ارائه چارچوب دانشگاه تاب آور:درس آموخته هایی از بستر دانشگاه های غیردولتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی، دانشگاه پردیس بین‌المللی ارس دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت پردیس فارابی دانشگاه تهران ، قم، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.

10.22034/jipas.2024.394040.1590

چکیده

دانشگاه‌های غیردولتی در شرایط رقابتی و مخاطرات محیطی قرار دارند به‌همین دلیل باید به‌تاب‌آوری سازمانی بیش‌تر توجه کنند. پس در راستای اهمیت تاب‌آوری دانشگاه‌های غیردولتی، هدف از این تحقیق "ارائه چارچوبی برای دانشگاه‌های تاب‌آور" بوده است. این تحقیق از نوع پژوهش‌های آمیخته‌(کیفی و کمی) با رویکرد اکتشافی است که در ابتدا با تکیه بر رویکرد تحلیل مضمون انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه‌ساختارمند با مدیران و اساتید دانشگاه‌های غیردولتی به تعداد 15 نفر با روش نمونه‌گیری گلوله برفی و هدفمند انجام شده‌است. در بخش کمّی روش توصیفی – پیمایشی بوده است که جامعه آماری آن برابر با کلیه کارکنان چند دانشگاه غیردولتی در تهران بوده است که حجم نمونه آن برابر با 200 شده است و به‌صورت نمونه‌ای خوشه‌گیری تصادفی انتخاب گردیده؛ تجزیه و تحلیل داده‌ها در این بخش با استفاده از نرم‌افزار SPSS و Smart PLS صورت گرفته است. یافته‌های تحقیق نشان‌دهنده‌ی شبکه مضامین توسعه یافته در این تحقیق دارای 320 مضمون پایه، 42 مضمون سازمان‌دهنده و 8 مضمون فراگیر بوده‌است. در این شبکه مضامین، مضامین فراگیر 8 گانه دانشگاه تاب‌آور غیردولتی شامل تاب‌آوری اجرایی، فرهنگ تاب‌آور، تاب‌آوری مالی، رهبری تاب‌آور، تاب‌آوری استراتژیک، تاب‌آوری آموزشی، کارکنان تاب‌آور و محیط تاب‌آور بوده ‌است. با شناسائی مضامین اصلی و فرعی چارچوب دانشگاه تاب‌آور ارائه شده است که درنهایت مدل نهایی (چارچوب دانشگاه تاب‌آور) مورد تأیید قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Providing a Framewok for Resilient University: Lesson Learnt from Non-Governmental Academic Context

نویسندگان [English]

  • Shiva Jarihi 1
  • Hasan Zarei Matin 2
  • Behzad Mohammadian 3
1 Ph.D. student of public administration, minoring in organizational behavior, Aras International Campus University, Tehran University, Tehran, Iran.
2 Professor of Public Administration Department, Faculty of Qom Farabi Management Campus, Tehran University, Qom, Iran.
3 Assistant Professor of Public Administration Department, Faculty of Qom Farabi Management Campus, Tehran University, Qom, Iran
چکیده [English]

Non-governmental universities operate within competitive conditions and face environmental risks, underscoring the imperative to prioritize organizational resilience. Recognizing the significance of resilience in this academic context, this research aims to furnish a framework for a resilient non-governmental university. Employing a mixed-methods approach encompassing qualitative and quantitative analyses, the study adopts an exploratory perspective with an initial reliance on thematic analysis. Data collection involves semi-structured interviews conducted with 15 managers and professors from non-governmental universities, utilizing a purposeful snowball sampling method.

In the quantitative phase, a descriptive-survey method is employed, targeting the entire population some of the non-governmental universites employees in tehran. The sample size is set at 200, utilizing a random clustering sampling method. Analysis of quantitative data is conducted using Smart PLS and SPSS software. The research's findings reveal a comprehensive thematic network, comprising 320 basic themes, 42 organizing themes, and 8 overarching themes. Within this thematic network, the resilient non-governmental university encompasses eight comprehensive themes: Executive Resilience, Resilient Culture, Financial Resilience, Resilient Leadership, Strategic Resilience, Educational Resilience, Resilient Staff, and Resilient Environment. The framework for a resilient university is articulated through the identification of main and sub-themes. The final model, representing the resilient university framework, undergoes approval.

کلیدواژه‌ها [English]

  • organizational resilience
  • resilient university
  • non-governmental university
  • mixed research

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 30 دی 1402
  • تاریخ دریافت: 31 فروردین 1402
  • تاریخ بازنگری: 28 آذر 1402
  • تاریخ پذیرش: 30 آبان 1402