ارائه مدل یادگیری تأملی در روابط مربی‌گری در صنعت فنّاوری اطلاعات و ارتباطات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22034/jipas.2022.325871.1340

چکیده

مربی‌گری، گفتگویی است با تمرکز بر کشف و اقدام که به فرد یا تیم مراجع کمک می‌کند به اهداف مطلوب خود دست پیدا کنند. بنابراین، به­طور کلی هدف از مربی‌گری بهبود شرایط فعلی فرد است. هدف از این پژوهش­ کیفی ارائه مدل یادگیری تأملی در روابط مربی‌گری در صنعت فاوا است. برای استخراج مؤلفه‌های اصلی مدل یادگیری تأملی در روابط مربی‌گری در صنعت فاوا از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شده و با 18 نفر از خبرگان حوزه مربی‌گری مصاحبه‌های عمیقی انجام شده است. افراد در دست­ مطالعه این پژوهش را خبرگان حوزه مربی‌گری تشکیل دادند که در این پژوهش­ با استفاده از روش داده­بنیاد چندگانه کرانهلم و گولد کوهل مشارکت‌کنندگان با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند از نوع نمونه‌گیری نظری انتخاب شدند.  در این پژوهش­ در مرحله کدگذاری استقرایی 5 مقوله و 35 مفهوم استخراج شدند و سپس پالایش مفهومی، کدگذاری الگویی (ارائه مدل)، انطباق نظری مدل، اعتبارسنجی تجربی و ارزیابی انسجام نظری مدل و غنی­سازی نظریه تشریح شدند. فرهنگ مربی‌گری در هستۀ اصلی خود یادگیری فردی و جمعی انسان‌ها را تسهیل، ترغیب و تشویق می‌کند زیرا بدون چابکی در یادگیری و کنار گذاشتن آموخته‌های ناکارآمد پیشین و کسب مهارت‌های جدید فرهنگ موجود به فرهنگی بهتر و مطلوب‌تر تبدیل نخواهد شد. در مربی‌گری به افراد راه­حل آماده یا توصیه‌های عمومی داده نمی‌شود. یک فرایند مربی‌گری­ فرد را در شرایط اقدام و عمل قرار می‌دهد تا مراجع با مهارت‌هایی که می‌آموزد پتانسیل‌های خود را شناسایی و با به­کارگیری آن­ها از پس مشکلات برآید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Reflective Learning Model in Coaching Relationships in the Information and Communication Technology Industry

نویسندگان [English]

  • Farshad Aslani 1
  • Arian Gholipour 2
  • Abbas Nargesian 3
1 PhD Student of Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Professor, Public Administration Department, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Coaching is a conversation with a focus on discovery and action that helps the client's individual or team achieve their desired goals. Therefore, in general, the goal of coaching is to improve a person's current situation. The purpose of this qualitative research is to present a reflective learning model in coaching relationships in the ICT industry. To extract the main components of the reflective learning model in coaching relationships in the ICT industry, semi-structured interviews were used and in-depth interviews were conducted with 18 experts in the coaching field. The population of this study were experts in the field of coaching, and in this study, the participants were selected using the theoretical sampling method using the multiple data base method of Cranholm and Gould Kohl. In this research, 5 categories and 35 concepts were extracted in the inductive coding stage, and then conceptual refinement, model coding (model presentation), theoretical adaptation of the model, experimental validation and evaluation of the theoretical coherence of the model and enrichment of the theory were described. In its core, coaching culture facilitates, motivates and encourages individual and collective learning of people, because without agility in learning and abandoning ineffective previous learning and acquiring new skills, the existing culture will not become a better and more desirable culture. In coaching, people are not given ready solutions or general recommendations. A coaching process puts a person in a situation of action and practice; so that the client can identify his potential with the skills he is learning and use them to overcome problems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Reflective Learning
  • Coaching Relationships
  • Coaching
  • References
  • ICT organizations
پناهی‌شنه، حسین (1394). شناسایی و مدل‌سازی ویژگی‌های شخصیتی تسهیل کننده یادگیری تاملی در کارآفرینان کارکشته. رساله دکتری، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران.
