انجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62563320200922Exploring the Role of Biorhythm and its Dimensions in Employees’ Resilienceواکاوی نقش بیوریتم و ابعاد آن در تابآوری کارکنان12513581310.22034/jipas.2021.290675.1189FAعباسعلی رستگاردانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.0000-0001-6834-7682محسن فرهادی نژاداستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.0000-0002-7990-1519مینا خلیلیدانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.سمانه ملکدانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.Journal Article20210614Resilience is one of the major factors that help people achieve progress and success. The main purpose of this study is to investigate the role of biorhythm and its dimensions in employee resilience. Based on the research background and conceptual model, three hypotheses were developed. SPSS software was used to check the normality of the data and test the hypotheses. The statistical population of the study includes formal and informal employees of the central office of Tehran Municipality Fire Station and Safety Services with 300 people. Therefore, using Morgan table, the sample size was 169 and sampling was done by simple random method. 180 questionnaires were distributed which 169 questionnaires were collected. Biorhythm Calculator 3.02 software was used to obtain biorhythmic cycles according to gender and date of birth. Then a questionnaire was sent for the sample population according to the software results. After examining the fit of the model and the reliability and validity of the data, the hypotheses test showed that All three dimensions of biorhythm, in other words, mental biorhythm (F=19.257, p=0.000), physical biorhythm (F=5.028, p=0.026) and emotional biorhythm (F=9.788, p=0.002) have a significant effect on the resilience of firefighters. Whenever the biorhythms of individuals are in the positive status, their resilience is higher than when that biorhythm is in the negative part and on critical days. As a result, it can be stated that biorhythm knowledge can be used to increase personal productivity and efficiency and individual resilience.تابآوری، یکی از عوامل عمدهای است که میتواند عامل جدی در دستیابی فرد به پیشرفت و موفقیّت باشد. هدف اصلی این مطالعه، واکاوی نقش بیوریتم و ابعاد آن در تابآوری کارکنان است. براساس پیشینه پژوهش و مدل مفهومی، سه فرضیه تدوین شد. برای بررسی نرمال بودن دادهها و آزمون فرضیهها، از نرمافزار SPSS استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان رسمی و غیر رسمی اداره مرکزی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران است که تعداد آنان 300 نفر میشود بنابراین، با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه برابر با 169 نفر تعیین و نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام شد. با توزیع 180 پرسشنامه، تعداد 169 پرسشنامه از بین نمونه آماری جمعآوری شد. نحوه انجام پژوهش به این صورت بود که برای بهدست آوردن چرخههای بیوریتمی از نرمافزار Biorhythm Calculator 3.02 بر حسب جنسیت و تاریخ تولد استفاده شد. سپس پرسشنامه برحسب نتایج نرمافزار برای نمونهها در مدت زمانی مشخص ارسال شد. پس از بررسی برازش مدل و پایایی و روایی دادهها آزمون فرضیهها نشان داد که هر سه بعد بیوریتم بهعبارت دیگر بیوریتم ذهنی (000/0=P و 257/19=F)، بیوریتم فیزیکی (026/0=P و 028/5=F) و بیوریتم احساسی (002/0=P و 788/9=F) در میزان تابآوری کارکنان سازمان آتشنشانی تأثیر معناداری دارند. به این صورت که هنگامیکه هریک از بیوریتمهای افراد در بخش مثبت قرار دارد میزان تابآوری آنها بیشتر از زمانی است که آن بیوریتم در بخش منفی و روزهای بحرانی است. در نتیجه میتوان بیان کرد دانش بیوریتم میتواند در افزایش بهرهوری و بازده شخصی و تابآوری فردی بهکار گرفته شود.https://www.jipas.ir/article_135813_20cfb7fadbd3e072f7eb95f8998a151e.pdfانجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62563320200922The Impact of Servant Leadership and Authentic Leadership on Employees’ Public Service Motivation: The Moderating Role of Organizational Structureبررسی تأثیر رهبری خدمتگزار و رهبری اصیل بر انگیزه خدمت عمومی کارکنان دولتی با نقش تعدیلگر ساختار سازمانی275813581510.22034/jipas.2021.287343.1184FAفریبرز باقرزاده هماییکارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.مژگان ضرغامی فرداستادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.