انجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62561120180923In Which Context Does Breakthrough Knowledge Grow?دانش مرزشکنانه در چه بستری رشد میکند؟11469200FAسیدمهدی الوانیاستاد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20170919Breakthrough Knowledge stems from a type of knowledge in which innovation is formed through novel thoughts and beliefs and not in gradual and incremental growth. Breakthrough Knowledge has some characteristics that go beyond traditional and old paradigms, it pursues qualities excluding order/discipline and objectivity, certainty, stability and accurate predictability that were proposed/discussed in traditional paradigms. Breakthrough Knowledge may be the result of features such as complexity and chaos, discontinuity and disruption, instability, probable relations, estimation and illumination (intuition) in knowledge. This type of knowledge could bring about dramatic and profound effects in the world, by using partial force and modicum resources. Adventurers, entrepreneurs, innovative and creative people are required for creating such knowledge, with its particular criteria for genuineness and originality. Through explaining these criteria and also attributes of Breakthrough Knowledge, this research attempts to illustrate the context and conditions of its creation, growth and development.دانش مرزشکنانه برایند گونهای از دانش است که در آن، نوآوری نه به شکل جزئی و تدریجی؛ بلکه در اثر اندیشههای جدید و افکار نو شکل میگیرد. دانش مرزشکن ویژگی هایی دارد که فراتر از پارادایمهای سنتی و کهنه است و به دنبال ویژگیهایی غیر از نظم و عینیتگرایی، قطعیت، ثبات و پیشبینیپذیری دقیق مطرح در پارادایمهای سنتی است. دانش مرزشکن ممکن است برایند خصوصیاتی نظیر آشفتگی و بینظمی، گسستگی و انقطاع، بیثباتی، روابط احتمالی، برآورد و تخمین و اشراق در دانش باشد. این دانش، دانشی است که با صرف نیرویی اندک، تأثیری شگرف و فراگیر در عالم ایجاد میکند. خلق این دانش، نیازمند افرادی مخاطرهجو، کارآفرین، خلاق و نوآور است و معیارهای اصالت چندی دارد. این پژوهش درصدد تبیین معیارها و مختصات دانش مرزشکنانه، در تلاش برای تنویر بستر و شرایط تولید، رشد و بالندگی آن است.https://www.jipas.ir/article_69200_b76d454b3ae516136fb600a4653c4aad.pdfانجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62561120180923Political Approach to Public Sector Administration: Theoretical Foundations, Operational Framework and Consequencesرویکرد سیاسی به مدیریت در بخش دولتی: بنمایههای نظری، چارچوب عملیاتی و پیامدها153369362FAحسن دانائیفرداستاد گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0003-1805-7323Journal Article20170911Some scholars and thinkers in the field of theory and practice of public administration, believe that there is difference between administration in the public sector compared to private sector management. Politics, bestows a special tone, form and content of administration to public organization. Therefore, conceptual arrangement and practical layout of administration in public sector organization should be biased on political values. This approach to public administration has been called in literature as "political approach" to administration in the public sector; an approach that emerged with the advent of the new public administration and became prevalent in many countries, with aim to engage politics in the fabric of administration. In the current era, the influence of politics in the administration is called the politicization of bureaucracy; a phenomenon which entails negative consequences and positive implications. Understanding of the theoretical principles and forms of politicization of the mechanisms operating in the public sector, as well as the analysis of the consequences of such an approach is the ultimate goal of this article. برخی از اندیشمندان و اندیشهورزان مدیریت دولتی در حوزهی عمل و نظر بر این باورند که مدیریت در بخش دولتی متفاوت از مدیریت در بخش خصوصی است. سیاست به صبغه ، شکل و محتوای اداره، رنگ و لعابی خاص میدهد. بر این اساس، میبایست چیدمان مفهومی و آرایش عملی نحوه اِعمال مدیریت در سازمانهای دولتی با محوریت ارزشهای سیاسی معماری شود. این رویکرد در ادبیات مدیریت دولتی با عنوان «رویکرد سیاسی» به مدیریت در بخش دولتی مشهور است. رویکردی که با ظهور اداره امور عمومی جدید در بسیاری از کشورها متداول شد و تلاش کرد تا سیاست را در تار و پود اداره دخالت دهد. در عصر فعلی نفوذ سیاست در اداره را سیاستزدگی بوروکراسی مینامند. پدیدهای که هم تبعات منفی و هم تبعات مثبت در پی دارد. هدف غایی این پژوهش، فهم مبانی نظری سیاستزدگی، انواع و اشکال آن ، سازوکارهایهای عملیاتیکردن آن در بخش دولتی و همین طور تحلیل پیامدهای چنین رویکردی است.https://www.jipas.ir/article_69362_b2c534cb37923a088fb318d2997bf74b.pdfانجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62561120180923Determining Factors on Adoption for Internet Census Executionعوامل مؤثر بر پذیرش سرشماری اینترنتی در ایران355769367FAنورمحمد یعقوبیاستاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.