پناهی‌شنه، حسین، محمدی الیاسی، قنبر، رضایی‌زاده، مرتضی، محمدی، انور (1394). شناسایی و مدل سازی ویژگی‌های شخصیتی تسهیل کننده یادگیری تأملی در کارآفرینان کار کشته. توسعه کارآفرینی، سال 8، شماره 4، 687-669.
حسینی‌لر، فخرالسادات، مکتبی، غلامحسین، شهنی‌ییلاق، منیجه، حاج‌یخچالی، علیرضا (1398). تأثیر الگوی تفکر تأملی بر اطمینان از تصمیم گیری شغلی و تفکر تأملی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اهواز. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، سال 11، شماره 38، 82-67.
حقانی، فریبا، جعفری میانایی، سهیلا، احسانی، مریم (1392). یادگیری و یاددهی تأملی: مطالعه مروری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، سال 11، شماره 13، 998-989.
سرمد، زهره، حجازی، الهه، بازرگان‌هرندی، عباس (1384). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگاه.
صاحب‌یار، حافظ، گل ‌محمدنژاد، غلامرضا، برقی، عیسی (1398). مطالعه اثر بخشی یادگیری معکوس بر تفکر تأملی دانش آموزان دوره دوم متوسطه در درس ریاضی. نشریه علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، سال 8، شماره 4، 62-33.
طهماسب‌زاده شیخلار، داود، حبیبی، حمداله، جعفری، کریم (1398). مقایسه دیدگاه اساتید و دانشجویان در کیفیت کاربست روش مربی گری (کوچینگ) در فعالیت‌های آموزشی اعضای هیئت علمی. نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، سال 12، شماره 2، 25-19.
عزیزی، محمد، گودرزی، علی (1397). توسعه سرمایه انسانی با رویکرد مربیگری: شایستگی‌های خاص مربیان کسب و کار. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، سال 5، شماره 16، 115-97.
عظیمی، اسماعیل، تقی‌زاده، عباس (1398). رواسازی و اعتباریابی پرسشنامه سطوح تفکر تأملی: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال 7، شماره 2، 54-43.
فرهیان، مجید، رجبی، یوسف (1399). تفکر تأملی در زبان انگلیسی تخصصی دانشجویان پژشکی و موانع از دیدگاه اساتید: مطالعه‌ای ترکیبی. مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، سال 13، شماره 5، 479-471.
قادری‌عابد، امیرحسین، نظری، محسن، کمره‌ای، محمود، حیدری، علی (1397). ارائه مدل مفهومی استراتژی رقابت همکارانه در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش‌های مدیریت در ایران، سال 22، شماره 4، 128-102.
مافی، بهاره، محمدی‌ الیاسی، قنبر، رضایی‌زاده، مرتضی (1399). تأثیر روش‌های مربی گری بر رفتار کارآفرینانه کارآفرینان نوپا در مراکز شتاب دهی. توسعه کارآفرینی، سال 13، شماره 1، 100-81.
محمدی الیاسی، قنبر، مافی، بهاره (1392). شناسایی منابع و روش‌های یادگیری کارآفرینان با هدف برنامه ریزی آموزشی برای کار آفرینان نوپا. ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه. سال 5، شماره 158، 165-123.
مونقی، حسین‌، صادق‌نژاد، ملیحه (1392). یادگیری تأملی؛ رویکردی نوین در آموزش پرستاری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، سال 3، شماره 5، 191-180.
Al Hilali, K. S., Al Mughairi, B. M., Kian, M. W., & Karim, A. M. (2020). Coaching and mentoring concepts and practices in development of competencies: A theoretical perspective. International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences, 10 (1), 41-54.
Auerbach, C. F., & Silverstein, L. B. (2003). Qualitative data: An introduction to coding and analysis. New York: University Press.
Bennet, J. L., & Bush, M. W. (2014). Coaching for change. British: Routledge.
Bennis, W. (2003). On becoming a leader: The leadership classic. New York, NY: Basic Books.
Berg Morten, E., & Terje Karlsen, J. (2012). An evaluation of management training and coaching. Journal of Workplace Learning, 24(3), 177-199.
