2024-03-29T09:54:51Z
https://www.jipas.ir/?_action=export&rf=summon&issue=19497
مطالعات مدیریت دولتی ایران
2676-6256
2676-6256
1400
4
1
سندرم خطرناک توصیههای استخدامی در بخش دولتی ایران: مجلس شورای اسلامی چه باید کند؟
حسن
دانائیفرد
دستگاه کشورداری ایران برای انجام کارویژه های خود در عرصه حکمرانی ملی، اداره امور عمومی و عملیات جاری حکومتی به نیروی انسانی مناسب نیاز دارد. در عصر جدید، دولت همه کارها را خود انجام نمیدهد؛ بلکه هنر کشورداریِ حکومت، در بهرهگیری از همه منابع لازم برای اجرای خطمشیهای عمومی کشور از طریق سازوکارهای اثربخش حکمرانی نهفته است.همه حکومتها و دولتها در سراسر جهان برای استخدام نیروی انسانی در بخش دولتی قوانین، رویهها و روشهای خاص خود را دارند. یکی از ارزشهای مهم و اصیل بیشتر دموکراسیها در سراسر عالم «عدالت استخدامی» در استخدام نیروی انسانی در بخش دولتی است. در این شماره میخواهم درباره توصیههای استخدامی در بخش دولتی ایران صحبت کنم.
کشورداری
سندروم
توصیههای استخدامی
سازمان اداری و استخدامی
مجلس شورای اسلامی
2021
03
21
https://www.jipas.ir/article_140481_9203081d4e2839168c76c38931f3ea4d.pdf
مطالعات مدیریت دولتی ایران
2676-6256
2676-6256
1400
4
1
طراحی الگوی خبره تعیین سازوکار تأمین مالی در رشتههای علوم انسانی
حسن
کریمی
مجتبی
امیری
عادل
آذر
محمود
دهقان نیری
عزت الله
عباسیان
از آنجا که سیاستگذاری دولت در تأمین مالی آموزش عالی در ایران بدون اثربخشی و کارایی کافی است لازم میدانیم با بررسی الگوها و سازوکارهای تأمین مالی و اولویتگذاری بین رشتههای دانشگاهی نقش دولت و سایر بازیگران در صنعت آموزش عالی بازتعریف شود. در این پژوهش با تمرکز بر مطلوبیت فردی و مطلوبیت اجتماعی رشتههای دانشگاهی گروه علوم انسانی در مقطع کارشناسی، یک الگوی خبره بهمنظور تعیین سازوکار تأمین مالی مناسب هر رشته با استفاده از دانش خبرگان در کنار ادبیات پژوهش و مبتنی بر سیستم استنتاج فازی در نرمافزار متلب مدلسازی شد. مدل نهایی بهمنظور انتخاب سازوکار مناسب تأمین مالی رشتههای دانشگاهی علوم انسانی در قالب یک نرمافزار ارائه شد که با دریافت امتیاز رشته در ابعاد مختلف مطلوبیت، گروه سازوکار مناسب را پیشنهاد میکند. مطالعه موردی انجام شده برای دو رشته نمونه منجر به پیشنهاد گروه سازوکار «بازار» برای رشته حقوق و «دولت» برای رشته زبان و ادبیات فارسی شد. نتایج نشان داد توجه همزمان به مطلوبیت فردی و اجتماعی رشتهها میتواند باعث بهبود اولویتبندی و سیاستگذاری در تأمین مالی آنها شود. بنابراین، میتوان با استفاده از این رویکرد، نقش دولت و تنظیم روابط بازیگران در صنعت آموزش عالی را مجدد تعریف کرد تا ضمن افزایش کارایی و اثربخشی سرمایهگذاری دولت در آموزش عالی و تحقق اهداف و برنامههای توسعه کشور از مزایای دیگر آن مثل تعادل عرضه و تقاضا در بازار آموزش عالی، عرضه رشتههای بازارمحور و جلوگیری از تولید انبوه دانشآموخته و توسعه بیرویه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی بهرهمند شد.
