بررسی تأثیر مؤلفه‌های مؤثر بر ادراک مردم در فرایند ارزیابی عملکرد کارکنان بخش دولتی (استان بوشهر)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

10.22034/jipas.2022.322790.1326

چکیده

امروزه اهمیت منابع انسانی و عملکرد آن در سازمان‌ها و دولت‌ها بر کسی پوشیده نیست اما به‌ صرف عملکرد مثبت کارکنان نیز نمی‌توان به پایداری و بقای سازمان‌ها اطمینان کرد بلکه ادراک مثبت مردم به‌ویژه از عملکرد کارکنان بخش دولتی باعث ایجاد مشروعیت فزاینده برای دولت‌ها شده که می‌تواند به همراهی بیشتر مردم در دستیابی به اهداف بیانجامد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مؤلفه‌های مؤثر بر ادراک مردم استان بوشهر نسبت به عملکرد منابع انسانی در بخش دولتی در سال 1400، طراحی و اجرا شد. داده‌ها از طریق پیمایش میدانی و توزیع 405 پرسشنامه در میان مراجعین به دستگاه‌های دولتی در استان جمع‌آوری شدند. بر اساس نتایج پژوهش، ادراک مردم استان بوشهر از عملکرد منابع انسانی در بخش دولتی استان، با حد نصاب 9/2 در طیف نسبتاً ضعیف ارزیابی شد که در این میان مؤلفه‌های رسانه‌های برون‌سازمانی، خدمات سازمان و کارکنان و فرهنگ سازمانی به ترتیب بالاترین نمره را کسب کردند. همچنین آزمون لاجیت تعیین کرد که از میان مؤلفه‌های برون‌سازمانی، فرهنگ عمومی با ضریب تأثیر 7/1 و در میان مؤلفه‌های درون سازمانی، فرهنگ سازمانی با ضریب تأثیر 58/2 دارای بیشترین تأثیر بر افزایش ادراک مثبت بودند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Impact of Effective Factors on People's Perception in the Process of Evaluating the Performance of Public Sector Employees (Case Study: Bushehr Province)

نویسندگان [English]

