انجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62562320190923The Machiavellian Personality of Managers; Transformational and Servant Leadership Style and Resistance to Changeشخصیت ماکیاولیستی مدیران؛ سبک رهبری تحولآفرین و خدمتگزار و مقاومت کارکنان در برابر تغییر1349673710.22034/jipas.2019.196548.1042FAسارا محمدیاستادیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانJournal Article20190731This study examines the phenomenon of resistance to change from the perspective of personality theory and leadership style and its purpose is to investigate the impact of transformational and servant leadership styles on employees' resistance to change. It, as well, examines the moderating role of managers' Machiavellian personality in this relationship. The data related to these variables were collected through standard questionnaires from the sample of the statistical population of employees and managers of public organizations in Ahvaz by voluntary non-probability sampling method. The validity of the questionnaire was confirmed by the evaluation and comments of experts and professors, and its reliability was confirmed by calculating Cronbach's alpha coefficient. Correlation analysis and structural equation modeling were used to analyze the data and test the research hypotheses. The results of data analysis show that transformational leadership style has a significant negative effect on employees' resistance to change, whereas this effect is negative but non-significant in servant leadership style. Moreover, the results show that the machiavellian personality of managers strengthens the negative impact of transformational and servant style on resistance to change. So, the effect of servant leadership style on resistance to change has been negatively influenced by manager Machiavelli's personality.این پژوهش به بررسی پدیدة مقاومت کارکنان در برابر تغییر از منظر نظریة شخصیت و سبک رهبری میپردازد و هدف آن، مطالعة تأثیر سبکهای رهبری تحولآفرین و خدمتگزار بر مقاومت کارکنان در برابر تغییر و نیز بررسی نقش تعدیلگر شخصیت ماکیاولیستی مدیران در این رابطه است. دادههای مربوط به این متغیرها از طریق پرسشنامههای استاندارد و از نمونة متعلق به جامعة آماری کارکنان و مدیران سازمانهای دولتی در شهر اهواز، با روش نمونهگیری غیراحتمالی داوطلبانه گردآوری شده است. روایی پرسشنامه از طریق ارزیابی و اظهارنظر متخصصان و اساتید و پایایی آن، با محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از تحلیل همبستگی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که سبک رهبری تحولآفرین بر مقاومت کارکنان در برابر تغییر، تأثیر معکوس و معنادار داشته؛ درحالیکه این تأثیر در سبک رهبری خدمتگزار معکوس ولی غیرمعنادار مشاهده شد. همچنین، نتایج نشان داد شخصیت ماکیاولیستی مدیران، تأثیر معکوس سبک تحولگرا و خدمتگزار بر مقاومت در برابر تغییر را تقویت میکند. در نتیجه، تأثیر سبک رهبری خدمتگزار بر مقاومت در برابر تغییر تحت تأثیر شخصیت ماکیاولی مدیر به سمت معکوس معنادار تغییر یافته است.انجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62562320190923Designing a Functional Systems Model of Value-based Organizationsطراحی مدل نظامات کارکرد محور و ارزشمدار سازمانهای نهادی356111144910.22034/jipas.2020.209548.1056FAمحسن میریاستادیار، دانشکده مدیریت و برنامهریزی راهبردی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایرانحمیدرضا تفقدیدانشجوی دکتری مدیریت استراتژیک، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانJournal Article20190728The purpose of this study is to present a model for formulating organizational systems. For this research, a value-based, military organization was selected and studied using qualitative Content Analysis Method. At the first step, the characteristics of desirable systems were determined from the perspective of the senior executives of the organization. Next, 12 professional and academic experts were selected and interviewed using judgmental and snowball sampling. They were asked to describe the basics of system design based on their characteristics. Interviews were analyzed based on qualitative Content Analysis Method. Finally, 173 codes, 12 categories, and 3 themes were extracted which altogether form the ecosystem of systems. Based on the research findings, the interaction and synergy between the three environmental, formalistic, and thematic dimensions of the systems, which extracted as three main themes, improve the systems’ functionality and add value to them.