انجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62563120200320What Threatens the Quality of Governance: Bad Decision, Non-Decision, Delayed Decision-Makingآنچه کیفیت کشورداری را تهدید میکند: بدتصمیمی، بیتصمیمی، تصمیمگیری تأخیری12511953010.22034/jipas.2020.244277.1096FAحسن دانائیفرداستاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0003-1805-7323Journal Article20200201The fate of any country is determined in the light of decisions made by the rulers, policy-makers, managers, and experts of the governance and managerial system of that country. The constitution or the basic rules of any country are the infrastructures of that country's national policies, which are based on a variety of strategic and operational decisions. Some of these decisions are raised at governance level, and some carry managerial or operational content. These two important sets of decisions are made by rulers (policy-makers and statesmen) and public servants, respectively. Accordingly, the "quality of governance" and "property and country administration" depends on the quality of these decisions. Meanwhile, national strategic decisions, which are the basis of each and every day of the decisions of the governing and administrative system of each country, are doubly important. Therefore, making "bad strategic decisions", "delaying national strategic decisions", and finally "making strategic decisions with delay" threaten the fate of the present and future of any country. In this study, the above-mentioned issues are examined, its implications for the Iranian state are reviewed, the characteristics of good national decisions will be described, and the future research needed in this field will be discussed.سرنوشت هر کشوری در پرتو تصمیمهایی رقم میخورد که حاکمان، خطمشیگذاران، مدیران و کارشناسان نظام حکمرانی و مدیریتی آن کشور اتخاذ میکنند. قانون اساسی یا قوانین مادر هر مملکتی، زیرساخت خطمشیهای ملی آن مملکت است که بر اساس انواعی از تصمیمهای راهبردی و عملیاتی هستی مییابند. برخی از این تصمیمها صبغه حکمرانی (راهبری) دارند و برخیها حامل محتوای مدیریتی یا عملیاتی هستند. این دو تصمیم مهم به ترتیب به وسیله حاکمان (خطمشیگذاران و کشورداران) و مدیران دولتی اتخاذ میشوند. بر این اساس «کیفیت کشورداری» و «مدیریت ملک و مملکت» به کیفیت این تصمیمها بستگی دارد. در این میان تصمیمهای راهبردی ملی که شالوده تکتک تصمیمهای روزمره نظام راهبری و اداری هر کشوری است اهمیتی دوچندان دارد. بر این اساس اتخاذ «تصمیمهای راهبردی بد»، «معطل گذاشتن تصمیمهای راهبردی ملی» و درنهایت «اتخاذ با تأخیر تصمیمهای راهبردی» سرنوشت کشورداری حال و آینده هر کشوری را تهدید میکند. در این مقاله، سهگان فوق مورد بررسی، دلالتهای آن برای کشورداری ایران احصا، مختصات تصمیمهای خوب ملی تشریح و پژوهشهای آتی مورد نیاز در این زمینه مورد بحث قرار داده خواهد شد.https://www.jipas.ir/article_119530_e43cab89869d87bfb6b73c9cf825d273.pdfانجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62563120200320Meta-Synthesis of Soft-Systems Methodology in Strategic Management Analysisفراترکیب روششناسی نظامهای نرم در تحلیلهای مدیریت راهبردی276511981210.22034/jipas.2020.257244.1130FAرضا بنی اسداستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران.0000-0003-1326-6919مسعود شکری خیادانیکارشناس ارشد معارف اسلامی و مدیریت صنعتی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیهالسلام، تهران، ایران.Journal Article20200115One of the methodologies helps strategic management solve complex problems is soft systems methodology. Strategic management issues are emerging in the real world. Today's organizational environment is complex and dynamic. Hard operations research methods are not responsive to strategic issues. To this end, a greater focus on research techniques in soft operations can help further solve complex strategic management issues in shorter time and with greater accuracy. In strategic planning for organizations within Iran, there are difficulties such as the lack of optimal response to environmental change when using common techniques. As well, there is lack of enough attention to the methodological studies of soft systems compared to conventional studies in strategic management process. Therefore, the purpose of this paper is to identify the applications