بررسی اثربخشی مدل شایستگی‌های عمومی مدیران حرفه‌ای دولت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مدیریت دولتی- گرایش مدیریت منابع انسانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی

3 استاد گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی

4 استادیار، گروه مدیریت دولتی- بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

10.22034/jipas.2023.415532.1647

چکیده

هدف این پژوهش بررسی اثربخشی مدل شایستگی‌های عمومی مدیران حرفه‌ای مندرج در «دستورالعمل نحوه ارزیابی و توسعه شایستگی‌های عمومی مدیران حرفه‌ای» ابلاغی سازمان اداری و استخدامی کشور است. بدین منظور، با طراحی و اجرای کانون ارزیابی برای 1616 نفر از کارکنان دولتی واجد شرایط در سه سازمان دولتی و تحلیل نمرات هشت شایستگی بر اساس نمرات کانون ارزیابی، نمرات شایستگی‌ها و نمرات عملکرد شغلی بر مبنای ارزیابی مدیران مستقیم افراد داده‌های مورد نیاز گردآوری گردید. نتایج بررسی روایی سازه داخلی، روایی سازه خارجی، روایی ملاکی شایستگی‌ها و همچنین برازش مدل شایستگی تحلیل گردید. نتایج حاکی از آن است مدل شایستگی فعلی از اعتبار و اثربخشی کافی برخوردار نیست. شایستگی‌های «مسئولیت‌پذیری» و «تعهد و تعلق سازمانی» کمترین میزان روایی سازه و روایی ملاکی را داشتند. شایستگی «نظارت و کنترل» بیشترین میزان روایی سازه خارجی و شایستگی «تفکر تحلیلی و حل مسئله» بیشترین میزان روایی ملاکی را داشت. در انتها، پیشنهادهای کاربردی و سیاستگذاری و پژوهشی ارائه گردیدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effectiveness of the general competency model of professional government managers

نویسندگان [English]

  • milad shamszare 1
  • MirAli Seyyednaghavi 2
  • Vajhollah Ghorbanizadeh 3
  • Mohammad afkane 4
1 Allameh Tabataba’i University
2 Dean of the Faculty of Management and Accounting of Allameh Tabataba’i University
3 Prof. in Public Administration, Allameh Tabataba’i University
4 Assistant Professor, Public Administration and Business Management Department, Faculty of Humanities, Shahed University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this research is to investigate the effectiveness of the general competency model of professional managers contained in the "Guidelines on how to evaluate and develop general competencies of professional managers" announced by the administrative and employment organization of the country. For this purpose, by designing and implementing the assessment center for 1616 qualified government employees in three government organizations and analyzing the scores of eight competencies based on the scores of the assessment center, competency scores and job performance scores based on the evaluation of the direct managers of the individuals, the required data was collected. The results of internal construct validity, external construct validity, competency criterion validity, and the fit of the competency model were analyzed. The results indicate that the current competency model does not have sufficient validity and effectiveness. The competencies of "responsibility" and "organizational commitment and engagement" had the lowest levels of construct validity and criterion validity.At the end, practical, policy and research implications were presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • assessment center
  • general competency model of professional managers
  • construct validity
  • criterion validity

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 آذر 1402
  • تاریخ دریافت: 18 شهریور 1402
  • تاریخ بازنگری: 12 آذر 1402
  • تاریخ پذیرش: 19 آذر 1402