبانی نظری مرتبط با کار و زندگی و استفاده فراگیر آن در قلمروی منابع انسانی سازمانها، این مفهوم در برخی کشورهای درحالتوسعه هنوز در مرحله ابتدایی به سر میبرد. این مقاله با استفاده از روش تحلیل نظاممند با شناسایی دقیق، منظم و برنامهریزیشده مطالعات مرتبط با حوزه کار و زندگی/ خانواده بین سالهای 1964 تا 2017، در پی بررسی گستره موضوعی، روششناسی و روش تحلیل مورد استفاده پژوهشگران بوده است تا ضمن نقد و بررسی مضامین این حوزه، امکان رصد، ارزیابی و تلفیق متون موجود را بدهد. به لحاظ گستره، دو مفهوم «کار و زندگی» و «کار و خانواده» مورد تحلیل قرار گرفت. این دو عبارت ممکن است اغلب بهجای یکدیگر و در یک مفهوم استفاده شوند؛ لیکن بررسیها نشان میدهد، عبارت «کار- زندگی» از جامعیت بیشتری برخوردار است. پژوهشها از منظر روششناسی به انواع پژوهشهای کمی، کیفی و آمیخته تقسیم شد که در این تقسیمبندی پژوهشهای کمی از اقبال بیشتری برخوردار بودند. همچنین دیدگاه غالب در گذشته دیدگاه تعارض بوده، اما در ادامه و با غالب شدن رویکرد مثبتگرا، مفاهیم مرتبط با توازن مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.
توازن/ تعادل
تعارض
کار و خانواده
کار و زندگی
2020
12
21
71
98
https://www.jipas.ir/article_139418_ef6edec4c913734586301336198953ef.pdf
مطالعات مدیریت دولتی ایران
2676-6256
2676-6256
1399
3
4
تأثیر عوامل مؤثر بر خطمشیگذاری پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانشبنیان بر بروندادهای آنها با نقش میانجی کارآفرینی فناورانه
محبوبه
کریمی طرارانی
فتاح
شریف زاده
میرعلی
سیدنقوی
داود
حسینپور
هدف مقاله حاضر مدلسازی معادلات ساختاری عوامل مؤثر بر خطمشیگذاری پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانشبنیان بر بروندادهای خطمشیگذاری آنها با نقش میانجی کارآفرینی فناورانه است که به همین منظور از طرح تحقیق کمی بهره گرفته میشود. پژوهش حاضر از نظر هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی محسوب میشود. نمونه آماری پژوهش، 32 پارک علم و فناوری کشور ایران و شرکتهای دانشبنیان درون آنها است. پس از بررسی پیشینه پژوهش، اسناد و مدارک و همچنین انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته با خبرگان موضوع، مدل پژوهش طراحی شد و پرسشنامهای برای جمعآوری دادهها تنظیم شد. با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری ارتباط بین متغیرها بررسی شد. یافتهها نشان میدهد عوامل شبکهسازی، سازمانی، بعد عوامل نهادی و برونسازمانی، عوامل مؤثر خطمشیگذاری پارکهای علم و فناوری هستند. پیشنهاد میشود این پژوهش در سایر محیطهای سازمانی (اعم از سازمانهای بزرگ و یا کوچک و متوسط) یا در صنایع مختلف مورد بررسی و مقایسه تطبیقی قرار گیرد.
مدلسازی معادلات ساختاری
خطمشیگذاری
پارکهای علم و فناوری
شرکتهای دانشبنیان
کارآفرینی فناورانه
2020
12
21
99
126
https://www.jipas.ir/article_139421_f4f334bce106da8bde704b26415fbd04.pdf
مطالعات مدیریت دولتی ایران
2676-6256
2676-6256
1399
3
4
نقش ابزارهای نرم در ایجاد پیامدهای سخت در حکمرانی: پیوندی بین خطمشیگذاری و حقوق (مورد مطالعه: شاخص قاچاق انسان)
مسعود
بنافی
سیدمجتبی
قرشی
همگرایی سه جریان در عرصه بینالمللی، بستر جدیدی را برای ایجاد فشار و تأثیر بر حکمرانی ملی کشورها ایجاد کرده است. رویکرد دولتمحور به حکمرانی سوق یافته؛ شاخصهای بینالمللی، زمینه دولت از راه دور را محقق ساخته و نظامهای حقوقی نیز توجهی بیشتری را به حقوق نرم به جای حقوق سخت معطوف داشتهاند. در این پژوهش، مؤلفهها و ظرفیتهای مشترک این سه جریان احصا شده و نشان داده میشود چگونه این پیوند باعث شکلگیری یک همافزایی قوی در راستای فشار بر دولتها شده است. این پژوهش با استفاده از روششناسی مطالعه موردی، با بررسی «شاخص قاچاق انسان» نشان میدهد ابزارهای نرم بینالمللی، در بستر حکمرانی جهانی، میتوانند پیامدهای سخت، تنبیه، تحریم و شرمگینسازی دولتهای ملی را به دنبال باشند؛ موضوعی که پیش از آن در عرصه بینالمللی به اشکال دیگری اعمال میشد. یافتههای پژوهش فرایند و شیوههای این حکمرانی نوین را واکاوی کرده و رهنمودهایی را برای نظام خطمشیگذاری کشور در مواجهه با این موضوع بیان میکند. برنامههای بینالمللی در قالب حقوق نرم در صورت بهرهگیری از ابزار شاخصها، ماهیتی شبهالزامی پیدا میکنند. این امر باعث اعتباربخشی مضاعف به این شاخصها شده و در نتیجه احتمال پیروی و مطاوعت سایر کشورها را تقویت خواهد کرد.
حکمرانی
شاخص
حقوق نرم
خطمشیگذاری
حقوق بشر
شاخص قاچاق انسان
2020
12
21
127
152
https://www.jipas.ir/article_140829_33c520e108417c363e9c774be5ee8ec8.pdf