  • Reza Dahaz 1
  • Mohammad Afkane 2
1 PhD student, Public Administration, Faculty of Economics, Management and Social Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran.
2 Assistant Professor, Public Administration and Business Management Department, Faculty of Humanities, Shahed University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Today, the importance of human resources and its performance in organizations and governments is not hidden from anyone. However, the positive performance of employees alone cannot ensure the stability and survival of organizations, but the positive perception of people, especially the performance of public sector employees creates increasing legitimacy for governments that can help people achieve their goals.  In this regard, this study aims to investigate the effect of effective factors on the perception of the people of Bushehr province towards the performance of human resources in the public sector in 2021. Data were collected via field survey and distribution of 405 questionnaires among clients of government agencies in the province. The results of the research showed that the perception of the people of Bushehr province in human resource aspect in the public sector with the average of 2.9 was evaluated in a relatively weak spectrum . The logit test also showed that regarding the factors outside the organization, general culture with an impact factor of 1.7 and among the factors within the organization , organizational culture with an impact factor of 2.58 had the greatest effect on increasing positive perception.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Perception
  • Bushehr Province
  • Performance
  • Human Resource
  • Logit Model
باقری‌فر، علی، ابراهیمی‌شاهرودی، زهرا، سرابندی، مریم، برهان‌زهی، زهرا (1394). اهمیت و عوامل اثرگذار بر فرایندهای ادراکی در سازمان‌ها. اولین همایش ملی علمی پژوهشی روانشناسی، علوم تربیتی و آسیب‌شناسی جامعه، کرمان، شرکت طلای سبز - همکاری انجمن پایش، دسترسی در https://civilica.com/doc/438625 .
جلیلیان، حسین و سیدجوادین، سید رضا (1399). تئوری‌های مدیریت. تهران: انتشارات نگاه دانش.
حسین‌وردی، فاطمه، دورودیان، محمود (1399). رابطه بین چرخش شغلی، سطح ریسک اختلالات اسکلتی عضلانی و بهره‌وری نیروی انسانی (مطالعه موردی: شرکت کارتن ایران). نشریه علمی مدیریت بهره‌وری، سال 14، شماره 54، 161-141.
دهاز، رضا، افکانه، محمد (1400). ادراک مردم استان بوشهر از عملکرد منابع انسانی در بخش دولتی استان، بر مبنای مدل چارچوب ارزیابی عمومی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد منتشر نشده، دانشگاه شاهد.
رابینز، استیفن پی، جاج، تیموتی ای (2009). رفتار سازمانی. ترجمه مهدی زارع. تهران: انتشارات نص.
رحیمی اقدم، صمد (1399). بازاریابی درونی و بهره‌وری کارکنان با نقش میانجی رفتار تسهیم دانش در صنعت هتلداری. نشریه علمی مدیریت بهره‌وری، سال 14، شماره 54، 171- 141. 
رضاییان، علی (1395). مدیریت رفتار سازمانی (مفاهیم، نظریه‌ها و کاربردها). تهران: سمت.
رضوانی، محمدرضا، محمدی، سمیه، پیری، صدیقه (1392). ارزیابی عملکرد دهیاری‌ها با استفاده از مدل چارچوب عمومی ارزیابی (CAF) (مطالعه‌ی موردی: شهرستان دهلران). پژوهش‌های جغرافیای انسانی، سال 45، شماره 1، 216- 199.
رهنورد، فرج اله، علی پور، حسین، دهدار، فرزین، خلیلی، حیدر (1398). چارچوب رابطه حکومت و مردم در ایران: رویکرد نهادی. فصلنامه مدیریت دولتی، سال 11، شماره 1، 46 – 27.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (1397). گزیده نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن استان بوشهر سال 1395. بوشهر، معاونت آمار و اطلاعات.
عرب، محمد، جعفری‌پویان، ابراهیم، رحیمی‌فروشانی، عباس، ریوندی، اعظم السادات (1397). کیفیت خدمات ادراک شده و مورد انتظار مراجعه‌کنندگان به آزمایشگاه‌های خصوصی طرف قرارداد بیمه سلامت. مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت)، سال 12، شماره 2، 98-90.
فیضی، طاهره، موغلی، علیرضا، گرامی پور، مسعود، زارع، رضا (1394). طراحی و تبیین مدل حاکمیت عمومی: با استفاده از روش رویش نظریه‌ها مورد مطالعه سازمان‌های دولتی استان فارس. نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، سال 13، شماره 42، 116 -101.
گجراتی، دامودار (1398). مبانی اقتصاد سنجی جلد 2. ترجمه حمید ابریشمی. تهران: موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) (1395). گزیده آثار ملی ایسپا. تهران: مرکز جهاد دانشگاهی.
یزدان‌شناس، مهدی، صابری، علیرضا (1399). ادراک از فعالیت‌های منابع انسانی دانش‌محور بر عملکرد نوآورانه کارکنان با توجه به نقش میانجی سرمایه انسانی (مورد مطالعه: شرکت نفت و گاز پارس). فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، سال 15، شماره 57، 28-1.