تأمین مالی
رشتههای دانشگاهی
مطلوبیت
اسناد و برنامههای توسعه
سیستم استنتاج فازی
2021
03
21
1
33
https://www.jipas.ir/article_142235_771448e4e11c28fe10f2dd3d6097b6e1.pdf
مطالعات مدیریت دولتی ایران
2676-6256
2676-6256
1400
4
1
شناسایی معیارهای ارزیابی شفافیت در مجلس شورای اسلامی
یحیی
مرتب
وحید
یاوری
مجلس شورای اسلامی اصلیترین نهاد تقنین، وضع خطمشیها و همچنین نظارت بر قوانین در جمهوری اسلامی ایران است. وجود ناکارآمدیها و تصویب قوانین متعارض و ناکارآمد در نظام قانونگذاری کشور نشان از آن دارد که بسیاری از عوامل دخیل در قانونگذاری از چشم مردم و خبرگان جامعه مخفی میماند. ایجاد شفافیت در مجلس شورای اسلامی موجب میشود تا نظارت مردم بر عملکرد نمایندگانشان بالاتر رود، نمایندگان پاسخگو باشند، فساد کاهش یابد و به تبع، کارایی مجلس شورای اسلامی افزایش یابد. همچنین نبود ابزاری جامع برای ارزیابی شفافیت همهجانبه مجلس شورای اسلامی موجب شده است که شناخت این مسئله تنها به مؤلفههایی جزئی محدود شود. هدف این پژوهش شناسایی معیارهای ارزیابی شفافیت مجلس شورای اسلامی است. در این پژوهش با بررسی تجربیات جهانی و گردآوری مؤلفههای شفافیت پارلمانی، چارچوب جامعی ساخته شد و در اختیار گروه کانونی با حضور دوازده نفر از خبرگان این حوزه قرار گرفت. برای تعمیق یافتهها و تکمیل چارچوب ارزیابی، با هفت نفر از دیگر خبرگان مصاحبه شد و پس از تحلیل مصاحبهها به روش تحلیل مضمون، چارچوب نهایی ارزیابی شفافیت مجلس شورای اسلامی با 12 بعد و 108 مؤلفه به دست آمد. شفافیت در عملکرد نمایندگان، شفافیت در اطلاعات تعارض منافع نمایندگان، شفافیت کمیسیونها، شفافیت فراکسیونها، شفافیت صحن علنی، شفافیت طرحها، شفافیت لابیگری، شفافیت امور اداری مجلس، شفافیت انتخابات مجلس، شفافیت نهادهای مرتبط با مجلس، مشارکت شهروندان و کیفیت اطلاعات مجلس، ابعاد اصلی چارچوب نهایی تشکیل شده جهت ارزیابی شفافیت مجلس شورای اسلامی است.
مجلس شورای اسلامی
شفافیت
معیارهای ارزیابی
نظارت مردم
2021
03
21
35
62
https://www.jipas.ir/article_142236_70b2a046a23c3ee7b433b02260b539e8.pdf
مطالعات مدیریت دولتی ایران
2676-6256
2676-6256
1400
4
1
شناسایی روابط شاخصهای مؤثر خشم اخلاقی رهبر و سرپرستی خصمانه بر اعتماد کارکنان به رهبر
علیرضا
امینی
فاطمه
یقینی
مریم
احمدی زهرانی
هدف از این پژوهش شناسایی روابط شاخصهای مؤثر خشم اخلاقی رهبر و سرپرستی خصمانه بر اعتماد کارکنان به رهبر در درمانگاه ابوتراب شیراز با استفاده از مدلیابی ساختاری تفسیری است. این پژوهش توصیفی و همبستگی در فضای مطالعات کیفی است. نمونه آماری این پژوهش شامل 12 نفر از مدیران میانی با تجربه کاری بالای 10 سال است که در معرض خشم اخلاقی رهبر و سرپرستی خصمانه بودندو زیردستانی برای انجام امور عملیاتی داشتند. از تکنیک بهترین- بدترین برای وزندهی به عوامل، از روش مولتیمورا برای اولویتبندی و در نهایت از روش مدلیابی ساختاری تفسیری برای سطحبندی آنها استفاده شده است. طبق نتایج بهدست آمده از تحلیل دادههای اخیر، در مجموع 19 متغیر در 10 سطح (سطح اول: پذیرش ریسک پرخاشگری مشروع از سوی رهبری؛ سطح دوم: عدم سکوت بهمنظور صیانت از افراد، عصبانیت با انگیزه اثرگذاری مثبت اجتماعی؛ سطح سوم: بیاحترامی به کارکنان؛ سطح چهارم: تضعیف عزت نفس، کوچک کردن افراد در جمع کارکنان، شرمسار کردن کارکنان، محدود کردن ارتباط کارکنان؛ سطح پنجم: سوءاستفاده از نقاط ضعف کارکنان، بدگویی از کارکنان، عدم سکوت در مقابل زیر پا گذاشتن انصاف و عدالت؛ سطح ششم: دروغگویی، خالی کردن خشم بر کارکنان؛ سطح هفتم: تمسخر کارکنان؛ سطح هشتم: کممحلی و بیارزش خواندن کارکنان؛ سطح نهم: نقض پیمان با کارکنان، پرخاش نسبت به نادیده گرفتن ارزشها و اصول اخلاقی، فحاشی به کارکنان؛ سطح دهم: ورود به حریم خصوصی کارکنان) بهعنوان شاخصهای خشم اخلاقی رهبر و سرپرستی خصمانه شناسایی شدند.