of soft systems in strategic management process. Accordingly, through Meta-synthesis, methodological studies of soft systems in strategic formulation, implementation, and control are identified and introduced. In this study, out of 808 identified soft systems methodology articles, 73 articles related to strategic management area were identified. After eliminating duplicates, it was found that soft systems methodology has been used in the conventional literature of 67 strategic management topics. These topics are categorized, according to the strategic management process, under the stages of strategic formulation, implementation, and control.یکی از روششناسیهایی که در حل مسائل پیچیده به مدیریت راهبردی کمک میکند روششناسی نظامهای نرم است. مسائل مدیریت راهبردی در دنیای واقعی شکل میگیرند. امروزه محیط نهادها و سازمانها پیچیدهتر و پویاتر از گذشته است و روشهای تحقیق در عملیاتِ سخت، پاسخگوی مسائل راهبردی نیستند. به همین منظور، تمرکز عمده بر روشهای تحقیق در عملیات نرم میتواند کمک بیشتری به حل مسائل پیچیده مدیریت راهبردی در زمان کمتر و با دقت بیشتر کند. در برنامهریزی راهبردی سازمانها در ایران، مسائلی همچون عدم پاسخگوییِ بهینه برخی از تکنیکهای رایج به تغییرات و تحولات محیطی و همچنین کمتوجهی به مطالعات روششناسی نظامهای نرم در مقایسه با مطالعات متعارف در فرایند مدیریت راهبردی وجود دارد؛ بنابراین، هدف از این مقاله، فراترکیب روششناسی نظامهای نرم در فرایند مدیریت راهبردی است. برایناساس، مطالعات روششناسی نظامهای نرم در تدوین، اجرا و کنترل راهبردی، شناسایی و معرفی شدهاند. در این پژوهش از 808 مقاله شناسایی شده در زمینه روششناسی نظامهای نرم، 73 مقاله مرتبط با موضوعهای مدیریت راهبردی انتخاب شد و پس از حذف مقالههای تکراری مشخص شد که در ادبیات متعارف، از روششناسی نظامهای نرم، در 67 موضوع مدیریت راهبردی استفاده شده است. در پایان، این موضوعها بر اساس فرایند مدیریت راهبردی ذیل هر یک از مراحل تدوین، اجرا و کنترل راهبردی دستهبندی شدند.https://www.jipas.ir/article_119812_be58d329160a0bf3d0eea6536f8db6ad.pdfانجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62563120200320Developing a Framework for Identifying the Executive Contexts of the Professionalization of Human Resource Managementارائه چارچوبی برای شناسایی بسترهای اجرایی حرفهایسازی مدیریت منابع انسانی679511981810.22034/jipas.2020.246171.1099FAمحمدامین باتمانیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد کنگاور، دانشگاه آزاد اسلامی، کنگاور، ایران.0000-0003-4266-5564جبار باباشاهیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.حمیدرضا یزدانیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.یوسف وکیلیاستادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.سید فرهاد حسینیدکتری مدیریت استراتژیک، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.Journal Article20200118The purpose of this study is to provide a framework for identifying the executive contexts of the professionalization of human resource management. In this research, the methodology of multiple-grounded theory is used. Data obtained from the systematic review of related studies and researches of the last five decades (41 studies) in the area of human resource management on professionalization in combining with data obtained from interviews with 15 theoretical or academics experts and HR executives or practitioners, which were selected by combining sampling methods including purposive and snowball, were combined for analysis. Experts' opinions were used to validate the mentioned framework in two sequential stages to confirm the results. Based on meta-synthesis approach, eight sub-categories were identified in the form of three general categories of environmental, organizational and behavioral factors. As well, based on the results of interviews with these experts, sub-categories in the form of two general categories of driving and restraining factors was added to the final framework, which conceptualizes the status of the professionalization contexts. Managers and experts in the field of human resources are recommended to pay attention to the hard i.e. training and recruitment, and soft i.e. development, performance management, aspects of professionalization of human resources, and moreover, to consider the separation of policy level from administration level. Furthermore, it’s recommended to create a competent-based organization in managing public organizations.