هدف این پژوهش، ارائۀ الگوی تدوین نظامات سازمان است. برای انجام این پژوهش، یک سازمان ارزشمدار و نظامی انتخاب شده و از طریق روش تحلیل محتوای کیفی، مورد مطالعه قرار گرفته است. ابتدا ویژگیهای نظامات مطلوب، از منظر مدیران ارشد سازمان تعیین شد و سپس از طریق روش نمونهگیری قضاوتی و گلوله برفی، 12 نفر از خبرگان سازمانی و دانشگاهی انتخاب و طیّ مصاحبهای، از آنها خواسته شد تا به تشریح مبانی طراحی نظامات، بر مبنای ویژگیهای استخراجشده نظامات بپردازند. مصاحبهها بر مبنای روش تحلیل محتوای کیفی مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت، 173 کد، 12 مقوله و 3 مضمون استخراج شدند که اکوسیستم نظامات را تشکیل میدهند. بر مبنای یافتههای پژوهش، تعامل و همافزایی در سه بُعد محیطی، شکلی و محتوایی نظامات که در قالب 3 مضمون استخراج شدند، سبب توسعۀ کارکرد نظامات و تنیدگی ارزشها در تار و پود آنها میشود.انجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62562320190923Green Tendencies in Public Organizations: Investigating the Role of place Attachment in Employee Pro-Environmental Behavior with the Mediating Role of Alternative and Cycle Behaviors and Green Nudgeسبزگرایی در سازمانهای دولتی؛ بررسی نقش دلبستگی مکانی بر رفتارهای زیستمحیطی کارکنان با نقش میانجی رفتارهای جانشینی و بازیافتی و تلنگر سبز638611272010.22034/jipas.2020.229369.1079FAعباسعلی رستگاردانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.محدثه موسی خانیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، توسعه منابع انسانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.محمد کشاورزدانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشکدۀ اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.0000-0001-7742-9567Journal Article20190703The purpose of this study is to investigate the effect of place attachment on environmental behavior of employees with the mediating role of alternative and cycle behaviors and green nudge. This research is descriptive, using a survey method. The sample consists of 189 employees in Department of Environment of Semnan Province selected randomly. Partial Least Squares method was used to analyze the data. Findings verify the validity and reliability of research instrument. The reliability coefficient is higher than 0.7 for all research constructs. Results show that place attachment has a positive and significant effect on employees' environmental behaviors. There is also a positive and significant effect of place attachment on variables of alternative and cycle behaviors of employee and green nudge. As well, alternative and cycle behaviors of employee and green nudge have a positive and significant effect on employees' environmental behaviors. Finally, green nudge and alternative and cycle behaviors do not mediate the relationship between place attachment and environmental behaviors of employees.هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر دلبستگی مکانی بر رفتارهای زیستمحیطی کارکنان با ملاحظۀ نقش میانجی رفتارهای جانشینی و بازیافتی کارکنان و تلنگر سبز است. این مطالعه از لحاظ هدف، کاربردی و از نوعِ توصیفی است که با روش پیمایشی انجام شده است. نمونۀ آماری این مطالعه، 189 نفر از کارکنان سازمان محیطزیست استان سمنان هستند که به روش تصادفی انتخاب شدند. به منظور تحلیل دادهها، روش حداقل مربعات جزئی مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد ابزار اندازهگیری، از روایی مناسبی برخوردار است و ضریب پایایی آن برای تمام سازههای پژوهش بیشتر از 0.7 است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که دلبستگی مکانی تأثیر مثبت و معناداری بر رفتارهای زیستمحیطی کارکنان دارد. همچنین تأثیر مثبت و معناداری میان متغیرهای دلبستگی مکانی و دو متغیر رفتارهای جانشینی و بازیافتی کارکنان و تلنگر سبز وجود دارد. همچنین، رفتارهای جانشینی و بازیافتی کارکنان و تلنگر سبز تأثیر مثبت و معناداری بر رفتارهای زیستمحیطی کارکنان دارد. نهایتاً آنکه تلنگر سبز و رفتارهای جانشینی و بازیافتی، نقش میانجیگری میان دلبستگی مکانی و رفتارهای زیستمحیطی کارکنان ایفا نمی کند.انجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62562320190923Designing a Scale for Measuring the Quality of Cultural Policymaking Process in Higher Educationطراحی سنجه اندازهگیری کیفیّت در فرایند خطمشیگذاری فرهنگی در آموزش عالی8711110213710.22034/jipas.2020.196272.1041FAحسین گرجی پوردکتری مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران.علی اصغری صارماستادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران.0000-0002-1839-0620Journal Article20190729Without measuring governance, it is extremely difficult to talk about improvement. Public policy-making is the tool of governments in governing various areas of society. Policies that are formulated and implemented to solve problems and meet public needs can only achieve their ultimate goal of public interest if they are of good quality in the process of agenda setting, formulation, implementation, and evaluation. Knowing the quality of policies in each of these stages requires accurate and valid measuring tools and metrics. This will be doubly important when it comes to the cultural sphere of the society. In this study, based on the evaluation model of the cultural policymaking process and using the ten-step methodology of designing the measures of Ruther and Jones, and a survey of 10 active experts in the field of culture, a questionnaire for measuring the quality of cultural policies has been designed. The scale, containing 55 questions, has made it possible to measure the quality of cultural policies in five dimensions: problem-identification, solution-taking, legitimization, implementation and evaluation. The problem-identification dimension has a component called cultural excellence with four indicators: deepening of religious and value beliefs, social development, identity-creating and insight-giving. The legitimization dimension has a component of cultural support with two indicators: persuasiveness and legal protection. The implementation dimension has the component of cultural policy-making which includes soft contextualization with indicators like commitment and the potency of the administrators. Finally, the evaluation dimension has the component of cultural monitoring with indicators like, purposeful, continuous, and realistic monitoring.بدون اندازهگیریِ امر تحت حکمرانی، سخن راندن از بهبود اگر گزاف نباشد، موضوعی به شدّت دشوار است. خطمشیگذاری عمومی، ابزار دولتها در حکمرانی بر عرصههای مختلف جامعه است. خطمشیهای عمومی که در راستای حل مسائل و برآورده کردن حوائج عامه تدوین و پیادهسازی میشوند، تنها در صورتی میتوانند هدف غایی خود مبنی بر منفعت عمومی را محقق کنند که در فرایند مسئلهشناسی، تدوین، اجرا و ارزشیابی، از کیفیت مطلوب برخوردار باشند. آگاهی از میزان کیفیت خطمشیهای عمومی در هر یک از مراحل مذکور، نیازمند ابزار و سنجههای اندازهگیری دقیق و معتبر است. با مسلح بودن دولتها به ابزار و سنجة اندازهگیری کیفیت خطمشیهای عمومی، آگاهی از وضع موجود و حرکت به سمت وضع مطلوب، تسهیل خواهد شد. اهمیت این امر، هنگامی که سخن از عرصة فرهنگی جامعه باشد، دو چندان خواهد بود. در این پژوهش، با مبنا قرار دادن الگوی ارزشیابی فرایند خطمشیگذاری فرهنگی و با استفاده از روششناسی ده مرحلهای ساخت سنجه اندازهگیریِ راتری و جونز (2007) و نظرخواهی از 10 خبرة فعال حوزة فرهنگی، اقدام به طراحی سنجة اندازهگیری کیفیت خطمشیهای فرهنگی در قالب پرسشنامه شده است. سنجة طراحیشده در قالب تعداد 55 سؤال، امکان سنجش کیفیت خطمشیهای فرهنگی در پنج بُعد مسئلهشناسی، راهحلگزینی، مشروعیتدهی، اجرا و ارزیابی را فراهم کرده است. بُعد مسئلهشناسی، دارای مؤلفهای به نام تعالی فرهنگی با چهار شاخص: تعمیق باورهای دینی و ارزشی، رشد اجتماعی، هویتبخشی و بصیرتافزایی است. بُعد مشروعیتدهی، دارای مؤلفهای به نام پشتیبانی فرهنگی با دو شاخص: اقناعپذیری و حمایت قانونی است. مؤلفههای بُعد اجرا در خطمشیگذاری فرهنگی عبارتند از: بسترسازی نرم با شاخصهایی از قبیل تعهد و توانمندی مجریان. نهایتاً در بُعد ارزیابی، مؤلفهای به نام نظارت هوشمند فرهنگی با شاخصهایی از قبیل نظارت هدفمند، مستمر و واقعنگر وجود دارد.انجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62562320190923Designing a Model for Creating Competition in Public Sector’s Employment
(Inspired from Sports Clubs)مدل رقابتی کردن استخدام در مشاغل سازمانهای دولتی (با الهام از باشگاههای ورزشی)11313711273210.22034/jipas.2020.210709.1058FAمهران مصریکارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور مرکز مراغه، مراغه، ایران.0000-0002-2098-6888اسکندر شیرازیاستادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.0000-0001-6731-3587Journal Article20190706Creating a competitive atmosphere to attract capable and creative human resources enriches the pool of soft and executive skills of organizations, and enhances organizational competencies. Every new employee who enters the organization brings new thoughts and special abilities to the organization. The pool of thoughts and skills is formed by a good combination of abilities and skills of human resources. Due to the importance of creating a competitive environment for attracting skillful human resources and the importance of holding public sector’s positions as well, this study, using a qualitative research strategy and qualitative grounded-theory methodology, aims at designing a comprehensive model for improving competition in employment at public sector, inspired from the sports clubs. For this purpose, 15 experts were interviewed. This research is fundamental in terms of purpose and qualitative in terms of methodology. The study conducted in two stages of real coding and theoretical coding using Glaser approach and data coding. In the process of real and theoretical coding, 245 codes, 7 components and 3 categories were identified which led to the emergence of the final model. The findings of this research introduces a model for creating competition in employing managers and employees in public sector containing three categories of creating a competitive atmosphere, employing competitive factors, and the standards of holding positions, and seven components of contractual employment, creating a surplus list, termination of contracts, comprehensive information and valuation system, determining time interval of replacement, determining performance standards, and the importance of having a coach.