Bernard, A. W., Gorgas, D., Greenberger, S., Jacques, A., & Khandelwal, S. (2012). The use of reflection in emergency medicine education. Academic Emergency Medicine, 19(8), 978–982.
Burbank, M., Ramirez, L., & Bates, A. (2012). Critically reflective thinking in urban teacher education: A comparative case study of two participants' experiences as content area teachers. The Professional Educator, 36(2), 1-17.
Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative. English: SAGE Publications.
Choy, S., Yim, J., & Tan, P. (2017). Reflective thinking among preservice teachers: A Malaysian perspective. Issues in Educational Research, 27(2), 234-251.
Coward, M. (2011). Does the use of reflective models restrict critical thinking and therefore learning in nurse education? What have we done?. Nurse Educ Today, 31(8), 883–886.
Dewey, J. (1933). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. D.C. New York: Heath and Company.
Ekebergh, M. A. (2011). Learning model for nursing students during clinical studies. Nurse Educ Pract, 11(6), 384-389.
Gayathri, B., Vedavyas, R., & Sharanya, P. (2021). Effectiveness of reflective learning in skill-based teaching among postgraduate anesthesia students: An outcome-based study using video annotation tool. Medical Journal Armed for Cesindia, 77(1), 202-207.
Gladis, S., & Gladis, K. (2015). Coaching through questions. Association for Talent Development, 69(3), 32-36
Glaser, B., & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory. Hawthorne, NY: Aldine Publishing Company,.
Glaser, E. (1941). An experiment in the development of critical thinking. New York: J. J. Little and Ives Company.
Graen, G., Canedo, J. C., & Grace, M. (2019). Team coaching can enhance psychological safety and drive organizational effectiveness. Organizational Dynamics, 49(2), 89-97.
Grissom, P. C. (2015). The use of reflection by leaders: A study of upper-tier organizational leaders. India: Indiana Wesleyan University.
Heslin , A., Vandewalle, D., Latham, P. (2006). Keen to help? Managers' implicit person theories and their subsequent employee coaching. Personnel Psychology, 59(4), 871-902.
Jarvis, M., & Baloyi, O. (2020). Scaffolding in reflective journaling: A means to develop higher-order thinking skills in undergraduate learners. International Journal of Africa Nursing Sciences, 12(1), 1-7.
Kember, D., Jones, A., Lock, A., McKay, J., Sinclair, K., Tse, H., Webb, C., Wong, F., Won, M., Yan, P. W. & Yeung, E. (1999). Determining the level of reflective thinking from students’ written journals using a coding scheme based on the work of Mezirow. International Journal of Lifelong Education, 18(1), 18-30.
Kember, D., Leung, D., Jones, A., Loke, A.Y., McKay, J., Sinclair, K., Tse, H., Webb, C., Wong, F., Wong, M., & Yeung, E. (2000). Development of a questionnaire to measure the level of reflective thinking. Assessment & Evaluation in Higher Education, 25(4), 381-395.
Kember, D., McKay, J., Sinclair, K., & Wong, F. K. Y. (2008). A four category scheme for coding and assessing the level of reflection in written work. Assessment & Evaluation in Higher Education, 33(4), 369–379.
Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Korthagen, F. A. J. (2016). Pedagogy of teacher education. In M. L. Loughran, & J. Hamilton (Eds.). International Handbook of Teacher Education, 311–346, Us: Emerald Group Publishing Limited.
Lindh, I., & Thorgren, S. (2016). Critical event recognition: An extended view of reflective learning. Management Learning, 47(5), 525-542.
Lucas, U., & Leng, P. h. (2006). Assessing levels of reflective thinking: The evaluation of an instrument for use accounting and business education. 1st Pedagogic research in higher education conference. England, Liverpool Hope University.
Manolis C., Burns, D. J., Assudani, R., & Chinta, R. (2013). Assessing experiential learning styles: A methodological reconstruction and validation of the Kolb Learning Style Inventory. Learning and Individual Differences, 23(1), 44–52.