هدف این پژوهش ارائه چارچوبی برای شناسایی بسترهای اجرایی حرفه ای سازی مدیریت منابع انسانی است. در این پژوهش از روش شناسی نظریه دادهبنیاد چندگانه استفاده شده است. داده های حاصل از مرور نظام مند مطالعات و پژوهشهای مرتبط پنج دهه اخیر (41 منبع) در حوزه مدیریت منابع انسانی در باب حرفه ای سازی با داده های حاصل از مصاحبه با 15 نفر از خبرگان نظری یا دانشگاهی و مدیران اجرایی منابع انسانی که با ترکیب روش های نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند، برای تحلیل ترکیب شدند. جهت اعتبارسنجی چارچوب مذکور طی دو مرحله متوالی از نظرسنجی از خبرگان استفاده شد که این امر دلالت بر تأیید نتایج دارد. بر اساس رویکرد فراترکیب به شناسایی هشت مقوله فرعی در قالب سه دسته کلی عوامل محیطی، سازمانی و رفتاری پرداخته شد؛ همچنین؛ بر اساس نتایج مصاحبه با این خبرگان 21 مقوله فرعی در قالب دو دسته کلی عوامل سوق دهنده و بازدارنده به چارچوب نهایی اضافه شد که وضعیت بسترهای حرفه ای سازی را مفهوم پردازی میکند. به مدیران و متخصصان حوزه منابع انسانی پیشنهاد میشود که به ابعاد سخت (آموزش، کارمندیابی) و نرم (توسعه، مدیریت عملکرد) حرفهایسازی منابع انسانی توجه کرده و همچنین تفکیک سیاست از مدیریت و خلق سازمان شایستهمحور را در مدیریت سازمانهای دولتی ملاک عمل خود قرار دهند.https://www.jipas.ir/article_119818_d7bc533a27b922d5886f0098afcaa9f8.pdfانجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62563120200320Typology of Actors' Mindset in Developing Elite-Selection and Elite-Training Policies: A Research Based on Q Methodologyگونهشناسی ذهنیت نقشآفرینان در تدوین سیاستهای نخبهگزینی و نخبهپروری: پژوهشی مبتنی بر روششناسی کیو9713111984710.22034/jipas.2020.250779.1109FAمحمد مهدی ذوالفقارزادهاستادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.مهدی دیداریکارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.مریم هداوندکارشناس ارشد مهندسی آیندهپژوهی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20191217Considering the importance of elites in achieving the goals and the National Vision of the Islamic Republic of Iran, and in order to create a dynamic environment for activating and influencing the elites in the country's developments, a “national strategic document on elite affairs” has been compiled. However, policy-making for elites is a new and growing area in Iran. Therefore, various assessments regarding how to formulate these policies are needed for succeed. On the other hand, mapping the actors’ mindset involved in compiling the country's strategic document in the affairs of the elites can identify the various attitudes of the policy-makers in this regard. As well, it helps to compare and evaluate each of these attitudes. For this purpose, in this research, the mindsets of stakeholders in the process of document preparation and experts in this field in the two areas of elite-selection elite-training have been explored, and the facilitating and implementation strategies have been studied. To perform this research and achieve the intended goals, the "Q" methodology has been used. In this research, six types of mindset related to the elite-selection entitled "entrepreneur-centered idealists", "passive and slogan-oriented idealists", "critical idealists", "incremental-transformational idealists", "repulsive-systematic transformational realist", and "realistic collectivists". Moreover, three types of mindset related to the elite-training were extracted under the titles of "specialized greenhouse training", "general garden training", and "support-oriented integrated training". Finally, using several matrixes, a comparison was made between the identified groups. In these matrices, the areas of differentiation were identified and the status of each type of mindsets comparing to those areas were examined<strong>.