تبیین عوامل مؤثر بر پذیرش مربیگری الکترونیکی با استفاده از مدل‌سازی ساختاری تفسیری (مورد مطالعه: سازمان تأمین اجتماعی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده کسب‌وکار و اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.

10.22034/jipas.2020.249219.1105

چکیده

با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان، فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیر زیادی بر جنبه‌های مختلف کسب‌وکار به‌ویژه مدیریت منابع انسانی سازمان‌ها گذاشته است. یکی از وظایف مهم منابع انسانی وظیفه مربی‌گری در سازمان بوده که در عصر کنونی فناوری اطلاعات تأثیر شگرفی بر آن گذاشته است. هدف پژوهش حاضر، تبیین عوامل مؤثر بر پذیرش مربیگری الکترونیکی برای توسعه اثربخش کارکنان در دوران کرونا در سازمان تأمین اجتماعی کشور است. روش پژوهش، با توجه به ماهیت پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی اسـت. جامعـه آمـاری ایـن پـژوهش یازده نفر از خبرگـان دانشـگاهی، مـدیران و کارشناسان سازمان تأمین اجتماعی کشور هستند. با بررسی­های صورت گرفته از مرور ادبیات تحقیق، ده عامل تبیین مربیگری الکترونیکی شناسایی شده و سپس با استفاده از روش مدل­سازی ساختاری تفسیری در پنج سطح، قرار گرفتند. در ادامه پس از مشخص شدن سطوح هرکدام از عوامل و همچنین با در نظر گرفتن ماتریس در دسترس‌پذیری نهایی، مدل نهایی ساختار تفسیری ترسیم شد. نتایج نشان داد عوامل انگیزه استفاده، مشاهده­پذیری، سازگاری و ویژگی­های جمعیت‌شناختی در ارتباط با موضوع مربیگری الکترونیکی در سازمان تأمین اجتماعی نسبت به بقیه عوامل (مزیت نسبی، آزمون‌پذیری، فشارهای ادراک‌شده، خودکارآمدی کامپیوتر، موانع ادراک‌شده و پیچیدگی) از اثرگذاری بیشتری برخوردارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining the Factors Affecting the Acceptance of E-Coaching Using Structural-Interpretive Modeling (Case Study: Social Security Organization)

نویسنده [English]

  • Ebrahim Rajabpour
Assistant Professor, Department of Business Administration, Faculty of Business and Economics, Persian Gulf University, Bushehr, Iran.
چکیده [English]