طیبه عباس نژاداستادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.Journal Article20210522The success of public organizations partly depends on their ability to successfully motivate public sector employees and managers to provide better services. Therefore, the effect of servant leadership style and authentic leadership, as one of the factors affecting public service motivation, has been investigated. The statistical population is all employees of Hormozgan Agricultural Jihad Organization and its three sub-departments, including Hormozgan Veterinary Department, Hormozgan Fisheries Department, and Hormozgan Watershed Management Department in Bandar Abbas city. Simple random sampling was used in this study which estimated to be 235 people using the Cochran sampling formula. The instruments used to measure the research variables are the standard questionnaires with the reliability of more than 0.8. To test the research hypotheses, Smart PlS 3 Software was used. Findings show that servant leadership and authentic leadership have a positive effect on public service motivation. As well, it was found that organizational structure did not moderate the relationship between servant leadership, authentic leadership and public service motivation. Moreover, authentic leadership and servant leadership play an important role in improving public service motivation. These leadership styles enhance the motivation of leaders and followers by improving mutual trust, and this<strong> </strong>enables employees in the public organizations to provide better services to the society.موفقیّت سازمانهای دولتی تا حدی به توانایی در برانگیختن موفقیّتآمیز کارکنان و مدیران بخش دولتی در ارائه خدمات بهینه بستگی دارد. پژوهش حاضر، با هدف بهبود و تقویت انگیزه خدمت عمومی در سازمانهای دولتی انجام شده است و از اینرو، تأثیر سبک رهبری خدمتگزار و رهبری اصیل (بهعنوان یکی از عوامل اثرگذار بر انگیزه خدمت عمومی) بر آن بررسی شده است. جامعه آماری در این پژوهش، کلیه کارکنان سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان و سه اداره تابعه آن (اداره کل دامپزشکی هرمزگان، اداره کل شیلات هرمزگان و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان) در شهر بندرعباس است. بر این اساس، از روش نمونهگیری ساده تصادفی استفاده شده است و با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران حجم نمونه 235 نفر تخمین زده شد. ابزار استفاده شده برای سنجش متغیرهای پژوهش، پرسشنامههای استاندارد مربوطه با پایایی بالای 0.8 هستند. برای آزمون فرضیههای پژوهش از نرمافزار Smart PLS 3 استفاده شد و مشخص شد که رهبری خدمتگزار و رهبری اصیل بر انگیزه خدمت عمومی تأثیر مثبت دارند. همچنین نقش تعدیلگری ساختار سازمانی در رابطه بین رهبری خدمتگزار و رهبری اصیل بر انگیزه خدمت عمومی بررسی و مشخص شد که ساختار سازمانی اثر بین این رابطه را تعدیل نمیکند. با توجه به نتایج پژوهش، رهبری اصیل و رهبری خدمتگزار در ارتقای انگیزه خدمت عمومی نقش بهسزایی دارند. این سبکهای رهبری با بهبود و رشد اعتماد متقابل میان رهبر و پیروان باعث تقویت انگیزه در آنها شده است و همین امر موجب میشود تا کارکنان در سازمانهای عمومی بتوانند خدمات بهینه به جامعه ارائه دهند.https://www.jipas.ir/article_135815_b87f9d848ff7e69295db808f30df3d64.pdfانجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62563320200922Identifying and Prioritizing the Factors Affecting Social Laziness Using the Combination of DEMTEL and ANP (Case Study: Public Organizations in Tehran)شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر تنبلی اجتماعی با استفاده از ترکیب دیمتل و ANP (مورد مطالعه: سازمانهای دولتی شهر تهران)597813581810.22034/jipas.2021.212240.1059FAایمان حکیمیاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی و مدیریت فنآوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0003-4897-1183عباس شولاستادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولی عصر (عج)، رفسنجان، ایران.غلامرضا جلالیاندانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان. ایران.Journal Article20191217The aim of this study is to identify the factors affecting the social laziness of organizations. This research is applied in terms of purpose, and in terms of nature and method of data collection is survey-analytical. The statistical population of the study in the screening phase is 15 experts including academic experts, managers, and supervisors of public organizations in Tehran that have two characteristics; first, complete, in-depth familiarity with the organization issues; second, interested in participating in the study. In this phase, judgmental sampling method was used to select the best people