انجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62564120210321Designing an Expert Model of Financing Mechanism of Humanities Disciplineطراحی الگوی خبره تعیین سازوکار تأمین مالی در رشتههای علوم انسانی13314223510.22034/jipas.2021.300191.1218FAحسن کریمیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0002-8728-8371مجتبی امیریدانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0003-0211-2981عادل آذراستاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.0000-0003-2123-7579محمود دهقان نیریگروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.0000-0002-7648-2937عزت الله عباسیاندانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20210817As policy interventions in financing higher education system in Iran lacks the adequate effectiveness and efficiency, it is necessary to redefine the role of government and other actors in higher education industry. In this study, based on the individual utility and social utility of disciplines, an expert model was developed to determine the appropriate financing mechanism for humanities in bachelor degree. Using the experts’ knowledge along with the literature and fuzzy inference system, an expert model was designed by MATLAB software 2020a. Priority of the field in the “comprehensive scientific map of Iran” and indicators of social and individual utility of disciplines (extracted by research team) were used as inputs of model.<strong> </strong>A software was developed which presents the final model to determine mechanism of financing disciplines. Study of two sample disciplines resulted in “Market” group mechanisms for Law and “Government” mechanisms for Persian Language and Literature. The results show that simultaneous attention to individual and social utility of disciplines can improve prioritization and policy-making in financing. It can also increase the productivity of investment in higher education. Therefore, using this approach, it is possible to redefine the role of government and regulate the relations between actors in the higher education industry in order to increase the efficiency and effectiveness of government investment in higher education, implement Development Programs, keep a balance in higher education market, extend market-oriented disciplines, avoid mass production of graduates, and prevent the excessive development of universities and higher education institutes.از آنجا که سیاستگذاری دولت در تأمین مالی آموزش عالی در ایران بدون اثربخشی و کارایی کافی است لازم میدانیم با بررسی الگوها و سازوکارهای تأمین مالی و اولویتگذاری بین رشتههای دانشگاهی نقش دولت و سایر بازیگران در صنعت آموزش عالی بازتعریف شود. در این پژوهش با تمرکز بر مطلوبیت فردی و مطلوبیت اجتماعی رشتههای دانشگاهی گروه علوم انسانی در مقطع کارشناسی، یک الگوی خبره بهمنظور تعیین سازوکار تأمین مالی مناسب هر رشته با استفاده از دانش خبرگان در کنار ادبیات پژوهش و مبتنی بر سیستم استنتاج فازی در نرمافزار متلب مدلسازی شد. مدل نهایی بهمنظور انتخاب سازوکار مناسب تأمین مالی رشتههای دانشگاهی علوم انسانی در قالب یک نرمافزار ارائه شد که با دریافت امتیاز رشته در ابعاد مختلف مطلوبیت، گروه سازوکار مناسب را پیشنهاد میکند. مطالعه موردی انجام شده برای دو رشته نمونه منجر به پیشنهاد گروه سازوکار «بازار» برای رشته حقوق و «دولت» برای رشته زبان و ادبیات فارسی شد. نتایج نشان داد توجه همزمان به مطلوبیت فردی و اجتماعی رشتهها میتواند باعث بهبود اولویتبندی و سیاستگذاری در تأمین مالی آنها شود. بنابراین، میتوان با استفاده از این رویکرد، نقش دولت و تنظیم روابط بازیگران در صنعت آموزش عالی را مجدد تعریف کرد تا ضمن افزایش کارایی و اثربخشی سرمایهگذاری دولت در آموزش عالی و تحقق اهداف و برنامههای توسعه کشور از مزایای دیگر آن مثل تعادل عرضه و تقاضا در بازار آموزش عالی، عرضه رشتههای بازارمحور و جلوگیری از تولید انبوه دانشآموخته و توسعه بیرویه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی بهرهمند شد.انجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62564120210321Identifying Transparency Assessment Criteria for Islamic Parliament of Iranشناسایی معیارهای ارزیابی شفافیت در مجلس شورای اسلامی356214223610.22034/jipas.2021.294315.1197FAیحیی مرتبدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گرایش تصمیمگیری و خطمشیگذاری عمومی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران.0000-0002-3282-910Xوحید یاوریاستادیار گروه مدیریت دولتی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران.Journal Article20210709The Islamic Consultative Assembly is the main legislative, and policy-making body, and considered the most important body supervising laws in the Islamic Republic of Iran. Inefficiencies and the adoption of conflicting and inappropriate laws in the country's legislative system show that many factors involved in legislation remain hidden from the eyes of the public and experts. Creating transparency in the Islamic Consultative Assembly will increase people's control over the performance of their representatives, hold them accountable, reduce corruption, and consequently, increase the efficiency of the Islamic Consultative Assembly. Also, the lack of a comprehensive measure to assess the multidimensional transparency of Iran's Parliament has led to a narrow recognition of the issue. This study aims to identify the criteria for assessing the transparency of the Islamic Consultative Assembly. By reviewing global experiences and collecting the components of parliamentary transparency, a comprehensive framework was designed and provided to a focus group with twelve experts. For articulating the findings and completing the assessment framework, seven other experts were interviewed. After analyzing the interviews using content analysis methodology, the final framework for assessing the transparency of the Islamic Consultative Assembly with 12 dimensions and 108 components was obtained. Transparency in MP's performance, MP's conflicts of interest, committees, parliamentary groups, plenary sessions, bills, lobbying, parliamentary administration, parliamentary elections, parliamentary institutions, citizen participation, and quality of parliamentary data are the main dimensions of the final framework designed to assess the transparency of the parliament.مجلس شورای اسلامی اصلیترین نهاد تقنین، وضع خطمشیها و همچنین نظارت بر قوانین در جمهوری اسلامی ایران است. وجود ناکارآمدیها و تصویب قوانین متعارض و ناکارآمد در نظام قانونگذاری کشور نشان از آن دارد که بسیاری از عوامل دخیل در قانونگذاری از چشم مردم و خبرگان جامعه مخفی میماند. ایجاد شفافیت در مجلس شورای اسلامی موجب میشود تا نظارت مردم بر عملکرد نمایندگانشان بالاتر رود، نمایندگان پاسخگو باشند، فساد کاهش یابد و به تبع، کارایی مجلس شورای اسلامی افزایش یابد. همچنین نبود ابزاری جامع برای ارزیابی شفافیت همهجانبه مجلس شورای اسلامی موجب شده است که شناخت این مسئله تنها به مؤلفههایی جزئی محدود شود. هدف این پژوهش شناسایی معیارهای ارزیابی شفافیت مجلس شورای اسلامی است. در این پژوهش با بررسی تجربیات جهانی و گردآوری مؤلفههای شفافیت پارلمانی، چارچوب جامعی ساخته شد و در اختیار گروه کانونی با حضور دوازده نفر از خبرگان این حوزه قرار گرفت. برای تعمیق یافتهها و تکمیل چارچوب ارزیابی، با هفت نفر از دیگر خبرگان مصاحبه شد و پس از تحلیل مصاحبهها به روش تحلیل مضمون، چارچوب نهایی ارزیابی شفافیت مجلس شورای اسلامی با 12 بعد و 108 مؤلفه به دست آمد. شفافیت در عملکرد نمایندگان، شفافیت در اطلاعات تعارض منافع نمایندگان، شفافیت کمیسیونها، شفافیت فراکسیونها، شفافیت صحن علنی، شفافیت طرحها، شفافیت لابیگری، شفافیت امور اداری مجلس، شفافیت انتخابات مجلس، شفافیت نهادهای مرتبط با مجلس، مشارکت شهروندان و کیفیت اطلاعات مجلس، ابعاد اصلی چارچوب نهایی تشکیل شده جهت ارزیابی شفافیت مجلس شورای اسلامی است.انجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62564120210321Identifying the Relationships between Effective Indicators of the Leader's Moral Anger and Abusive Supervision on Employees' Trust in Leaderشناسایی روابط شاخصهای مؤثر خشم اخلاقی رهبر و سرپرستی خصمانه بر اعتماد کارکنان به رهبر638514224010.22034/jipas.2021.275263.1162FAعلیرضا امینیاستادیار بخش مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.