@article { author = {Abbaspour, Abbas and Nargesian, Abbas and Dehghan, Ziyad}, title = {Dimensions and Factors of Successful Executive Coaching: A Study in National Iranian Gas Company}, journal = {Journal of Iranian Public Administration Studies}, volume = {4}, number = {2}, pages = {133-157}, year = {2021}, publisher = {Iranian Public Administration Association}, issn = {2676-6256}, eissn = {2676-606X}, doi = {10.22034/jipas.2022.301269.1223}, abstract = {Executive coaching, as a one of the new ways of developing and fostering managers, basically focuses on behavior change, self-awareness, learning, and ultimately job excellence. Although this new approach has achieved increasing acceptance worldwide, its potential has not been fully achieved as expected by leading organizations. Especially, Iranian organizations have shown no interest in executive coaching and consequently there is no evidence on this topic in Iranian organizations. Accordingly, this paper, using qualitative research design, semi-structured interviewing with 18 experts, and applying thematic analysis method in MAXQDA software, explores the dimensions and factors of executive coaching in National Iranian Gas Company (NIGC). The research findings show that 21 factors of executive coaching can be conceptualized and categorized in five dimensions: manager characteristics, coach characteristics, organizational characteristics, relationship quality, and coaching practices. Also, the Implications of the research for managers, coaches and organizations are presented at the end.}, keywords = {developing managers,executive coaching,Success Factors,National Iranian Gas Company}, title_fa = {ابعاد و عوامل موفقیت مربیگری مدیریتی: مطالعه‌ای در شرکت ملّی گاز ایران}, abstract_fa = {مربیگری مدیریتی، به مثابه یکی از راه‌های نوین تربیت و پرورش مدیران، بر تغییر رفتار، خودآگاهی، یادگیری و نهایتاً موفقیت شغلی و عملکردی مدیران تأکید دارد. علی‌رغم آنکه این رویکرد در سازمان‌های پیشرو جهانی تاکنون با اقبال فزاینده‌ای مواجه شده است، اما در عمل همچنان فاصله چشمگیری بین دستاوردهای این رویکرد با انتظارات سازمان‌ها وجود دارد و به‌ویژه این رویکرد در سازمان‌های ایرانی نیز به‌ندرت در کانون توجه قرار گرفته است. بر این اساس، این مقاله با اتخاذ رویکرد پژوهشی کیفی، مصاحبه با 18 نفر از خبرگان موضوع و نیز کاربست روش تحلیل مضمون در نرم‌افزار MAXQDA، می‌کوشد ابعاد و عوامل موفقیت «مربیگری مدیریتی» را در شرکت ملی گاز ایران شناسایی کند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که می‌توان 21 عامل موفقیت «مربیگری مدیریتی» را در پنج بُعد «ویژگی‌های مدیر، مربی، سازمان، کیفیت رابطه و اقدامات مربیگری» مفهوم‌سازی کرد و دلالت‌های ضمنی مشخصی برای دانش‌پژوهان، مربیان، مدیران و سازمان‌ها ارائه داد.}, keywords_fa = {پرورش مدیران,مربیگری مدیریتی,عوامل موفقیت}, url = {https://www.jipas.ir/article_145761.html}, eprint = {https://www.jipas.ir/article_145761_4ff3980d290921947ac6789ad6028d56.pdf} }