ایجاد جو رقابتی برای جذب نیروی انسانی توانمند و خلاق، مخزن مهارتهای نرم و اجرایی سازمانها را غنی کرده و شایستگیهای سازمانی را ارتقا میدهد. هر کارمند که تازه وارد سازمان میشود، افکار نو و توانمندیهای خاصی را با خود به سازمان میآورد و از ترکیب توانمندیها و مهارتهای نیروی انسانی، مخزن فکری ـ مهارتی سازمان شکل میگیرد. با توجه به اهمیّت ایجاد فضایی رقابتی برای جذب نیروی کارامد و تصدّی پستهای دولتی، این پژوهش با استراتژی تحقیق کیفی و با روش نظریه برخاسته از دادهها، سعی در ارائه مدلی جامع برای افزایش رقابت در تصدی پستهای دولتی (الهام گرفته از باشگاههای ورزشی) را دارد که با روش تعیین گروه خبرگان و مصاحبه با آنها (تعداد 15 مورد)، صورت پذیرفته است. این پژوهش، از لحاظ هدف بنیادی و نوع روش، کیفی است و با استفاده از رویکرد گلیزری و کدگذاری دادهها، در دو مرحلة کدگذاری واقعی و نظری انجام شده است. در فرایند کدگذاری حقیقی و نظری، 245 کد، 7 مؤلفه و 3 مقوله شناسایی و منجر به ظهور مدل نهایی گردید. یافتههای پژوهش شامل مدلی برای رقابت و بکارگیری مدیران و کارکنان سازمان دولتی با سه مقولة ایجاد جو رقابتی، بکارگیری عوامل رقابت و استانداردهای تصدی شغل؛ و هفت مؤلفة استخدام قراردادی، ایجاد فهرست مازاد، فسخ قرارداد، سامانۀ جامع اطلاعات و ارزشگذاری، تعیین بازة زمانی جایگزینی، تعیین استانداردهای عملکرد و الزام وجود مربی است.انجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62562320190923Exploring Elites-Evasion Strategies of Managers in Iranian Public Organizations of Hamedanواکاوی استراتژیهای نخبهگریزی مدیران در سازمانهای دولتی شهر همدان13916111276610.22034/jipas.2020.219411.1065FAمحمد محمدظاهریدکتری مدیریت منابع انسانی و مدرس مدعو دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران.0000-0001-7178-498Xهومن الوندیدانشجوی دکتری جامعهشناسی، پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع)، قم، ایران.Journal Article20190712Despite the emphasis on the use of elite human resources in decision taking and implementation of decisions public organizations, in practice, a significant number of managers, at different levels for different reasons and with different strategies, evade employing and effectively interacting with elites. This exploratory-applied research has been conducted with a mixed approach aimed at exploring the elite-evasion strategies of managers in Iranian public organizations. In the qualitative phase, the required data were collected through a literature review, and semi-structured interviews as well with 15 experts public organizations of Hamadan. The interviews were analyzed using qualitative content analysis. In quantitative phase, according to Fuzzy Delphi Methodology and using random sampling, 108 experts out of 153 were selected. Expert opinions were summarized and articulated in order to rank the overall strategies, as well as the strategies associated with each person of elites in Hamadan public organizations. The questionnaires were analyzed using SWARA methodology. Findings show that managers use 39 strategies which can be categorized as 4 general strategies in order of priority: individual, managerial, organizational, and occupational.با وجود تأکید بر بکارگیریِ منابع انسانی نخبه در تصمیمسازیها و اجرای تصمیمات در سازمانهای دولتی، در عمل، تعداد قابل توجهی از مدیران در سطوح مختلف، به دلایل گوناگون و با استراتژیهای متفاوت، از بکارگیری و تعامل مؤثر با نخبگان طفره میروند. پژوهش اکتشافی-کاربردی حاضر با رویکردی آمیخته و با هدف واکاوی استراتژیهای نخبهگریزی مدیران در سازمانهای دولتی ایران انجام شده است. در بخش کیفی، دادههای موردنیاز از طریق مطالعة کتابخانهای منابع موجود و مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 15 تن از خبرگان سازمانهای دولتی شهر همدان و همچنین تحلیل محتوای کیفی مصاحبهها جمعآوری شد. در بخش کمی، ابتدا با استفاده از روش دلفی فازی، اتفاق نظر خبرگان پیرامون استراتژیهای شناسایی و دستهبندی شده، احصا و در ادامه، به منظور رتبهبندی استراتژیهای کلی و استراتژیهای مرتبط با هر یک از آنها، 108 نفر از جامعه 153 نفری خبرگان سازمانهای دولتی شهر همدان (مطابق جدول مورگان) به شیوة تصادفی انتخاب شدند. ضمن اینکه پرسشنامههای جمعآوری شده برای رتبهبندی استراتژیها با روش سوارا مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند مدیران از 39 استراتژی در قالب 4 استراتژی کلی به ترتیب اولویت: فردی، مدیریتی، سازمانی و شغلی، استفاده میکنند.