چالش‌های اجماع‌ راهبردی از نگاه مدیران دولتی : کاربست روش‌شناسی تحلیل شبکه اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت اجرایی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

3 دانشیار گروه مدیریت، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران

10.22034/jipas.2024.409413.1630

چکیده

اجماع راهبردی نقطه شروع مهمی در توسعه برنامه‌ریزی راهبردی محسوب می‌شود و فقدان آن به پراکندگی در اندیشه‌ها و باورها در مورد ترجیحات راهبردی و آینده مورد نظر سازمان اشاره دارد. هدف اصلی این پژوهش تشریح کاربرد تحلیل شبکه‌ اجتماعی در چالش‌های پیش‌روی مدیران در حصول به متغیر حساس و مهم اجماع راهبردی در تدوین و اجرای راهبرد از طریق درک گفته‌های مدیران در این زمینه هستیم. کاربست روش‌شناسی تحلیل شبکه اجتماعی با تمرکز بر روابط میان اعضا، فهم عمیقی از تعاملات و پیوندهای میان تصمیم‌گیرندگان به دست می‌دهد. جامعه مورد مطالعه مدیران سازمان‌های دولتی هستند که تجربیات خود را بیان و توصیف می‌کنند. در بخش اول به منظور جمع‌آوری داده‌های کیفی با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند با 9 نفراز مدیران تصمیم‌گیرنده مصاحبه انفرادی نیمه ساختارمند انجام شد. یافته‌های پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون در 43 شاخص، 8 مؤلفه و 3 بعد اساسی طبقه‌بندی شدند. 3 بعد شناسایی شده شامل ویژگی‌های انسانی، فرایند تصمیم‌گیری و ساختار سازمانی می‌باشد. مؤلفه‌های بعد ویژگی‌های انسانی عبارتنداز شکاف شناختی، ناکارآمدی‌های فردی، ناکارآمدی‌های درون گروهی، و مؤلفه‌های بعد فرایند تصمیم‌گیری فلج تحلیلی، ناکارآمد‌های نظام تصمیم‌گیری، پویایی‌های تصمیم‌گیری را در خود جای داده ‌است. همچنین تعارض منافع و عزم نمادین در سطح راهبردی جزو مؤلفه‌های بعد سوم (ماهیت ساختار سازمانی) قرار دارد. در مرحلة دوم با استفاده از روش تحلیل شبکه اجتماعی و مفهوم مرکزیت (درونی، بیرونی و بینابینی) کلیدی‌ترین چالش‌ها شناسایی شدند. براین اساس، چالش «باور نداشتن به تأثیرگذاری ارتباط اجتماعی غیررسمی در سازمان (شبکه‌سازی ارتباطات)» بیشترین مرکزیت درجه بیرونی را دارا می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Challenges of strategic consensus from the point of view of government managers: the application of social network analysis methodology

نویسندگان [English]

  • shahnaz Akbari Emami 1
  • bahareh abedin 2
  • mona Jamipour 3
1 Department of Management, H.Masoomeh University, Ghom, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Executive Management, Faculty of Economic and Administrative Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
3 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Humanities, Hazrat Masoumeh University, Qom, Iran
چکیده [English]

The main goal of this research is to describe the application of social network analysis in the challenges faced by managers in obtaining the sensitive and important variable of strategic consensus in the formulation and implementation of strategy through understanding the statements of managers in this field. In the first part, in order to collect qualitative data, a semi-structured individual interview was conducted with 9 program editors and presenters using targeted sampling. The research findings were classified into 43 indicators, 8 components and 3 basic dimensions using thematic analysis method. 3 identified dimensions include human characteristics, decision making process and organizational structure. The components of the dimension of human characteristics include the cognitive gap, individual inefficiencies, inefficiencies within the group, and the components of the decision-making process include analytical paralysis, inefficiencies of the decision-making system, decision-making dynamics. Also, the conflict of interests and symbolic determination at the strategic level is among the components of the third dimension (the nature of the organizational structure). In the second stage, the most key challenges were identified using the social network analysis method and the concept of centrality (internal, external and intermediate). Therefore, the challenge of "not believing in the influence of informal social communication in the organization (communication networking)" has the most external centrality. Based on the centrality of the internal degree, the challenge of "Weakness in creating consensus-seeking behaviour in the group" has the most influence over other challenges.

کلیدواژه‌ها [English]

  • behavioral strategy
  • management consensus
  • government managers
  • social network analysis

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 24 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 09 مرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 12 بهمن 1402
  • تاریخ پذیرش: 24 بهمن 1402