Due to the prevalence of Coronavirus diseasein the world, Information and communication technology has had a major impact on various aspects of business, especially on human resource management. One of the important tasks of human resources is coaching in the organization which, in the present era, information technology has had a significant impact on it. The purpose of this study is to explain the factors affecting the acceptance of E-coaching for the effective development of employees during the coronavirus in Social Security Organization of Iran. The methodology is descriptive- survey, based on the nature of research. The population of the study consists of 11 experts, including academic scholars, managers and experts in Social Security Organization. After a comprehensive reviewing of the literature, ten factors identified to explain E-coaching. These factors categorized in five levels using Structural-Interpretive Modeling. Then, after determining the levels of factors and considering the availability of the ultimate matrix, the final model of interpretation was designed. The results show that factors of  using incentives, observability, compatibility, and demographic characteristics related to E-coaching in Social Security Organization are more effective than other factors, i.e. relative advantage, testability, perceived pressures; computer self-efficacy, perceived obstacles, and complexity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information technology
  • Human Resources Management
  • Coaching
  • E-Coaching
  • Coronavirus
  • Interpretative Structural Modeling
تقوا، محمدرضا، رجب‌پور، ابراهیم بابااحمدی، سارا (1392). عوامل مؤثر بر پذیرش سیستم­های آموزش الکترونیکی مبتنی بر وب در آموزش ضمن خدمت. مطالعات مدیریت کسب‌وکار هوشمند، سال 1، شماره 3، 165-188.
دهقانی سلطانی، مهدی، شیری، اردشیر، فارسی‌زاده، حسین، طیبی، داراب، فلاحی، فرشته (1396). بررسی تأثیر رهبری اصیل بر کسب مزیت رقابتی با تبیین نقش میانجی توانمندسازی روانشناختی کارکنان. فصلنامه پژوهشنامه بیمه، سال 32، شماره 1، 107-126.
رجب‌پور، ابراهیم، افخمی اردکانی، مهدی، حسینی اقبال، عزیزه (1394). مربیگری الکترونیک: نوآوری مبتنی بر وب. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال 2، شماره 7، 143-162.
رحیمی ریسه، زینب، ارشادی، محمدمهدی، شهابی حقیقی، سیدحمیدرضا (1399). تجزیه‌وتحلیل مبتنی بر سناریو شیوع کرونا در ایران توسط مدل‌سازی پویایی‌شناسی سیستم‌ها- با محوریت سیستم حمل‌ونقل. پژوهشنامه حمل‌ونقل، سال 17، شماره 2، 33-48.
سروی همپا، حسین، محمودی میمند، محمد، سرلک، محمدعلی، امینی، محمدتقی (1397). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موفقیت هوشمندی کسب‌وکار با رویکرد استقرار مدیریت دانش (مطالعۀ موردی: صنعت بیمۀ ایران). فصلنامه پژوهشنامه بیمه، سال 33، شماره 2، 85-105.
فتحی واجارگاه، کورش، خراسانی، اباصلت، دانشمندی، سمیه، آرمان، مانی (1393). بررسی و تبیین مدل مربیگری در آموزش منابع انسانی بر اساس نظریه داده­بنیاد. مدیریت فرهنگ سازمانی، سال 12، شماره 3، 375- 398.
کبوتری، جمال‌الدین (1398). شناسایی و اهمیت‌سنجی عوامل مؤثر بر به‌کارگیری بیمه‌نامه‌های الکترونیک در صنعت بیمه (مطالعۀ چند شرکت بیمه‌ای). فصلنامه پژوهشنامه بیمه، سال 34، شماره 2، 52-71.
محترمی، امیر، خداداد حسینی، سیدحمید، الهی، شعبان (1392). بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در سازمان­ها. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، سال 1، شماره 3، 97-122.
موسی­خانی، محمد، مانیان، امیر، حسنقلی­پور، طهمورث، میربهاء، امید، آبتین، عبدالعزیز (1390). ارائه مدلی برای توسعه مدیریت الکترونیک منابع انسانی در سازمان­های دولتی ایران. پژوهش­های مدیریت عمومی، سال 4، شماره 14، 41-62.
Allen, J. B., & Shaw, S. (2009). Women coaches’ perceptions of their sport organizations’ social environment: supporting coaches’ psychological needs? The Sport Psychologist, 23(3), 346-366.
Ajzen, I. (1985). From intentions to actions: A theory of planned behavior. In Action control (pp. 11-39). Springer, Berlin, Heidelberg.
Al-Qirim, N. (2007). The adoption of E-Commerce communications and applications technologies in small business in New Zealand. Electronic Commerce Research and Applications, 6(1), 462–473.
Attri, R., Dev, N., & Sharma, V. (2013). Interpretive structural modelling (ISM) approach: An overview. Research Journal of Management Sciences, 23(19), 11-71.
Azjen, I. (1980). Understanding attitudes and predicting social behavior. New Jersey: Englewood Cliffs.
Bierema, L. L., & Merriam, S. B. (2002). E-mentoring: Using computer mediated communication to enhance the mentoring process. Innovative Higher Education, 26(3), 211-227.
Cameron, G. E. (2017). Intercultural Coaching: Developing Educational Leadership in the United Arab Emirates ,Doctoral dissertation, Curtin University.
Cascio, R., Mariadoss, B. J., & Mouri, N. (2010). The impact of management commitment alignment on salespersons' adoption of sales force automation technologies: An empirical investigation. Industrial Marketing Management, 39(7), 1088-1096.
Chen, H. R., & Huang, H. L. (2010). User acceptance of mobile knowledge management learning system: Design and analysis. Educational Technology & Society, 13(3), 70-77.
Chen, H. R., & Tseng, H. F. (2012). Factors that influence acceptance of web-based e-learning systems for the in-service education of junior high school teachers in Taiwan. Evaluation and program planning, 35(3), 398-406.
Chong, J. Y., Ching, A. H., Renganathan, Y., Lim, W. Q., Toh, Y. P., Mason, S., & Krishna, L. K. (2019). Enhancing mentoring experiences through E-mentoring: A systematic scoping review of E-mentoring programs between 2000 and 2017. Advances in Health Sciences Education, 25(1), 1-32.
Clutterbuck, D., & Megginson, D. (1999). Mentoring executives and directors. London: Routledge.
Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS quarterly, 12(1), 319-340.
Davison, R. M. (2020). The transformative potential of disruptions: A viewpoint. International Journal of Information Management, 102149.
Dessler, G. (2011). Fundamentals of human resource management. New York: Pearson Higher Ed.
Ensher, E. A., Heun, C., & Blanchard, A. (2003). Online mentoring and computer-mediated communication: New directions in research. Journal of Vocational Behavior, 63(2), 264-288.
Ensher E. A., & Murphy S. E. (2007). E-mentoring: Next generation research strategies and suggestions. In the Handbook of Mentoring. Ragins, B. R., & Kram, K. E. (Eds.), CA: Sage Publications.
Ghosh, R. (2014). Antecedents of mentoring support: A meta-analysis of individual, relational, and structural or organizational factors. Journal of Vocational Behavior, 84(3), 367-384.
Grant, A. M. (2003). The impact of life coaching on goal attainment, metacognition and mental health. Social Behavior and Personality: An International Journal, 31(3), 253-263.
Hagen, M. (2010). Black belt coaching and project outcomes: An empirical investigation. Quality Management Journal, 17(2), 54-67.
Hamlin, R. G., & Sage, L. (2011). Behavioural criteria of perceived mentoring effectiveness. Journal of European Industrial Training, 35(8), 752-78.
Haran, V. V., & Jeyaraj, A. (2019). Organizational E-mentoring and learning: An exploratory study. Information Resources Management Journal (IRMJ), 32(1), 58-72.
Headlam-Wells, J., Gosland, J., & Craig, J. (2006). Beyond the organisation: The design and management of E-mentoring systems. International Journal of Information Management, 26(5), 372-385.
Hetu, S. N., Gupta, S., Vu, V. A., & Tan, G. (2018). A simulation framework for crisis management: Design and use. Simulation Modelling Practice and Theory, 85(1), 15-32.
Kitchen, P. J., & Panopoulos, A. (2010). Online public relations: The adoption process and innovation challenge, a Greek example. Public relations review, 36(3), 222-229.
Knight, J. (2008). Coaching: Approaches and perspectives. California: Corwin Press.
Kram, K. E., & Isabella, L. A. (1985). Mentoring alternatives: The role of peer relationships in career development. Academy of management Journal, 28(1), 110-132.
Liu, Y., Wang, H., Chen, J., Zhang, X., Yue, X., Ke, J., ... & Peng, C. (2020). Emergency management of nursing human resources and supplies to respond to coronavirus disease 2019 epidemic. International Journal of Nursing Sciences, 7(2), 135-138
Madden, G., & Savage, S. J. (2000). Some economic and social aspects of residential Internet use in Australia. The Journal of Media Economics, 13(3), 171-185.
Merritt, S. M., & Havill, L. (2016). Electronic and face-to-face communication in mentoring relationships. Development and Learning in Organizations: An International Journal, 30(3), 9-17.
Packard, C. J. (2003). Triacylglycerol-rich lipoproteins and the generation of small, dense low-density lipoprotein. Biochem Soc Trans, 31(5), 66-69.
Pan, S. L., & Zhang, S. (2020). From fighting COVID-19 pandemic to tackling sustainable development goals: An opportunity for responsible information systems research. International Journal of Information Management, 55(1), 102196.
Panopoulos, A. P., & Sarri, K. (2013). E-mentoring: The adoption process and innovation challenge. International Journal of Information Management, 33(1), 217-226.
Parsloe, E., & Leedham, M. (2009). Coaching and mentoring: Practical conversations to improve learning. London: Kogan Page Publishers.
Peppard, J., & Rylander, A. (2005). Products and services in cyberspace. International Journal of Information Management, 25(4), 335-345.
Pfeil, U., Zaphiris, P., & Wilson, S. (2009). Older adults’ perceptions and experiences of online social support. Interacting with Computers, 21(3), 159-172.
Rogers, E. M. (1995). Diffusion of innovations: Modifications of a model for telecommunications. In Die diffusion von innovationen in der telekommunikation (pp. 25-38). Springer, Berlin, Heidelberg.
Schillewaert, N., Ahearne, M. J., Frambach, R. T., & Moenaert, R. K. (2005). The adoption of information technology in the sales force. Industrial Marketing Management, 34(4), 323-336.
Singh, M. D., & Kant, R. (2008). Knowledge management barriers: An interpretive structural modeling approach. International Journal of Management Science and Engineering Management, 3(2), 141-150.
Single, P. B., & Muller, B. (2001). When Email and Mentoring Unite: The Implementation of a Nationwide. Creating mentoring and coaching programs: Twelve case studies from the real world of training. Available at : https://eric.ed.gov/?id=ED472832 (18/02/2020).
Single, P. B., & Single, R. M. (2005). E‐mentoring for social equity: Review of research to inform program development. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 13(2), 301-320.
Smith-Jentsch, K. A., Scielzo, S. A., Yarbrough, C. S., & Rosopa, P. J. (2008). A comparison of face-to-face and electronic peer-mentoring: Interactions with mentor gender. Journal of Vocational Behavior, 72(2), 193-206.
Stewart, S. (2006). A pilot study of email in an E-mentoring relationship. Journal of Telemedicine and Telecare, 12(3), 83-85.
Stewart, S., & McLoughlin, C. (2007). Design features of an E-mentoring system for the health professions: Choosing to learn in partnership. In ASCILITE Conference in Singapore.
Weinberg, F. J., & Lankau, M. J. (2011). Formal mentoring programs: A mentor-centric and longitudinal analysis. Journal of Management, 37(6), 1527-1557.