Marsik, S., & Ghosh, L. (2014). Executive and organizational coaching: A review of insights drawn from literature to inform hrd practice. Advances in Developing Human Resources, 16(2), 161-183.
Mettiainen, S., & Vahamaa, K. (2013). Does reflective web-based discussion strengthen nursing students’ learning experiences during clinical training?. Nurse Education in Practice, 13(5), 344-349.
Mezirow, J. (1977). Perspective transformation. Students and Education, 9(2), 153–164.
Mezirow, J. (1991). Transformative dimensions of adult learning. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Mubuuke, A. G., Kiguli-Malwadde, E., Kiguli, S., & Businge, F. (2010). A student portfolio: The golden key to reflective, Experiential, and Evidence-based learning. Journal of Medical Imaging and Radiation Sciences, 41(2), 72-78.
Nguyen, Q. D., Fernandez, N., Karsenti, T., & Charlin, B. (2014). What is reflection? A conceptual analysis of major definitions and a proposal of a five-component model. Medical Education, 48(12), 1176–1189.
Ozduran, A., & Tanova, C. (2017). Coaching and employee organizational citizenship behaviours: The role of procedural justice climate. International Journal of Hospitality Management, 60(5), 58–66.
Pitts, J. (2010). Portfolios, personal development and reflective practice Understanding medical education: Evidence, theory and practice. The Association for the Study of Medical Education. Availible at: onlinelibrary.wiley.com.
Porntaweekul, S., Raksasataya, S., & Nethanomsak, T. (2016). Developing reflective thinking instructional model for enhancing students' desirable learning outcomes. Educational Research and Reviews, 11(6), 238-251.
Realin, J. A. (2016). Work-based Learning: The new frontier of management development, Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
Salido, A., & Dasari, D. (2018). The analysis of students’ reflective thinking ability viewed by students’ mathematical ability at senior high school. International Conference on Mathematics and Science Education, 12(4), 86-110.
Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2009). Research methods for business students. London: Pearson Education Limited.
Schon, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books.
Schon, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner: Toward a new design for teaching and learning in the professions. San Fransisco: Jossey-Bass.
Sepulveda, A., Birnbaum, M., Finley, J. B., & Frye, S. (2020). Coaching college students who have expressed an interest in leaving: A pilot study. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice. 13(1), 8–15.
Staton, M., Watson, D., & Taylor, L. (2021). Adaptations to Indiana’s 21st Century Cures–funded recovery coaching initiative in the wake of COVID-19. Journal of Substance Abuse Treatment, 129(6), 1-3.
Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. London: Sage.
Truijen, K., & Woerkom, V. (2008). The pitfalls of collegial coaching: An analysis of collegial coaching in medical education and its influence on stimulating reflection and performance of novice clinical teachers. Journal of Workplace Learning, 20(5), 316-326.
Ugur, A. (2020). Critical, reflective, creative thinking and their reflections on academic achievement. Thinking Skills and Creativity, 37(12), 55-61.
Vachon, B., & LeBlanc, J. (2011). Effectiveness of past and current critical incident analysis on reflective learning and practice change. Medical Education, 45(9), 894–904.
Van Manen, M. (1977). Linking ways of knowing with ways of being practical. Curriculum Inquiry, 6(3), 205–228.
Walter, S. L. (2016). Who develops? Understanding the role of leadership mindset in developmental opportunities. PhD dissertation, Texas A&M University, available at: http://ir.uiowa.edu.ezproxy.library.tamu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=6608&context=etd.
Wang, M., Yuan, B., Kirschner, P., Kushniruk, A., & Peng, J. (2018). Reflective learning with complex problems in a visualization-based learning environment with expert support. Computers in Human Behavior, 8(4), 780-811.
Watson, S., & Vasilieva, E. (2007). Wilderness thinking: A novel approach to leadership development. Development And Learning In Organizations: An International Journal, 2(2), 10-13.
Wilson, E. (2004). Teaching, learning, and millennial students. Serving the Millennial Generation, 3(2), 56-71.
Yeo, R. K. (2007). Problem‐based learning: Aviable approach in leadership development?, Journal of Management Development, 26(9), 874-894.