فاطمه یقینیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی اسلامی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.مریم احمدی زهرانیاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.Journal Article20210816The purpose of this study is to identify the relationships between effective indicators of leader's moral anger and abusive supervision on staff trust in the leader in Abu-Turab Clinic in Shiraz using interpretive structural modeling. This is a descriptive-correlation study in the qualitative-research sphere. The statistical sample of this study includes 12 middle managers with more than 10 years of work experience who were exposed to the moral anger of the leader and abusive leadership and had subordinates to carry out the operational affairs. The best-worst method was used to weigh the factors; the Multi-Mora Method was used to prioritize the factors, and finally the interpretative structural modeling for rating the factors. According to the results of data analysis, a total of 19 variables at 10 levels were identified as indicators of leader's moral anger and abusive supervision, including level 1: acceptance of the risk of legitimate aggression by leadership; level 2: lack of silence in order to protect people, anger with the motivation of positive social impact; Level 3: disrespect for employees; Level 4: decreasing self-esteem, downsizing staff, embarrassing employees, restricting employee communication; level 5: abuse of employees' weaknesses, slandering of employees, breaking silence in return of violation of fairness and justice; level 6: lying, venting anger on employees; level 7: mocking employees; Level 8: devaluing employees; level 9: breach of contract with employees, aggression against ignoring values and ethics, obscenity to employees; level 10: Intrusion into employee privacy.هدف از این پژوهش شناسایی روابط شاخصهای مؤثر خشم اخلاقی رهبر و سرپرستی خصمانه بر اعتماد کارکنان به رهبر در درمانگاه ابوتراب شیراز با استفاده از مدلیابی ساختاری تفسیری است. این پژوهش توصیفی و همبستگی در فضای مطالعات کیفی است. نمونه آماری این پژوهش شامل 12 نفر از مدیران میانی با تجربه کاری بالای 10 سال است که در معرض خشم اخلاقی رهبر و سرپرستی خصمانه بودندو زیردستانی برای انجام امور عملیاتی داشتند. از تکنیک بهترین- بدترین برای وزندهی به عوامل، از روش مولتیمورا برای اولویتبندی و در نهایت از روش مدلیابی ساختاری تفسیری برای سطحبندی آنها استفاده شده است. طبق نتایج بهدست آمده از تحلیل دادههای اخیر، در مجموع 19 متغیر در 10 سطح (سطح اول: پذیرش ریسک پرخاشگری مشروع از سوی رهبری؛ سطح دوم: عدم سکوت بهمنظور صیانت از افراد، عصبانیت با انگیزه اثرگذاری مثبت اجتماعی؛ سطح سوم: بیاحترامی به کارکنان؛ سطح چهارم: تضعیف عزت نفس، کوچک کردن افراد در جمع کارکنان، شرمسار کردن کارکنان، محدود کردن ارتباط کارکنان؛ سطح پنجم: سوءاستفاده از نقاط ضعف کارکنان، بدگویی از کارکنان، عدم سکوت در مقابل زیر پا گذاشتن انصاف و عدالت؛ سطح ششم: دروغگویی، خالی کردن خشم بر کارکنان؛ سطح هفتم: تمسخر کارکنان؛ سطح هشتم: کممحلی و بیارزش خواندن کارکنان؛ سطح نهم: نقض پیمان با کارکنان، پرخاش نسبت به نادیده گرفتن ارزشها و اصول اخلاقی، فحاشی به کارکنان؛ سطح دهم: ورود به حریم خصوصی کارکنان) بهعنوان شاخصهای خشم اخلاقی رهبر و سرپرستی خصمانه شناسایی شدند.انجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62564120210321Public Service Motivation in Iran: Dimensions and Indicatorsمدل انگیزش کارکنان در بخش عمومی ایران: ابعاد و شاخصها8711214224310.22034/jipas.2021.295803.1205FAمحمد حاجی پورکارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.