انجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62563420201221Interpretive Exploration of the Structure of Ostracism’s Consequences in an Iranian Public Organizationیافتاری تفسیری از ساختار پیامدهای طرد در یک سازمان دولتی ایرانی12213940210.22034/jipas.2021.295673.1201FAزهرا عسکری زادهکارشناس ارشد مدیریت دولتی، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولیعصر (عج)، رفسنجان، ایران.مصطفی هادوی نژاددانشیار مدیریت رفتاری، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولیعصر (عج)، رفسنجان، ایران.Journal Article20210718The purpose of this study is to design an interpretive structural model for consequences of workplace ostracism as a social behavior in an Iranian public organization. In this regard, after studying literature and identifying consequences of workplace ostracism, a semi-closed questionnaire was developed based on likert scale and distributed among 18 experts based on typical sampling. The questionnaires’ statements were screened in two phases using fuzzy analysis. After categorizing consequences, the ISM measure were developed and distributed among experts. Based on findings, the model possessed variables in 5 levels (the first, second and third levels: psychological, cognitive and attitudinal, and behavioral consequences, respectively; the fourth: inter organizational consequences; and the fifth: extra organizational consequences). The results show that the scope of the dysfunctional consequences of organizational ostracism extends beyond the boundaries of individual level to out of organization. Due to such a wide range of destructive effects, identification and management of organizational ostracism are recommended to the managers of the organization under study and the same ones.هدف این پژوهش، طراحی مدل ساختاری تفسیری پیامدهای طرد سازمانی بهعنوان رفتاری اجتماعی در یک سازمان دولتی ایرانی است. برای گردآوری دادهها پس از مطالعة ادبیات پژوهش، شناسایی پیامدهای طرد سازمانی و گنجاندن آنها در پرسشنامة نیمهبستهای مبتنی بر طیف لیکرت، پرسشنامه با استفاده از روش نمونهگیری نوعی میان 18 نفر از اعضای سازمان توزیع شد که بهعنوان تجربهکنندگان طرد در سازمان مورد مطالعه بودند. با استفاده از تحلیل فازی، گویههای پرسشنامه در دو مرحله غربال و پس از مقولهبندی برای کاوش مدل در سنجهای متناسب با مدلیابی ساختاری تفسیری قرار گرفتند. طبق یافتههای پژوهش، برای پیامدهای طرد سازمانی در قلمرو مکانی مورد مطالعه 6 عامل در 5 سطح (سطوح اول، دوم و سوم به ترتیب شامل پیامدهای روانشناختی، شناختی و نگرشی و نیز رفتاری برای مطرود؛ سطح چهارم، پیامدهای درونسازمانی و سطح پنجم، پیامدهای برونسازمانی) شناسایی شدند. نتایج این پژوهش نشان میدهند که گسترة پیامدهای کژکارکردی طرد سازمانی از مرز سطح فردی فراتر و دامنة آن تا بیرون از سازمان کشیده میشود. با توجه به چنین وسعتی از آثار مخرب، شناسایی و مدیریت پیشایندهای طرد سازمانی به مدیران سازمان مورد مطالعه و سازمانهایی با وضعیت مشابه پیشنهاد میشود.انجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62563420201221Women's Expectations of Public Organizations; To What Extent Are Women's Expectations Met?انتظارهای زنان از سازمانهای دولتی؛ تا چه حد انتظارهای زنان از سازمانهای دولتی محقق میشود؟234113940910.22034/jipas.2021.287908.1186FAطیبه عباسیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.سیدکمال واعظیدانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.مریم زارعکارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20210525The purpose of this study is to identify the women’s expectations who are working in public organizations and to examine organization in Yazd Province in terms of fulfilling these expectations and demands. The research is qualitative in terms of methodology using a qualitative mixed exploratory approach. 17 female employees, randomly selected, interviewed to collect the qualitative data and a questionnaire, developed based on the qualitative findings, was used in the quantitative section. Employing a snowball method, the questionnaire distributed among randomly selected female employees in Yazd Province public organizations. Findings in qualitative phase explored the dimensions of commitment to policies and law implementation, Providing facilities and benefits for women, supportive environment, vacation opportunity, justice-based behavior, and the equal educational opportunities. Survey results showed that the level of female employees’ satisfaction toward the justice-based behavior, equal services and welfare facilities, supportive actions are lower than the averageهدف