کاوش نقش‌های کارآفرینان خط‌مشی در خط‌مشی‌گذاری عمومی؛ یک مطالعه پدیدارنگارانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران

2 استاد گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه تهران. دانشگدگان فارابی. قم. ایران

10.22034/jipas.2023.357715.1468

چکیده

این پژوهش با هدف کاوش، فهم و طبقه‌بندی نقش‌های کارآفرینان خط‌مشی در خط‌مشی‌گذاری عمومی، برای نیل به درکی عمیق‌تر از این پدیده نزد افراد مورد مطالعه، انجام شده است. استراتژی انجام پژوهش، پدیدارنگاری و ابزار جمع آوری داده، مصاحبه نیمه‌ساختار‌یافته بوده است. روش نمونه‌گیری در تحقیق حاضر، هدفمند و مبتنی بر راهبردهای بیشینه تنوع و گلوله برفی بوده و حجم نمونه بر اساس قاعده اشباع نظری تا بیست نفر مشخص گردید. بر این اساس با بیست نفر از افرادی که در سالیان اخیر به طور مستقیم پدیده کارآفرینی خط‌مشی را از طریق به سرانجام رساندن نوآوری‌های سیاستی در یازده خط مشی نوآورانه، تجربه کرده بودند، مصاحبه صورت پذیرفته است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها، حاکی از شش طبقه توصیفی از نقش‌های کارآفرینان خط‌مشی بوده که عبارتند از: "بازیگر دغدغه‌مند"، "مربی"، "بازاریاب"، "سیاست‌پیشه"، "بازیگر پشت‌صحنه" و "ناظر" که قابل تقسیم‌بندی در سه سطح، فرد، شبکه‌های خط‌مشی و نهاد، هستند. مبتنی بر طبقات توصیفی کشف شده، در‌نهایت فضای نتیجه برای نقش‌های کارآفرینان خط‌مشی ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Exploring Policy Entrepreneurs' Roles in Public Policy; a Phenomenographic Study

نویسندگان [English]

  • Ali Hamidizadeh 1
  • Hassan DanaeeFard 2
  • Reza Eshgarf 3
1 Public Administration Department. Tehran university. Qom. Iran
2 Professor at Public Administration Department, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
3 PhD in Public Administration , University of Tehran. College of Farabi. Qom. Iran.
چکیده [English]

This study has been conducted to explore, understand and categorize policy entrepreneurs' roles in public policymaking, in order to achieve a deeper understanding of this phenomenon among the viewpoint of the study participants. This phenomenographic study has used the semi-structured interview as the primary data collection method. The sampling was purposeful and based on maximum variation and snowball methods, and its size was determined based on a theoretical saturation of 20 participants. Accordingly, twenty participants were interviewed who had directly dealt with the phenomenon of policy entrepreneurship by finalizing policy innovations in 11 policies in recent years. The findings of the data analysis provided six descriptive categories of policy entrepreneurs' roles, including 'concerned actor,' 'coach,' 'marketer,' 'politician,' 'behind the scenes actor,' and 'supervisor,' all of which fell into three individual, policy networks and institution levels. Finally based on discovered descriptive categories, the Outcome Space of policy entrepreneurs' roles in public policy of Iran, In order to answer the question of this research have been presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Policy entrepreneurship, policy entrepreneurs'
  • roles, public policy, phenomenography

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 11 دی 1401
  • تاریخ دریافت: 04 شهریور 1401
  • تاریخ بازنگری: 23 آذر 1401
  • تاریخ پذیرش: 11 دی 1401