خشم اخلاقی
سرپرستی خصمانه
اعتماد کارکنان به رهبر
مدلیابی ساختاری تفسیری
2021
03
21
63
85
https://www.jipas.ir/article_142240_6abdcb0c5e793f345822cd78237479e2.pdf
مطالعات مدیریت دولتی ایران
2676-6256
2676-6256
1400
4
1
مدل انگیزش کارکنان در بخش عمومی ایران: ابعاد و شاخصها
محمد
حاجی پور
طیبه
امیرخانی
مفهومسازی انگیزش کارکنان در بخش عمومی ازجمله مباحثی است که در چندین مطالعه به آن پرداخته شده است و ابعاد و شاخصهایی برای آن در نظر گرفتهشده است؛ لیکن تمامی مطالعههای یادشده در کشورهای غربی انجامشده است. از آنجا که مفهوم انگیزش کارکنان در بخش عمومی، مفهومی وابسته به فرهنگ و زمینه نهادی هر کشور است، شناسایی ابعاد و شاخصهای آن در ایران اهمیت زیادی دارد که تاکنون انجام نشده است. از این رو هدف از انجام این پژوهش، شناسایی ابعاد و شاخصهای انگیزش کارکنان بخش عمومی در ایران است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان سازمان صداوسیما هستند. پژوهش، به صورت ترکیبی انجامشده است؛ بدین ترتیب که نخست، اقدام به انجام مصاحبه با کارکنان باهدف شناسایی عوامل تشکیلدهنده انگیزش کارکنان از دیدگاه خود آنان شد. سپس بر اساس این عوامل همراه با ابعاد شناساییشده برای انگیزش کارکنان بخش عمومی در پژوهشهای پیشین، پرسشنامه پژوهش تهیه شد و بین 1000 نفر از کارکنان توزیع شد. دادهها با روش تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل و ابعاد و شاخصهای نهایی مشخص شد. ابعاد شناساییشده برای انگیزش کارکنان در بخش عمومی ایران بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی عبارتند از: ارتباط اثربخش در محیط کار، رعایت اخلاق حرفهای در سازمان، کار شایسته، اتکا بر ضوابط و عدالت سازمانی. نتایج این پژوهش نشان میدهد ابعاد شناساییشده برای انگیزش کارکنان بخش عمومی ایران با ابعادی که در سطح بینالمللی بر روی آن اجماع وجود دارد، تفاوت دارند و آنچه زیربنای نظریه انگیزش کارکنان در بخش عمومی را شکل میدهد و انگیزش کارکنان را ناشی از محرکهای ذاتی میداند، در خصوص جامعه آماری این پژوهش تائید نشد و مشاهده شد که محرکهای بیرونی نقش پررنگتری در ایجاد انگیزه برای کارکنان داشتند.