این پژوهش شناسایی انتظارها و توقعهای کارکنان زن و بررسی دیدگاه کارکنان سازمانهای دولتی استان یزد در ارتباط با میزان تحقق این انتظارها است. پژوهش با رویکرد ترکیبی اکتشافی انجام شده است؛ برای گردآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه و در بخش کمّی از پرسشنامه (تدوین شده مبتنی بر دادههای بخش کیفی) استفاده شده است. جامعه پژوهش در بخش کیفی، 17 نفر از کارکنان زن سازمانهای دولتی بودند که به روش گلوله برفی انتخاب شدند و در بخش کمّی کارکنان زن سازمانهای دولتی استان یزد بودند که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش و براساس نتایج دادههای حاصل از مصاحبه مؤلفههای تعهد به اجرای قوانین مربوط به زنان، فرصتهای برابر در ارائه تسهیلات و مزایا برای زنان، ایجاد محیط حمایتی، فرصتهای مرخصی، ایجاد محیط حمایتی رفتارهای مبتنی بر عدالت با زنان و فرصتهای آموزشی برابر بهعنوان انتظارهای زنان شناسایی شدند. دادههای حاصل از بررسی دیدگاه کارکنان درباره این انتظارها نشان داد که میزان رضایت کارکنان زن نسبت به رفتارهای مبتنی بر عدالت با زنان، فرصتهای برابر در ارائه تسهیلات و مزایا برای زنان، ایجاد محیط حمایتی پایینتر از حد متوسط است.انجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62563420201221Designing a Paradigm Model of Organizational Silence: Emphasis on the Strategic Role of Employees’ Empowerment in Silence Breaking
Case Study: National Iranian Oil Companyطراحی مدل پارادایمی سکوت سازمانی با تأکید بر نقش راهبردی توانمندسازی کارکنان در شکست آن (مورد مطالعه: شرکت ملّی نفت ایران)437013941010.22034/jipas.2021.292642.1194FAرضا علیرحم زادهدانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.0000-0001-9943-1449ناصر میرسپاسیاستاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.0000-0003-2190-081xکرم الله دانش فرداستاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.0000-0003-0344-9279Journal Article20210628Organizational silence is one of the prevalent phenomena in public <strong></strong>organizations. Organizational silence has been considered by many <strong></strong>researches. The innovation of this research is in examining the possibility of using employees’ empowerment strategies in breaking it. Hence, the purpose of this study is to design a paradigm model of <strong></strong>organizational silence with emphasis on the strategic role of employee’s empowerment <strong></strong>in its breaking in public organizations. This study is developmental-applied in terms of purpose employing mixed-method strategy. In the qualitative phase, using grounded theory methodology, 17 university professors and 20 managers in National <strong></strong>Iranian Oil Company were interviewed. Findings identified 6 types of silence <strong></strong>including conservative, protesting, altruistic, utilitarian, hopeless, and passive. As well, findings show 6 strategies based on empowerment approach to <strong></strong>break organizational silence. In the quantitative phase, in order to <strong></strong>validate the model, the structural equation modeling and smartPLS software <strong></strong>were employed. For this purpose, the questionnaire distributed among 185 managers and human resource <strong></strong>management specialists randomly selected in the National Iranian Oil Company. The coefficient of determination for <strong></strong>organizational silence, strategies, and consequences is respectively 0.458, 0.523, 0.588. <strong></strong>Finally, the results show that silence in public organizations is a multifaceted, complicated phenomenon and employee’s-empowerment based strategies are <strong></strong>needed to break it.سکوت سازمانی یکی از پدیدههای رایج در سازمانهای دولتی است. سکوت سازمانی موضوعی است که در پژوهشهای متعددی به آن توجه شده است. نوآوری این پژوهش در بررسی امکان بهرهگیری از راهبردهای توانمندسازی کارکنان برای شکست آن است. هدف این پژوهش، طراحی مدل پارادایمی سکوت سازمانی با تأکید بر نقش راهبردی توانمندسازی کارکنان در شکست آن در سازمانهای دولتی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی- توسعهای و در زمره پژوهشهای آمیخته است. در مرحله کیفی پژوهش از نظریه دادهبنیاد استفاده شد و مشارکتکنندگان که با آنها مصاحبه بهعمل آمد شامل 17 نفر از اساتید دانشگاهی و 20 نفر از مدیران شرکت ملّی نفت ایران بودند. براساس یافتهها، 6 نوع سکوت شامل سکوت محافظهکارانه، معترضانه، نوعدوستانه، منفعتطلبانه، ناامیدانه و منفعلانه و 6 راهبرد با رویکرد توانمندسازی برای شکست سکوت سازمانی شناسایی شد. در مرحله کمّی بهمنظور اعتبارسنجی مدل از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار smartPLS استفاده شد. بدینمنظور، از 185 نفر از مدیران و متخصصان مدیریت منابع انسانی در شرکت ملّی نفت ایران که بهصورت تصادفی انتخاب شدند با پرسشنامه نظرخواهی شد. یافتهها نشان داد که ضریب تعیین برای سکوت سازمانی 458/0، برای راهبردها 523/0 و برای پیامدها 588/0 است. در نهایت، نتایج پژوهش نشان داد که سکوت در سازمانهای دولتی پدیدهای چندوجهی و پیچیده است و برای شکست آن راهبردهای مبتنی بر توانمندسازی کارکنان اثربخشی دارد.انجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62563420201221Systematic Review of Concepts Related to Work and Life/ Familyتحلیل نظاممند مفاهیم مرتبط با کار و زندگی/خانواده719813941810.22034/jipas.2021.276779.1165FAاکرم سادات موسویاندکتری مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران.فرج اله رهنوردگروه مدیریت دولتی، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران ایرانJournal Article20210309This article is based on a review of articles and books published in the field of work and life or work and family from 1971 to 2017, from a broad thematic perspective, research methods and approaches used by researchers. The purpose of editing this article is to explore the paradigm from a perspective of critique of different types in this regard and to help develop the field of theory so that future researchers can see from a perspective that, if necessary, other content related to the collection. Is an ad agency. To do this, the articles were conflicted in two parts, the balance view and the classification perspective. From the broad topic of development, the two concepts of work and life and work and family were examined and from a methodological point of view, it was divided into two parts: quantitative and qualitative research. The dominant view has been the view of conflict in the past, and with the predominance of positive psychology to the concepts related to balance with luck has remained. "Work and family" is a word that has been used more than ever. The current trend is to use titles that include broadly meaning phrases such as work and life.علیرغم توسعه مبانی نظری مرتبط با کار و زندگی و استفاده فراگیر آن در قلمروی منابع انسانی سازمانها، این مفهوم در برخی کشورهای درحالتوسعه هنوز در مرحله ابتدایی به سر میبرد. این مقاله با استفاده از روش تحلیل نظاممند با شناسایی دقیق، منظم و برنامهریزیشده مطالعات مرتبط با حوزه کار و زندگی/ خانواده بین سالهای 1964 تا 2017، در پی بررسی گستره موضوعی، روششناسی و روش تحلیل مورد استفاده پژوهشگران بوده است تا ضمن نقد و بررسی مضامین این حوزه، امکان رصد، ارزیابی و تلفیق متون موجود را بدهد. به لحاظ گستره، دو مفهوم «کار و زندگی» و «کار و خانواده» مورد تحلیل قرار گرفت. این دو عبارت ممکن است اغلب بهجای یکدیگر و در یک مفهوم استفاده شوند؛ لیکن بررسیها نشان میدهد، عبارت «کار- زندگی» از جامعیت بیشتری برخوردار است. پژوهشها از منظر روششناسی به انواع پژوهشهای کمی، کیفی و آمیخته تقسیم شد که در این تقسیمبندی پژوهشهای کمی از اقبال بیشتری برخوردار بودند. همچنین دیدگاه غالب در گذشته دیدگاه تعارض بوده، اما در ادامه و با غالب شدن رویکرد مثبتگرا، مفاهیم مرتبط با توازن مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.انجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62563420201221The Impact of Effective Factors on the Policy-Making in Science and Technology Parks and Knowledge-Based Companies on Their Outputs: The Mediating Role of Technological Entrepreneurshipتأثیر عوامل مؤثر بر خطمشیگذاری پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانشبنیان بر بروندادهای آنها با نقش میانجی کارآفرینی فناورانه9912613942110.22034/jipas.2021.273115.1159FAمحبوبه کریمی طرارانیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.فتاح شریف زادهاستاد، دانشکده مدیریت و حسابداری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.میرعلی سیدنقویدانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.داود حسینپوردانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20210213<span style="font-size: 10.0pt;">The purpose of this paper is to present a structural equation model of the effective factors on the policy-making in science and technology parks and knowledge-based companies on their outputs with the mediating role of technological entrepreneurship, for which a quantitative research design is used. The study is an applied research in terms of purpose. The statistical sample of the research is 32 science and technology parks in Iran and their affiliated knowledge-based companies. After reviewing the research background, documents, and also conducting semi-structured interviews with subject matter experts, the research model was designed and a questionnaire was prepared to collect data. The relationship between variables was investigated using structural equation modeling. Findings show that networking, organizational, institutional and extra-organizational factors are effective factors of policy-making in science and technology parks. It is suggested to compare the results of this research with other organizational environments, whether large or small and medium organizations, and to conduct its results in other industries.