</strong>با توجه به اهمیت جایگاه نخبگان کشور در تحقق اهداف و چشمانداز جمهوری اسلامی ایران و به منظور ایجاد محیطی پویا برای فعالسازی و اثرگذاری مناسب نخبگان در تحولات کشور، «سند راهبردی کشور در امور نخبگان» تدوین شده است. با این حال سیاستگذاری در حوزه نخبگان، عرصهای نوپا در کشور بوده و به منظور موفقیت هر چه بیشتر در این حوزه، نیازمند انجام ارزیابیهای گوناگون در رابطه با نحوه تدوین این سیاستهاست. از سوی دیگر نگاشت ذهنیت افراد درگیر در تدوین سند راهبردی کشور در امور نخبگان، میتواند باعث شناخت انواع نگرشهای مسئولین کشور در این رابطه و نیز مقایسه و ارزیابی هر یک از این گونه نگرشهای موجود گردد. بدین منظور در این پروهش به کشف و استخراج ذهنیتهای دستاندرکاران در فرایند تدوین سند و صاحبنظران این حوزه در دو محور نخبهگزینی و نخبهپروری و نیز تسهیل اجراییسازی آن، پرداخته شده است. برای انجام این پژوهش و تحقق اهداف در نظر گرفتهشده، از روش «کیو» استفاده شده است. مراحل اصلی در این روش شامل انتخاب موضوع پژوهش و تدوین فضای گفتمان (مصاحبههای انجام گرفته قبل از تدوین سند)، ارزیابی و جمعبندی محتویات فضای گفتمان (در دو بخش نخبهگزینی و نخبهپروری)، انتخاب نمونهای از عبارات –نمونه کیو-، انتخاب مشارکتکنندگان (افرادی که قرار است ذهنیتهای آنان شناسایی شود)، مرتبسازی و تحلیل دادههای گردآوری شده با روش تحلیل عاملی و تفسیر عاملهای استخراج شده، میباشد. در ادامه در مرحله تحلیل عاملیِ نتایج مصاحبهها، شش گونه ذهنیتی در رابطه با بخش نخبهگزینی با عناوین «آرمانگرایان کارآفرینمحور»، «آرمانگرایان منفعل و شعارمحور»، «آرمانگرایان منتقد»، «آرمانگرایان تحولخواه زمینهساز تدریجی»، «واقعگرایان تحولخواه سیستمی دفعی» و «مجموعهگرایان واقعبین» و سه گونه ذهنیتی در رابطه با بخش نخبهپروری با عناوین «پرورش گلخانهای تخصصی»، «پرورش باغچهای عام» و «پرورش تلفیقی حمایتمحور» استخراج گردید. در پایان به کمک ماتریس، مقایسهای بین گروههای شناساییشده صورت پذیرفت. در این ماتریسها محورهای تمایز کلیدی گونهها مشخص شده و وضعیت هر یک از گونههای ذهنیتی در رابطه با آن محورها مورد بررسی قرار گرفته است.https://www.jipas.ir/article_119847_26728f85c7a8314bc59df0c0cf1ff712.pdfانجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62563120200320Measuring the Leanness of Operations in the Municipality of Hamedan; Identifying the Sources of Wastes in the Construction License Issuing Processارزیابی میزان ناب بودن عملیات در فرایند صدور پروانه ساختمان در شهرداری همدان13315411982610.22034/jipas.2020.193049.1037FAروح الله سهرابی،استادیار گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.محمد رحمانیاستادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.هما خلجیکارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.Journal Article20190906Organizations need to exploit modern technology and new approaches to be competitive and efficient. Lean thinking is an attitude to increase productivity and value creation on the one hand and reduce costs and waste of capital on the other. Managing a city requires monitoring the deviating factors in the operations. This study focuses on the leanness of the construction permit issuance processes in Hamadan Municipality.In this practical research, a semi<strong>-</strong>structured questionnaire with 64 questions was used for identifying wastes in the construction permit issuing process. The research population includes 50 experts who had an active role in the processes. The sample was 45 experts, based on the Morgan table, who were chosen randomly. Cronbach Alpha Coefficient amounting 0.8 verified the reliability of the instrument. The results revealed that the processes under study were not lean enough in this organization. According to results, the high rate of conflict waste was not found to be significant. However, the significance of this amount was confirmed regarding the components of wastes in improper recruitments, weak support systems, employees’ turnover, non-educated employees, vague role of the clients, lack of customer awareness, weak information system, weakness in leadership, and improper organizing of human resources. Information obtained from the performance appraisals can be used in improving the HR procedures. Training staff and accepting their views reduces concerns about unpreparedness for change.