الهام هاشمیمنفردکارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانJournal Article20171017One of the methods to execute the census or enumeration via Web Platform is web technique used in many countries in recent years. In this study we have tried to identify and prioritize the factors affecting the adoption of Internet censuses. To this end, we resort to decomposed theory of planned behavior (DTPB); we developed our model by adding variables of perceived trust, perceived security, attitude, perceived behavioral control and subjective norm as the determining factors. As for questionnaires, the target population of 300 experts includes experts from the Statistical Center of Iran and a number of experts in IT, the 160 questionnaires have been analyzed after omitting incomplete ones. The collected data are analyzed by using simple linear regression method via SPSS software. The results showed that the proposed model is capable of predicting intent to adopt Internet census; it is also demonstrated that the attitude has the greatest positive direct impact on the adoption of Internet census, while security is perceived as having the least impact.هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش سرشماری اینترنتی است. در این مقاله جهت سنجش قصد استفاده از سرشماری اینترنتی از مدل نظریه تجزیهشده رفتار برنامهریزیشده (DTBP) استفاده شده است که با اضافه کردن متغیر امنیت درکشده و اعتماد درکشده ، مدل توسعه یافته است. در مدل توسعه یافته چهار متغیر اعتماد درکشده، امنیت درکشده، نگرش، کنترل رفتاری درکشده و هنجار ذهنی به عنوان عوامل مؤثر بر قصد استفاده در نظر گرفته شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی محسوب میشود و با توجه به ماهیت روش در زمره تحقیقات توصیفی- پیمایشی و از نظر روش از نوع پژوهشهای همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش حاضر را خبرگان موضوع در مرکز آمار ایران و کارشناسان فناوری اطلاعات به تعداد 300 نفر تشکیل میدهند که همین تعداد پرسشنامه توزیع گردید و در نهایت پس از خارج کردن پرسشنامههای ناقص، تعداد 160 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین اعتماد درکشده، نگرش به استفاده، هنجار ذهنی، کنترل رفتاری درکشده و امنیت درکشده به صورت مستقیم با قصد رفتاری استفاده از سرشماری اینترنتی رابطه معناداری وجود دارد که در میان این 5 متغیر، تأثیر نگرش در اولویت قرار دارد و به ترتیب هنجار ذهنی، اعتماد درک شده، کنترل رفتاری درک شده و امنیت درک شده رتبههای بعد را دارند.https://www.jipas.ir/article_69367_64d9ed24e3abc396938e5e982523368a.pdfانجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62561120180923A Framework for Evaluating Qualification and Selecting Contractor in the Process of Outsourcing the Creation and Maintenance of Green Space Projects Case Study: Shiraz Municipalityچارچوبی برای ارزیابی صلاحیت و انتخاب پیمانکاران در فرایند برونسپاری پروژههای ایجاد و نگهداری فضای سبز (مورد مطالعه: شهرداری شیراز)598569369FAحبیباله رعنایی کُردشولیدانشیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانمسلم علیمحمدلواستادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.سیدهادی میرقادریاستادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.