from the community of experts. The main data collection tool in this study is questionnaires that were designed for different purposes and distributed among the statistical population. It should be noted that in this study, the first questionnaire was designed to be open and to identify the factors. The second questionnaire was close, aiming at screening the factors. After data collection, the necessary analyses were conducted using SPSS software, the combined approach of DEMETEL, and ANP. The results of the research led to the identification and prioritization of 8 factors. Based on the combined approach, the criterion of order-law and injustice ranked first with a weight of 0.1634. Weak monitoring system ranked second with a weight of 0.1426 and space boredom and burnout ranked third with a weight of 0.1274.هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر تنبلی اجتماعی سازمانها است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی - تحلیلی است. پژوهش حاضر در فاز غربالگری گروهی از خبرگان دانشگاهی، مدیران و سرپرستان سازمانهای دولتی شهر تهران را در بر میگیرد که دارای دو خصوصیت هستند 1- آشنایی کامل و عمیق با مباحث سازمان 2- علاقه به مشارکت در این پژوهش که بهعنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند (سعی شد فهرستی حداقل پانزدهنفره از خبرگان بهعنوان جامعه آماری تهیه شود). در این فاز، از روش نمونهبرداری قضاوتی برای انتخاب بهترین افراد از میان جامعه خبرگان استفاده شد. ابزار اصلی جمعآوری دادهها در این پژوهش پرسشنامههایی بودند که بنا به اهداف مختلف طراحی شدند و در میان جامعه آماری مدنظر توزیع شد. گفتنی است که در این پژوهش پرسشنامه اول بهصورت باز و بهمنظور شناسایی عوامل طراحی شد و پرسشنامه دوم بهصورت بسته و با هدف غربالگری عوامل طراحی شد. بعد از توزیع و جمعآوری دادهها انجام تجزیه و تحلیلهای لازم از طریق نرمافزارهای SPSS، رویکرد ترکیبی دیمتل و ANP انجام شد. نتایج پژوهش منجر به شناسایی و اولویتبندی هشت عامل شد که براساس رویکرد ترکیبی، معیار نظم- قانون و بیعدالتی با وزن 0.1634 رتبه اول را کسب کرده است. سیستم نظارتی ضعیف با وزن 0.1426 رتبه دوم و کسالت فضا و فرسودگی شغلی با وزن 0.1274 رتبه سوم را بهخود اختصاص داده است.https://www.jipas.ir/article_135818_0594540efb4ba80251fc0581f22ecc7d.pdfانجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62563320200922Designing a Conceptual Model for Organizational Entrepreneurship in Imam Khomeini Relief Foundationطراحی مدل مفهومی کارآفرینی سازمانی در کمیته امداد امام خمینی (ره)7910213581910.22034/jipas.2021.291000.1191FAمرتضی موصلیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران.سنجر سلاجقهدانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران.سعید صیادیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران.Journal Article20210617This study was conducted to present a conceptual model of organizational entrepreneurship in the Imam Khomeini Relief Foundation. To achieve this goal the qualitative approach of grounded theory methodology, the paradigm model (regular or systematic design), was employed. In this regard, eighteen university professors, managers and experts in Imam Khomeini Relief Foundation were purposefully selected as the statistical sample for semi-structured interviews. The manuscripts of the interviews were analyzed in three stages of open, axial, and selective coding. In the present study, Lincoln and Guba reliability criteria were used for validation examination. Therefore, the researcher categorized 186 concepts and 15 sub-categories using the paradigm model of Strauss and Corbin. These six factors were categorized in the common form of Grounded Theory model includes causal conditions -entrepreneurial leadership, human resource capabilities, new social needs-, contextual conditions -culture and values of the organization, mission of the organization, and organizational structure-, axial -innovation, smart risk-taking-, strategy -strategic modernization, empowerment policies and entrepreneurial talent management-, intervening conditions -economic/social environment-, consequences -human capital excellence, Improving organizational performance, and social value-creation-.