انگیزش کارکنان بخش عمومی
تعهد به ارزشهای عمومی
دلسوزی
فداکاری
جذب شدن به خدمات عمومی
2021
03
21
87
112
https://www.jipas.ir/article_142243_77cc103ff72dc412e8b4af5b7f9a5d5e.pdf
مطالعات مدیریت دولتی ایران
2676-6256
2676-6256
1400
4
1
ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش سکته سازمانی در سازمانهای دولتی ایران
مجتبی
شجری
علی
اصغری صارم
عباس
صمدی
آشکار است که تحول نیازمند ابزارهای نوآورانه برای پایش و مدیریت آسیبها و بیماریهای سازمانی است. این پژوهش با رویکرد آسیبشناسیِ نوآورانه و با هدف شناخت و مدیریتِ یکی از بیماریهای سازمانی، بهنام «سکته سازمانی»، از طریق ساخت و اعتباریابی ابزار اندازهگیری آن انجام شده است. بهمنظور مفهومپردازی سکته سازمانی از روششناسیِ کیفی تحلیل مضمون به روش آتراید-استیرلینگ و برای اعتباریابی ابزار اندازهگیری سکته سازمانی از روششناسی کمّی همبستگی استفاده شده است. برای ساخت پرسشنامه سکته سازمانی از رویکرد ده مرحلهای راتری و جونز استفاده شده است. جامعه آماریِ پژوهش برای اطمینان از کارکرد معتبر ابزار ساخته شده 13 سازمان دولتی استان همدان را در نظر گرفته است که از بین آنها تعداد 583 نفر بهعنوان نمونه و به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدهاند. برای تحلیل دادهها از روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار Smart PLS2 استفاده شده است. روایی پرسشنامه براساس روایی صوری، محتوا و سازه و پایایی آنها نیز براساس روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی محاسبه شده است. ابزار طراحی شده نهایی شامل 92 گویه و در سه بعد پیشایندها (عدم گشودگی، عدم وفاق، عدم حمایتگری، عدم همسانی فردی، منفیگرایی، عدم فرهیختگی و عدم مهارت)، مصادیق (سکته ساختاری، اخلاقی، رفتاری، راهبردی، شناختی، اعتقادی، اطلاعاتی، دانشی و محیطی) و پسایندها (آسیبهای ساختاری، رفتاری، اجتماعی و روانشناختی) بوده است. استفاده از این ابزار اندازهگیری برای شناسایی میزان گرفتار بودن سازمانها به بیماریِ سکته سازمانی و تلاش برای کنترل آن پیشنهاد میشود.
آسیبشناسی سازمانی
بیماری سازمانی
سکته سازمانی
استعاره
اعتباریابی ابزار اندازهگیری
2021
03
21
113
143
https://www.jipas.ir/article_142244_6cfcefb54505059c4000188c5d4e61a0.pdf
مطالعات مدیریت دولتی ایران
2676-6256
2676-6256
1400
4
1
پایش عوامل کلیدی موفقیت در خطمشیگذاری بانکداری جامع با رویکرد دلفی فازی (مورد مطالعه: بانک رفاه)
فرهاد
گودرزی
کامبیز
حمیدی
علیرضا
اسلامبولچی
پژوهش حاضر باهدف پایش عوامل کلیدی موفقیت در خطمشی گذاری بانکداری جامع با رویکرد دلفی فازی انجام پذیرفت. این پژوهش از نوع پژوهشهای آمیخته با رویکرد اکتشافی است که از حیث روششناسی در قالب پژوهشهای کمی و کیفی و از نظر فلسفه پژوهش در زمره پژوهشهای قیاسی استقرایی میگنجد. جامعه آماری پژوهش مدیران ارشد و میانی بانک رفاه هستند که با توجه به اینکه تعداد اعضای جامعه ماری محدود و مشخص است، با استفاده از اصل کفایت نظری 40 نفر از مدیران به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. از آنجا که پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای آمیخته با رویکرد کمی و کیفی است، از هر دو ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده می شود. برای آزمون روایی و پایایی در بخش کیفی از روشهای روایی نظری و پایایی درون کدگذار و میان کدگذار استفاده شد. همچنین در بخش کمی برای آزمون روایی و پایایی از روش روایی محتوایی و پایایی از روش نرخ ناسازگاری بهره گرفته شد. همچنین برای تحلیل دادههای کیفی از روش کدگذاری و نرمافزار ATLAS.TI که مخصوص تحلیل دادههای کیفی مستخرج از مصاحبه است استفاده شد. در مرحله کمی پژوهش نیز با استفاده از روش Delphi Fuzzy به اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت در خطمشیگذاری بانکداریجامع پرداخته شد، تا کلیدیترین عوامل موفقیت در خطمشی گذاری بانکداری جامع مشخص شود. نتایج پژوهش نشان میدهد که یکپارچه کردن مراکز تصمیمگیری و جلوگیری از چندمرکزی، بهروز کردن سیاستها، تعیین سطح همکاری با کسبوکارها، توجه به ویژگیهای شخصیتی و رفتاری خطمشیگذاران، در نظر داشتن قوانین پولی و بانکی و توجه به مزیتها و توانمندیهای بانک مهمترین عامل در خطمشی گذاری بانکداری جامع است. برای ارائه خدمات همهجانبه و ارج نهادن به شأن و جایگاه مشتری پیشنهاد میشود که بانکها با تدوین خطمشی ها و راهبردهای مناسب در اعتلای پیادهسازی بانکداری جامع اقدام کنند.
خطمشی
خطمشیگذاری
بانکداری
بانکداری جامع
روش دلفی فازی
2021
03
21
145
168
https://www.jipas.ir/article_142245_db2088a198126f4ca2573011a18dbd37.pdf