</span>هدف مقاله حاضر مدلسازی معادلات ساختاری عوامل مؤثر بر خطمشیگذاری پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانشبنیان بر بروندادهای خطمشیگذاری آنها با نقش میانجی کارآفرینی فناورانه است که به همین منظور از طرح تحقیق کمی بهره گرفته میشود. پژوهش حاضر از نظر هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی محسوب میشود. نمونه آماری پژوهش، 32 پارک علم و فناوری کشور ایران و شرکتهای دانشبنیان درون آنها است. پس از بررسی پیشینه پژوهش، اسناد و مدارک و همچنین انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته با خبرگان موضوع، مدل پژوهش طراحی شد و پرسشنامهای برای جمعآوری دادهها تنظیم شد. با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری ارتباط بین متغیرها بررسی شد. یافتهها نشان میدهد عوامل شبکهسازی، سازمانی، بعد عوامل نهادی و برونسازمانی، عوامل مؤثر خطمشیگذاری پارکهای علم و فناوری هستند. پیشنهاد میشود این پژوهش در سایر محیطهای سازمانی (اعم از سازمانهای بزرگ و یا کوچک و متوسط) یا در صنایع مختلف مورد بررسی و مقایسه تطبیقی قرار گیرد.انجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62563420201221The Role of Soft Instruments in Creating Hard Consequences in Governance:
A Link between Public Policy and Law
Case Study: Trafficking in Person Reportنقش ابزارهای نرم در ایجاد پیامدهای سخت در حکمرانی: پیوندی بین خطمشیگذاری و حقوق (مورد مطالعه: شاخص قاچاق انسان)12715214082910.22034/jipas.2021.314720.1286FAمسعود بنافیدکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران.0000-0003-1953-2720سیدمجتبی قرشیکارشناسی ارشد حقوق بینالملل، دپارتمان حقوق، دانشگاه مفید، قم، ایران.Journal Article20210723The convergence of three streams in the international arena has created a new context for making pressure and influencing the national governance in countries. The state-based approach has shifted to governance, the international indicators have paved the way for remote administration and the legal systems have paid much more attention to soft law instead of hard law. In this study, the common components and capacities of these three streams are explained and it is shown that how this linkage has created a strong synergy for making pressure on states. This paper, using case study methodology, scrutinies “Trafficking in Person Report”. It shows that international soft instruments in the global governance context can result in hard consequences, punishment, sanctions and shaming national states; a mechanism which used to be employed in other ways in the past. Findings of this paper will investigate the process and methods of this new type of governance and will present guidelines for Iran policymaking system in facing with this issue. International programs in the form of soft law will become quasi-binding when they employ indicators. This will increase the validity of these indicators and consequently will strengthen the probability of adherence of the states.همگرایی سه جریان در عرصه بینالمللی، بستر جدیدی را برای ایجاد فشار و تأثیر بر حکمرانی ملی کشورها ایجاد کرده است. رویکرد دولتمحور به حکمرانی سوق یافته؛ شاخصهای بینالمللی، زمینه دولت از راه دور را محقق ساخته و نظامهای حقوقی نیز توجهی بیشتری را به حقوق نرم به جای حقوق سخت معطوف داشتهاند. در این پژوهش، مؤلفهها و ظرفیتهای مشترک این سه جریان احصا شده و نشان داده میشود چگونه این پیوند باعث شکلگیری یک همافزایی قوی در راستای فشار بر دولتها شده است. این پژوهش با استفاده از روششناسی مطالعه موردی، با بررسی «شاخص قاچاق انسان» نشان میدهد ابزارهای نرم بینالمللی، در بستر حکمرانی جهانی، میتوانند پیامدهای سخت، تنبیه، تحریم و شرمگینسازی دولتهای ملی را به دنبال باشند؛ موضوعی که پیش از آن در عرصه بینالمللی به اشکال دیگری اعمال میشد. یافتههای پژوهش فرایند و شیوههای این حکمرانی نوین را واکاوی کرده و رهنمودهایی را برای نظام خطمشیگذاری کشور در مواجهه با این موضوع بیان میکند. برنامههای بینالمللی در قالب حقوق نرم در صورت بهرهگیری از ابزار شاخصها، ماهیتی شبهالزامی پیدا میکنند. این امر باعث اعتباربخشی مضاعف به این شاخصها شده و در نتیجه احتمال پیروی و مطاوعت سایر کشورها را تقویت خواهد کرد.