پژوهش حاضر، بهمنظور ارائه مدل مفهومی کارآفرینی سازمانی در کمیته امداد امام خمینی انجام شده است. برای دستیابی به این هدف در چارچوب رویکرد کیفی از روش نظریهپردازی دادهبنیاد و مدل پارادایمی (طرح منظّم یا سیستماتیک) استفاده شده است. در این راستا با هجده نفر از اساتید دانشگاه، مدیران و کارشناسان کمیته امداد امام خمینی (ره) که به شیوه هدفمند انتخاب شده بودند بهعنوان نمونه آماری مصاحبة نیمهساختاریافته انجام و متنهای مصاحبه در سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. در پژوهش حاضر، برای اعتباربخشی از معیارهای قابلیت اعتماد لینکلن و گوبا استفاده شد. بر این اساس محقق 186 مفهوم و 15 مقوله فرعی را با استفاده از الگوی پارادایمی استراوس و کوربین دستهبندی کرده است. این عوامل در قالب مدل متداول نظریه دادهبنیاد و در 6 دسته قرار گرفتند که عبارتند از: شرایط علّی (رهبری کارآفرینانه، قابلیتهای منابع انسانی، نیازهای جدید اجتماعی)، شرایط زمینهای (فرهنگ و ارزشهای سازمان، مأموریت و رسالت سازمان و ساختار سازمانی)، محوری (نوآوری، مخاطرهپذیری هوشمندانه)، راهبرد (نوسازی استراتژیک، سیاستهای توانمندساز و مدیریت استعداد کارآفرینمحور)، شرایط مداخلهگر (محیط اقتصادی/اجتماعی و ...)، پیامدها (تعالی سرمایه انسانی، بهبود عملکرد سازمان و ارزش آفرینی اجتماعی).https://www.jipas.ir/article_135819_3976f18956796a8561cde6a2aacd916d.pdfانجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62563320200922The Impact of Entrepreneurial Orientation and Loneliness of Managers on the Relation between Job Stress and Job Burnout (Case study: Ministry of Justice)بررسی نقش گرایش به کارآفرینی و احساس تنهایی کاری مدیران بر رابطه بین استرس شغلی و فرسودگی شغلی آنها (مورد مطالعه: وزارت دادگستری)10313213582010.22034/jipas.2021.282328.1175FAقادر فخیمی بنفشهورقکارشناسی ارشد مدیریت دولتی، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، تهران، ایران.اکبر شریعت نیادکتری مدیریت دولتی، حوزه پژوهش و فناوری، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد، ایران.0000-0003-2058-0199سید مرتضی موسوی محباستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، تهران، ایران.http://orcid.orgJournal Article20210421Burnout is one of the main factors in reducing efficiency, loss of human resources and causing physical and psychological consequences, especially in the human service professions. The aim of this study is to understand the relationship between job stress and burnout better, considering the role of job loneliness and entrepreneurial orientation of the managers in Iranian Ministry of Justice. The statistical population of this study includes 300 managers in top, middle, and operational level. According to Morgan table and simple random sampling method, 169 people were selected as the sample size. In this study, four valid questionnaires were used to measure the variables. Structural Equation Modeling in Lisrel was used to analyze the data. The results of the study show that job stress has been confirmed as a strong predictor of burnout of managers. As well, loneliness plays a significant mediating role in the relationship between job stress and burnout of managers. Moreover, the results show that the entrepreneurial orientation negatively moderated the effect of job stress on managers' burnout. These findings can help to improve the future research aimed at studying the impact of other psychological factors, and entrepreneurial experience on burnout in managers. According to the findings of this study, psychologically empowering managers at different levels of the Ministry of Justice, as a stressful institution, and strengthening entrepreneurial characteristics in them, prevent burnout, poor performance, and boredom.فرسودگی شغلی، یکی از عوامل اساسی در کاهش کارایی، از دست رفتن نیروی انسانی و ایجاد عـوارض جسمی و روانی بهویژه در حرفههای خدمات انسانی بهحساب میآید. هدف مطالعه حاضر دستیابی به درک عمیقتری از رابطه استرس شغلی با فرسودگی شغلی با ملاحظه نقش تأثیرگذار احساس تنهایی کاری و گرایش به کارآفرینی مدیران وزارت دادگستری است. جامعه آماری این پژوهش شامل 300 نفر از مدیران عالی، میانی و عملیاتی وزارت دادگستری است که با استناد به جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 169 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. در این مطالعه برای اندازهگیری متغیرها از چهار پرسشنامه معتبر استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات جمعآوری شده از مدلسازی معادلات ساختاری از نرمافزار Lisrel استفاده شد. نتایج تحلیل آماری پژوهش نشان میدهد که استرس شغلی بهعنوان عامل پیشبینیکننده قوی برای فرسودگی شغلی مدیران وزارت دادگستری تأئید شده است. همچنین بر اساس این یافتهها احساس تنهایی نقش میانجی معناداری در رابطه میان استرس شغلی و فرسودگی شغلی مدیران دارد. از طرف دیگر، گرایش به کارآفرینی توانسته است اثر استرس شغلی بر فرسودگی شغلی مدیران وزارت دادگستری را بهطور