طیبه امیرخانیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.0000-0002-1239-2078Journal Article20210718Conceptualization of Public Service Motivation (PSM) considered as one of the issues that has been addressed in several studies. Some dimensions and indicators have been designed for PSM. It has rooted in western literature and the studies have been conducted in western countries. Considering this fact, identifying the dimensions and indicators of this concept in Iran can be very fruitful. However, so far no research has been conducted in Iran to address this issue. So, the purpose of this study is identifying the dimensions and indicators of PSM in Iran. The statistical population of the research is employees of Islamic Republic of Iran Broadcasting. This research has been done based on mixed methodology. Thus, first, interviews were conducted with employees in order to identify the factors that motivate employees from their own perspective. Then, these factors along with the identified dimensions to motivate public sector employees in previous research, formed a research questionnaire and was distributed among 1000 employees. Data were analyzed using exploratory factor analysis, and the final dimensions and indicators were identified. The dimensions of employees’ motivation in Iranian public sector, based on the results obtained from exploratory factor analysis, includes effective communication in the workplace, observance of professional ethics in the organization, decent work, reliance on criteria and organizational justice. The results of this study show that the dimensions are different from the western model, on which there is an international consensus. Moreover, what forms the basis of the theory of employees’ motivation in the public sector and considers employees’ motivation as the result of intrinsic stimuli was not confirmed in this study and it was observed that external stimuli had a greater role in motivating employees.مفهومسازی انگیزش کارکنان در بخش عمومی ازجمله مباحثی است که در چندین مطالعه به آن پرداخته شده است و ابعاد و شاخصهایی برای آن در نظر گرفتهشده است؛ لیکن تمامی مطالعههای یادشده در کشورهای غربی انجامشده است. از آنجا که مفهوم انگیزش کارکنان در بخش عمومی، مفهومی وابسته به فرهنگ و زمینه نهادی هر کشور است، شناسایی ابعاد و شاخصهای آن در ایران اهمیت زیادی دارد که تاکنون انجام نشده است. از این رو هدف از انجام این پژوهش، شناسایی ابعاد و شاخصهای انگیزش کارکنان بخش عمومی در ایران است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان سازمان صداوسیما هستند. پژوهش، به صورت ترکیبی انجامشده است؛ بدین ترتیب که نخست، اقدام به انجام مصاحبه با کارکنان باهدف شناسایی عوامل تشکیلدهنده انگیزش کارکنان از دیدگاه خود آنان شد. سپس بر اساس این عوامل همراه با ابعاد شناساییشده برای انگیزش کارکنان بخش عمومی در پژوهشهای پیشین، پرسشنامه پژوهش تهیه شد و بین 1000 نفر از کارکنان توزیع شد. دادهها با روش تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل و ابعاد و شاخصهای نهایی مشخص شد. ابعاد شناساییشده برای انگیزش کارکنان در بخش عمومی ایران بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی عبارتند از: ارتباط اثربخش در محیط کار، رعایت اخلاق حرفهای در سازمان، کار شایسته، اتکا بر ضوابط و عدالت سازمانی. نتایج این پژوهش نشان میدهد ابعاد شناساییشده برای انگیزش کارکنان بخش عمومی ایران با ابعادی که در سطح بینالمللی بر روی آن اجماع وجود دارد، تفاوت دارند و آنچه زیربنای نظریه انگیزش کارکنان در بخش عمومی را شکل میدهد و انگیزش کارکنان را ناشی از محرکهای ذاتی میداند، در خصوص جامعه آماری این پژوهش تائید نشد و مشاهده شد که محرکهای بیرونی نقش پررنگتری در ایجاد انگیزه برای کارکنان داشتند.انجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62564120210321Designing and Validating the Organizational Stroke Measurement Instrument in Iranian Public Organizationsساخت و اعتباریابی ابزار سنجش سکته سازمانی در سازمانهای دولتی ایران11314314224410.22034/jipas.2021.295280.1215FAمجتبی شجریدانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران.0000-0002-3652-3909علی اصغری صارماستادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران.عباس صمدیاستادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران.Journal Article20210809Transformation requires innovative tools to monitor and manage organizational traumas and diseases. This research has been done with an innovative pathological approach and with the aim of recognizing and managing one of the organizational diseases, called "organizational stroke", by constructing and validating its measurement tools. To conceptualize organizational stroke, the qualitative methodology of content analysis methodology, Attride-Stirling<em> Approach, </em>has been used and to validate the organizational stroke measurement instrument, the quantitative correlation methodology has been employed. To ensure the validity of the constructed instrument, 13 public organizations of Hamadan province have been considered as the statistical population of the research. A total of 583 employees were selected as the sample by cluster sampling method. For data analysis, the partial least squares method and Smart PLS2 software were used. The validity of the questionnaire was calculated based on face validity, content validity, and structure validity, and its reliability was calculated based on Cronbach's alpha method and combined reliability. The final designed instrument includes 92 items in three dimensions of antecedents (lack of openness, disagreement, lack of support, lack of individual homogeneity, negativity, lack of education, lack of skills); examples (structural, moral, behavioral, strategic, cognitive, belief, information, knowledge, environmental strokes), and consequences (structural, behavioral, social, psychological traumas). It is recommended to use this measurement instrument to identify the extent to which the organizations are suffering from organizational stroke and the endeavor to control it.آشکار است که تحول نیازمند ابزارهای نوآورانه برای پایش و مدیریت آسیبها و بیماریهای سازمانی است. این پژوهش با رویکرد آسیبشناسیِ نوآورانه و با هدف شناخت و مدیریتِ یکی از بیماریهای سازمانی، بهنام «سکته سازمانی»، از طریق ساخت و اعتباریابی ابزار اندازهگیری آن انجام شده است. بهمنظور مفهومپردازی سکته سازمانی از روششناسیِ کیفی تحلیل مضمون به روش آتراید-استیرلینگ و برای اعتباریابی ابزار اندازهگیری سکته سازمانی از روششناسی کمّی همبستگی استفاده شده است. برای ساخت پرسشنامه سکته سازمانی از رویکرد ده مرحلهای راتری و جونز استفاده شده است. جامعه آماریِ پژوهش برای اطمینان از کارکرد معتبر ابزار ساخته شده 13 سازمان دولتی استان همدان را در نظر گرفته است که از بین آنها تعداد 583 نفر بهعنوان نمونه و به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدهاند. برای تحلیل دادهها از روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار Smart PLS2 استفاده شده است. روایی پرسشنامه براساس روایی صوری، محتوا و سازه و پایایی آنها نیز براساس روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی محاسبه شده است. ابزار طراحی شده نهایی شامل 92 گویه و در سه بعد پیشایندها (عدم گشودگی، عدم وفاق، عدم حمایتگری، عدم همسانی فردی، منفیگرایی، عدم فرهیختگی و عدم مهارت)، مصادیق (سکته ساختاری، اخلاقی، رفتاری، راهبردی، شناختی، اعتقادی، اطلاعاتی، دانشی و محیطی) و پسایندها (آسیبهای ساختاری، رفتاری، اجتماعی و روانشناختی) بوده است. استفاده از این ابزار اندازهگیری برای شناسایی میزان گرفتار بودن سازمانها به بیماریِ سکته سازمانی و تلاش برای کنترل آن پیشنهاد میشود.انجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62564120210321Monitoring Key Success Factors in Comprehensive Banking Policy-Making: A Fuzzy Delphi Method (Case Study: Refah Bank)پایش عوامل کلیدی موفقیت در خطمشیگذاری بانکداری جامع با رویکرد دلفی فازی (مورد مطالعه: بانک رفاه)14516814224510.22034/jipas.2021.289435.1188FAفرهاد گودرزیدانشجوی دکتری مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران.کامبیز حمیدیاستادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران.علیرضا اسلامبولچیاستادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران.Journal Article20210815This study was conducted with the aim of monitoring the key success factors in comprehensive banking Policy-making using the Delphi fuzzy approach. This research is a mixed research with an exploratory approach and in terms of methodology is a quantitative and qualitative research. In terms of research philosophy, it belongs to the category of inductive deductive research. The statistical population of the study is the senior and middle managers of the Refah Bank. Due to the number of members of the statistical population is limited and specific, 40 managers were selected as sample members using the principle of theoretical adequacy. Because this research is a mixed research with a quantitative and qualitative approach, both interview and questionnaire techniques were used. For validity and reliability tests in the qualitative section, theoretical validity and reliability methods were used within the coder and between the coders. As well, in the quantitative part, the content validity method was used for validity and reliability tests and the incompatibility rate method was used for reliability. Regarding how to analyze the research data, it should be noted that to analyze the qualitative data, the coding method and ATLAS.ti software, which is for analyzing the qualitative data extracted from the interview, were used. In the quantitative stage of the research, using Delphi Fuzzy method, the key factors of success in comprehensive banking policy-making were prioritized, in order to determine the most key success factors. The results show that integrating decision-making centers and preventing multicenterism, updating policies, determining the level of cooperation with businesses, paying attention to the personality and behavioral characteristics of policy makers, considering monetary and banking laws, and paying attention to the advantages and capabilities of the bank are the most important factors in comprehensive banking policy. In order to provide comprehensive services and respect to the dignity and position of the customer, it is recommended that banks formulate appropriate policies and strategies to improve the implementation of comprehensive banking.پژوهش حاضر باهدف پایش عوامل کلیدی موفقیت در خطمشی گذاری بانکداری جامع با رویکرد دلفی فازی انجام پذیرفت. این پژوهش از نوع پژوهشهای آمیخته با رویکرد اکتشافی است که از حیث روششناسی در قالب پژوهشهای کمی و کیفی و از نظر فلسفه پژوهش در زمره پژوهشهای قیاسی استقرایی میگنجد. جامعه آماری پژوهش مدیران ارشد و میانی بانک رفاه هستند که با توجه به اینکه تعداد اعضای جامعه ماری محدود و مشخص است، با استفاده از اصل کفایت نظری 40 نفر از مدیران به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. از آنجا که پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای آمیخته با رویکرد کمی و کیفی است، از هر دو ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده می شود. برای آزمون روایی و پایایی در بخش کیفی از روشهای روایی نظری و پایایی درون کدگذار و میان کدگذار استفاده شد. همچنین در بخش کمی برای آزمون روایی و پایایی از روش روایی محتوایی و پایایی از روش نرخ ناسازگاری بهره گرفته شد. همچنین برای تحلیل دادههای کیفی از روش کدگذاری و نرمافزار ATLAS.TI که مخصوص تحلیل دادههای کیفی مستخرج از مصاحبه است استفاده شد. در مرحله کمی پژوهش نیز با استفاده از روش Delphi Fuzzy به اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت در خطمشیگذاری بانکداریجامع پرداخته شد، تا کلیدیترین عوامل موفقیت در خطمشی گذاری بانکداری جامع مشخص شود. نتایج پژوهش نشان میدهد که یکپارچه کردن مراکز تصمیمگیری و جلوگیری از چندمرکزی، بهروز کردن سیاستها، تعیین سطح همکاری با کسبوکارها، توجه به ویژگیهای شخصیتی و رفتاری خطمشیگذاران، در نظر داشتن قوانین پولی و بانکی و توجه به مزیتها و توانمندیهای بانک مهمترین عامل در خطمشی گذاری بانکداری جامع است. برای ارائه خدمات همهجانبه و ارج نهادن به شأن و جایگاه مشتری پیشنهاد میشود که بانکها با تدوین خطمشی ها و راهبردهای مناسب در اعتلای پیادهسازی بانکداری جامع اقدام کنند.