محمود امینیکارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.Journal Article20171106One of the most important stages of the outsourcing process, is assessment and selection of contractors. Failure of proper implementing this step can lead to failure to meet the expectations of outsourcing. Since organizations have different features and circumstances, it is advisable for each organization, according to its particular differences, to design a framework for evaluating the competence of contractors’ act. Therefore, this study aimed to provide a framework for evaluating qualification and selecting contractors for Shiraz Municipality parks & green spaces organization. Firstly, the criteria for contractors’ qualification evaluation and selection are extracted through a literature review. Secondly, by implementing experts’ views, the criteria for creation and maintenance of green spaces contractors’ evaluation qualification and selection are identified, then, the criteria based on the importance of using fuzzy screening method, is prioritized. Finally, by using consensus cluster analysis technique, a model has been proposed. The results show that Shiraz Municipality parks & green spaces organization has to consider 41 criteria for contractors’ qualification evaluation. Furthermore, "having a standby equipment and machinery, adequate and accessible," is of the most importance in this process. According to the results of consensus cluster analysis, the 41 criteria are identified, clustered in 4 and 8 components, and the model is formed accordingly.یکی از مهمترین مراحل فرایند برونسپاری، ارزیابی صلاحیت و انتخاب پیمانکاران است. شکست در اجرای صحیح این مرحله میتواند به ناکامی در برآوردن انتظارات از برونسپاری بینجامد. از آنجا که سازمانها دارای ویژگیها و شرایط متفاوتی هستند، بنابراین مقتضی است که هر سازمانی متناسب با این تفاوتها، نسبت به طراحی چارچوبی برای ارزیابی صلاحیت پیمانکاران اقدام نماید. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارائه چارچوبی برای ارزیابی صلاحیت و انتخاب پیمانکاران سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری شیراز انجام گرفته است. در این مطالعه، ابتدا معیارهای مؤثر در ارزیابی صلاحیت و انتخاب پیمانکاران با بررسی پیشینه پژوهش استخراج و سپس با بهرهگیری از نظر خبرگان سازمان متبوع، معیارهای مؤثر در ارزیابی صلاحیت و انتخاب پیمانکاران پروژههای ایجاد و نگهداری فضای سبز شناسایی شده و در ادامه اولویتبندی معیارها بر پایه اهمیت و با استفاده از روش غربالگری فازی انجام پذیرفته و در نهایت مدل نهایی با بکارگیری روش تحلیل خوشهای توافقی ارائه شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که سازمان مذکور برای ارزیابی صلاحیت پیمانکاران خود میبایست 41 معیار را مد نظر قرار دهد و همچنین «داشتن تجهیزات و ماشینآلات آماده به کار، کافی و در دسترس» بیشترین اهمیت را در فرایند ارزیابی صلاحیت و انتخاب پیمانکاران ایجاد و نگهداری فضای سبز دارد. بر اساس نتایج به دست آمده از انجام روش تحلیل خوشهای توافقی، 41 معیار شناسایی شده، خوشهبندی شده و در قالب 4 بعد و 8 مؤلفه قرار گرفتهاند و مدل مورد نظر ایجاد گردید.https://www.jipas.ir/article_69369_3fbcf8b9aeb1fe0069d5ad2f56d378bc.pdfانجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62561120180923The Impacts of Aspects of Organizational Justice on Innovative Capacity, Emphasizing the Intermediate Role of Sharing Knowledge
Case Study: Birjand University of Medical Sciencesتبیین تأثیر ابعاد عدالت سازمانی بر ظرفیت نوآوری با تأکید بر نقش میانجی تسهیم دانش مورد مطالعه: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند8710569381FAطیبه عباسیاستادیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران.محمد ابویی اردکاندانشیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران.زهرا دستیگردیکارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20171019This study is conducted to investigate the effects of different aspects of organizational justice and sharing knowledge on innovative capacity in Birjand University of Medical Sciences. This is a practical study which is conducted by descriptive and correlational methods. The target population include the personnel of Birjand University of Medical Sciences selected by simple random sampling. Questionnaires were used to collect data and data analysis and hypothesis testing were conducted through structural equation modeling and LISREL software. The research findings suggest that there is a direct and significant relationship between organizational justice and sharing knowledge, and also between organizational justice and innovation capacity. However, the findings do not represent the existence of any relationship between sharing knowledge and innovative capacity. Moreover, as for different aspects of organizational justice, interactional and procedural justice have positive effects and distributive justice has relatively little effect on sharing knowledge (receiving and imparting knowledge).پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ابعاد عدالت سازمانی و تسهیم دانش بر ظرفیت نوآوری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث روششناسی، توصیفی-همبستگی میباشد. جامعه آماری، کارکنان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بوده که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز پژوهش از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. تحلیل دادهها و آزمون فرضیات پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل انجام شده است. یافتههای پژوهش حاکی از این است که بین عدالت سازمانی و تسهیم دانش، و عدالت سازمانی و ظرفیت نوآوری رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. با وجود این، یافتههای پژوهش بر ارتباط بین تسهیم دانش بر ظرفیت نوآوری تأکید نمیکند. همچنین، از بین ابعاد عدالت سازمانی، عدالت مراودهای و رویهای تأثیر مثبت و عدالت توزیعی اثر نسبتاً کمی بر تسهیم دانش (بعد دریافت و ارائه دانش) دارد.https://www.jipas.ir/article_69381_028ea0faa87ea8f11f42900fb53cdb66.pdfانجمن مدیریت دولتی ایرانمطالعات مدیریت دولتی ایران2676-62561120180923Daily Self-Management and Job Engagement of Employees: Analysis of the Role of Mediator of Job Resourcesخودمدیریتی روزمره و درگیری شغلی کارکنان: تحلیلی بر نقش میانجی منابع شغلی10712669385FAمیرعلی سیدنقویدانشیار مدیریت دولتی دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، تهران، ایران.فروزان صفریکارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.Journal Article20171023Nursing personnel comprise the largest proportion of medical system in almost every country. One of the main issues in nursing is low job satisfaction, which can lead to decreasing quality of care, turnover of nurses, and increase in absenteeism. Nursing staff shortage is a global problem. Thus, in this study the relationship between daily self-management, job resources and job engagement for nurses of Sasan hospital and Firoozgar in Tehran was investigated. This study was conducted for a sample of 202 people from these two hospitals. As for data collection, Hatton and Neck standard questionnaire was used to evaluate self-management, Jackson and Rothman questionnaire was used to study the job resources; Hackman and Oldham questionnaire and also Schaufeli and Bakker questionnaire were applied to investigate job engagement. In order to check for the validity and reliability of the research, confirmatory factor analysis (CAF) and Cronbach's alpha were used, also structural equation modeling (SEM) was employed for testing research hypotheses. Data analysis indicates a significant positive correlation between dimensions of daily self-management and job engagement; also a significant positive relationship is confirmed between daily self-management and job resources, and so is between job resources and employee engagement.<span lang="FA" dir="RTL">تقریبا در تمام کشورها عمدهترین بخش نیروی انسانی نظام بهداشتی را پرستاران تشکیل میدهند. یکی از مسائل مطرح شده در مشاغل پرستاری، پایین بودن یا نبودن رضایت شغلی پرستاران است، این امر میتواند به کاهش کیفیت مراقبت، ترک خدمت پرستاران و غیبت از کار منجر شود. کمبود پرستار و خروج بالای پرستاران از این حرفه یک معضل جهانی است. بنابراین، در پژوهش حاضر رابطه بین خودمدیریتی روزمره با منابع شغلی و درگیری شغلی پرستاران بیمارستانهای ساسان و فیروزگر استان تهران بررسی شده است. این پژوهش روی نمونه</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">ای 202 نفری از پرستاران این دو بیمارستان استان تهران صورت گرفت. برای گردآوری داده</span><span></span><span lang="FA" dir="RTL">ها از پرسشنامه استاندارد هاتون و نک، به منظور بررسی خودمدیریتی روزمره، پرسشنامه جکسون و روتمن، برای بررسی منابع شغلی، هاکمن و اولدهام و پرسشنامه شاوفلی و بکر به منظور بررسی درگیری شغلی استفاده شده است. در این پژوهش برای بررسی روایی و تایید مدل و پایایی تحقیق از تحلیل عاملی تاییدی (</span><span>CAF</span><span lang="FA" dir="RTL">) و آلفای کرونباخ استفاده شده است و برای آزمون فرضیات تحقیق از معادلات ساختاری (</span><span>SCM</span><span lang="FA" dir="RTL">) استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد بین ابعاد خودمدیریتی روزمره و درگیری شغلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. وجود رابطه مثبت و معنادار بین خودمدیریتی روزمره و منابع شغلی نیز تایید میشود، همچنین، رابطه مثبت و معناداری بین منابع شغلی و درگیریکارکنان وجود دارد.</span>https://www.jipas.ir/article_69385_1bf4d88eb62175d7bebb81f9d81978d2.pdf