منفی تعدیل کند. این یافتهها را میتوان آغازی برای پژوهشهای آینده با هدف مطالعه تأثیر سایر عوامل روانشناسی سازمانی و تجربه کارآفرینانه بر فرسودگی شغلی مدیران دانست. با توجه با یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که با توانمندسازی روانی مدیران در سطوح مختلف وزارت دادگستری بهعنوان یک نهاد پرتنش و تقویت ویژگیهای کارآفرینانه در آنها میتوان مانع از فرسودگی شغلی، کاهش عملکرد و دلزدگی آنها شد.https://www.jipas.ir/article_135820_b77c52bb9a1933e8275a2bce82d56802.pdfانجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62563320200922A Paradigm Model of Good Corporate Governance Maturity in the Iranian Insurance Industryمدل پارادایمی بلوغ حکمرانی شرکتی خوب در صنعت بیمه ایران13315913582110.22034/jipas.2021.287320.1183FAرحمت اله قلی پوراستاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران.طهمورث حسنقلیپور یاسوریاستاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.علی تقویدانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران، کیش، ایران.Journal Article20210522The aim of the study is to present a paradigm model of good corporate governance maturity in the Iranian insurance industry. This model includes causal, intervening, contextual, and strategic conditions, and consequences of the maturity of good corporate governance. Senior managers of insurance companies active in the field of public governance in Iran are the participants in this study. The research is qualitative-exploratory, and the methodology employed is Grounded Theory based on the approach of Strauss-Corbin. Using purposive sampling method, data saturation was obtained after the interviews conducted. The data collection tool in the qualitative phase was a semi-structured interview, which was prepared and conducted based on an interview protocol. In order to assess the validity, an interview guide was sent to the experts and their opinions were used. The results of the conceptual model, explored through three factors, include securing benefits, implementing justice-oriented laws, accountability, observing professional ethics, effective and centralized monitoring, increasing trust, capability and portfolio growth, using the technology, Cooperation and partnership, improving penetration power, and the strength of the implementation. The indicators of the maturity of good corporate governance reached to a total of 721 open codes, 240 axial codes and 69 selective codes. These codes showed that in insurance companies, Transparency, Accountability, accurate periodic reports, expertise, Professional qualification, good reputation, experience of managers, and interaction with stakeholders Play a key role in the maturity of corporate governance. As well, the empowerment indicators of the company can strengthen the trust of the stakeholders and make the organizational culture as transparent and encouraging.هدف این پژوهش، ارائه مدل پارادایمی بلوغ حکمرانی شرکتی خوب در صنعت بیمه ایران است. این مدل شامل شرایط علّی، مداخلهگر، زمینهای، راهبردها و پیامدهای تحقق بلوغ حکمرانی شرکتی خوب است. مدیران ارشد شرکتهای بیمه فعال در حوزه حکمرانی دولتی در ایران شرکتکنندگان در این پژوهش هستند. پژوهش انجام شده از نوع کیفی- اکتشافی و روش استفاده شده در تحقیق نظریه داده بنیاد براساس رویکرد استراوس کوربین است. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، پس از انجام مصاحبه، اشباع دادهها حاصل شده است. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه نیمهساختار یافته است که براساس یک پروتکل مصاحبه تهیه و اجرا شد. بهمنظور سنجش اعتبار، راهنمای مصاحبه برای صاحبنظران ارسال و از نظرات آنها استفاده شد. پیامدها و نتایج حاصل از مدل مفهومی پژوهش که در اثر تأثیرگذاری عوامل سهگانه بهدست آمد عبارت است از: تأمین منافع، اجرای قوانین عدالتمحور، پاسخگویی، رعایت اخلاق حرفهای، نظارت مؤثر و متمرکز، افزایش اعتماد، رشد توانگری و پرتفوی، استفاده از فنّاوری، همکاری و مشارکت، بهبود ضریب نفوذ و قوت اجرا. نتایج حاصل از احصای شاخصهای بلوغ حکمرانی شرکتی خوب استخراج مجموعاً 721 کد باز، 240 کد محوری و 69 کد انتخابی است. این دادهها نشان دادند که در شرکتهای بیمهای شفافیت، پاسخگویی، ارائه گزارشهای دورهای دقیق، داشتن تخصص، صلاحیت حرفهای، حُسن شهرت و تجربه مدیران و تعامل با ذینفعان نقشی اساسی در بلوغ حکمرانی شرکتی ایفا میکند. همچنین شاخصهای توانمندساز شرکتی میتواند اعتماد ذینفعان را تقویت کند و فرهنگ سازمانی را فرهنگی شفاف و ترغیبکننده درآورد.https://www.jipas.ir/article_135821_56238bce61917506afae802e153ec836.pdf