سازمانها برای رقابت پذیری و کارایی عملیات در فضای امروزی، نیازمند فناوری و رویکردهای نوین هستند. تفکر ناب نگرشی برای افزایش بهرهوری و ارزشآفرینی از یک سو و از سوی دیگر کاهش هزینهها و هدررفت سرمایهها است. مدیریت هر شهر مستلزم شناخت عوامل انحراف فعالیتها است. در همین راستا، پژوهش حاضر، به ناب بودن فرایند صدور پروانه ساختمان در شهرداری همدان پرداخته است. در این پژوهش کاربردی، از پرسشنامه ای نیمه ساختارمند با 64 پرسش استفاده شده که به دنبال شناسایی اتلاف موجود در فرایند کار است. جامعه آماری این پژوهش، دربردارنده 50 نفر از دستاندرکاران این فرایند است. 45 نفر به عنوان نمونه، به طور تصادفی انتخاب شدند. پایایی پرسشنامه با مقدار بیش از 8/0 برای شاخص آلفای کرونباخ تأیید شد. نتایج به دست آمده، نشان داد که این فرایند در جامعه مورد مطالعه ناب نیست. میزان بالای اتلاف تعارض، معنادار تشخیص داده نشد اما معناداری این میزان درباره مؤلفه های اتلاف استخدام نادرست، سیستم پشتیبانی ضعیف، از دست دادن کارکنان، ارتقاءنیافتگی کارکنان، تعریف نکردن نقش اربابرجوع، عدم آگاهسازی اربابرجوع، سیستم اطلاعاتی نامناسب، ضعف رهبری مجموعه و در نهایت، ساماندهی ضعیف منابع انسانی تأیید گردید. اطلاعات حاصل از ارزیابی عملکرد کارکنان در بهبود رویّههای منابع انسانی قابل استفاده است. آموزش کارکنان و پذیرش دیدگاههای آنها، از میزان نگرانی درباره عدم آمادگی در برابر تغییرات می کاهد.https://www.jipas.ir/article_119826_837a1fd3286ef273df855d79a1d12577.pdfانجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62563120200320Explaining the Factors Affecting the Acceptance of
E-Coaching Using Structural-Interpretive Modeling (Case Study: Social Security Organization)تبیین عوامل مؤثر بر پذیرش مربیگری الکترونیکی با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری (مورد مطالعه: سازمان تأمین اجتماعی)15517811984810.22034/jipas.2020.249219.1105FAابراهیم رجب پوراستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده کسبوکار و اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.Journal Article20200221Due to the prevalence of Coronavirus diseasein the world, Information and communication technology has had a major impact on various aspects of business, especially on human resource management. One of the important tasks of human resources is coaching in the organization which, in the present era, information technology has had a significant impact on it. The purpose of this study is to explain the factors affecting the acceptance of E-coaching for the effective development of employees during the coronavirus in Social Security Organization of Iran. The methodology is descriptive- survey, based on the nature of research. The population of the study consists of 11 experts, including academic scholars, managers and experts in Social Security Organization. After a comprehensive reviewing of the literature, ten factors identified to explain E-coaching. These factors categorized in five levels using Structural-Interpretive Modeling. Then, after determining the levels of factors and considering the availability of the ultimate matrix, the final model of interpretation was designed. The results show that factors of using incentives, observability, compatibility, and demographic characteristics related to E-coaching in Social Security Organization are more effective than other factors, i.e. relative advantage, testability, perceived pressures; computer self-efficacy, perceived obstacles, and complexity.با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان، فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیر زیادی بر جنبههای مختلف کسبوکار بهویژه مدیریت منابع انسانی سازمانها گذاشته است. یکی از وظایف مهم منابع انسانی وظیفه مربیگری در سازمان بوده که در عصر کنونی فناوری اطلاعات تأثیر شگرفی بر آن گذاشته است. هدف پژوهش حاضر، تبیین عوامل مؤثر بر پذیرش مربیگری الکترونیکی برای توسعه اثربخش کارکنان در دوران کرونا در سازمان تأمین اجتماعی کشور است. روش پژوهش، با توجه به ماهیت پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی اسـت. جامعـه آمـاری ایـن پـژوهش یازده نفر از خبرگـان دانشـگاهی، مـدیران و کارشناسان سازمان تأمین اجتماعی کشور هستند. با بررسیهای صورت گرفته از مرور ادبیات تحقیق، ده عامل تبیین مربیگری الکترونیکی شناسایی شده و سپس با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری در پنج سطح، قرار گرفتند. در ادامه پس از مشخص شدن سطوح هرکدام از عوامل و همچنین با در نظر گرفتن ماتریس در دسترسپذیری نهایی، مدل نهایی ساختار تفسیری ترسیم شد. نتایج نشان داد عوامل انگیزه استفاده، مشاهدهپذیری، سازگاری و ویژگیهای جمعیتشناختی در ارتباط با موضوع مربیگری الکترونیکی در سازمان تأمین اجتماعی نسبت به بقیه عوامل (مزیت نسبی، آزمونپذیری، فشارهای ادراکشده، خودکارآمدی کامپیوتر، موانع ادراکشده و پیچیدگی) از اثرگذاری بیشتری برخوردارند.https://www.jipas.ir/article_119848_5acae8a16d40e2f91706664c93728c04.pdf