Andry , J. F. ; Hartono, H.  &  Zakir , A  .(2020). Assessment IT Governance of Human Resources Information System Using COBIT5. International Journal of open Information Technologies, 8(4). 59-63.
Bouckaert, G.; Van de Walle, S. & Kampen, J. K. (2005). Potential for comparative public opinion research in public administration . International Review of Administrative Sciences, 71(2). 229(1). 240.
Bovaird , T & Löffler E. (2003). Evaluating the Quality of Public Governance: Indicators, Models and Methodologies. International Review of Administrative Sciences, 69(3). 313-328.
Charbonneau,  E.  & Van Ryzin , G. (2011). Performance Measures and Parental Satisfaction with New York City Schools. American Review of Public Administration, 42 (1). 54-65.
Chen, G.M. & Starosta, W.J. (2007). Foundations of Intercultural Communication. Shanghai: Shanghai Foreign Language Education Press.
Ergasheva, M.P .(2019). Public opinion and Its Role in the social life of society. PISJ Theoretical & Applied Science, 78(10), 183 – 185.
Fensterheim, H  &  Tresselt, M.E .(1953). The influence of value systems on the perception of people. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 48(1), 93 – 98.
Hvidman, U.  & Andersen , S. C .(2016). Perceptions of public and private performance: Evidence from a Survey Experiment. Public Administration Review, 76 (1). 111-120.
Kelly, J. M. & Swindell, D. (2003). The Case for the inexperienced User: Rethinking filter questions in citizen satisfaction surveys. The American Review of Public Administration, 33(1). 91-108.
Lupyan, G., Abdel  Rahman, R., Boroditsky, L. & Clark, A. (2020). Effects of language on visual perception. Trends in Cognitive Sciences, 24(11), 930-944.
Obeidat, A. M., Abualoush, S. H., Irtaimeh, H. J., Khaddam, A. A. & Bataineh, K. A. (2018). The role of organizational culture in enhancing the human capital applied study on the social security corporation. International  Journal of Learning and Intellectual Capital, 15(3). 258-276.
Ou, Q. (2017). A Brief introduction to Perception. Studies in Literature and Language, 15(4). 18-28.
Schinkel, M. P., Tóth, L. & Tuinstra, J. (2020). Discretionary authority and prioritizing in government agencies. Journal of Public Administration Research And Theory , 30(2). 240-256.
Swindell, D. & Kelly, J. M. (2000). Linking citizen satisfaction to performance measures: A preliminary evaluation. Public Performance and Management Review, 24(1). 30-52.
Sriviboon, C. & Jermsittiparsert, K. (2019). Influence of human resources practices on Thai pharamaceutical firm performance with moderating role of job involvement. Systematic Reviews in Pharmacy, 10(2), 234-243.
Tensay, A. T. & Singh, M. (2020). The nexus between HRM, employee engagement and organizational performance of federal public service organizations in Ethiopia. Heliyon , 6(6). 1-15.
Terstena, A. ,  Goga, A.  J. & Jashari, B. (2020). Improving the efficiency of human resources with the use of new technologies and reorganization process. International Journal of Research in Business and Social Science, 9(1). 31-38.
Van de Walle, S. & Bouckaert, G. (2007). Perceptions of productivity and performance in Europe and The United States. International Journal of Public  Administration, 30(11). 1123-1140.
Vandalen, H. P., Henkens, K.  &  Schippers, J. (2010). Productivity of older workers: Perceptions of Employers and Employees . Population and Development Review, 36(2). 309-330.
Van Ryzin, G. G., Immerwahr, S. &  Altman, S. (2008). Measuring street cleanliness: A comparison of New York city’s scorecard and results from a citizen survey. Public Administration Review , 68 (2).  295-303.
Vermeeren, B., Kuipers, B. & Steijn, B. (2009). Human resource management and performance of public organizations: a study of hrm, employee attitude and behavior and public service quality of Dutch municipalities. Paper to be presented at the EGPA conference, 75(1). 35-52.
Wang ,Y.,  Kim, S., Rafferty, A. & Sanders, K. (2020). Employee perceptions of HR practices: A critical review and future directions. The International Journal of Human Resource Managemen , 31(1). 128-173.
Van Hauwaert, S. M., Schimpf, C.H. & Azevedo, F. (2019). The measurement of populist attitudes: Testing cross-national scales using item response theory. Politics, 40(1), 3-21.
Zhang, Y.  &  Guo, L. (2021). A battlefield for public opinion struggle: how does news consumption from different sources on social media influence government satisfaction in China?. Information, Communication & Society, 24(4). 594-610.