طراحی روشمند الگوی مدیریت ارتباط با شهروندان بر اساس نامه های اداری نهج البلاغه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 گروه مدیریت دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.22034/jipas.2024.387583.1561

چکیده

مدیریت ارتباط با شهروندان از موضوعات مهمی است که می تواند تاثیر بسزایی در افزایش رضایت شهروندان از حکومت ها داشته باشد. اگرچه الگوهای موجود مدیریت ارتباط با شهروندان ابعاد و مولفه‌هایی را برای آن معرفی نموده اند، اما جای خالی پژوهش های اسلامی در این حوزه به شدت احساس می شود. بررسی ها نشان می دهد که پژوهش های اندکی این موضوع را از زاویه معرفت دینی واکاوی نموده اند که آنها نیز از لحاظ روش شناسی دارای ضعف هستند. لذا این پژوهش تلاش نموده است با توجه به نامه های اداری موجود در کتاب شریف نهج البلاغه که منبعی غنی در حوزه مباحث مدیریتی است و مبتنی بر یک روش شناسی مشخص (روش تحلیل مضمون)، الگویی را به پژوهشگران و دولتمردان معرفی نماید. الگوی ارائه شده برای مدیریت ارتباط با شهروندان، دارای چهار بعد ارتباط رفتاری، ارتباط گفتاری، ارتباط پنداری و ارزیابی ارتباط می باشد. همچنین در مجموع 18 مولفه برای این الگو طراحی گردیده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Developing citizen relationship management model based on the administrative letters of Nahj al-Balagheh

نویسندگان [English]

  • Seyed Rouhollah Ghorashi 1
  • Seyyed Mostafa Javadi 2
1 Management Faculty, Payame Noor University
2 Management Department, Payame Noor Univesity, Tehran, Iran
چکیده [English]

Citizen relationship management is one of the important issues that can have a significant impact on increasing citizens' satisfaction. Although the existing models of citizen relationship management have introduced some dimensions and components, but there are few Islamic researches in this field. Unfortunately we see that those studies have analyzed this issue from the perspective of religious knowledge are so weak in terms of methodology. Therefore, this research has tried to introduce a model to researchers and statesmen based on a specific methodology (Thematic analysis method) regarding the administrative letters found in the noble book of Nahj al-Balagheh, which is a rich source in the field of management issues. The presented model for citizen relationship management has four dimensions: behavioral relationship,The presented model for citizen relationship management has four dimensions: behavioral relationship, verbal relationship, cognitive relationship, and relationship evaluation. Also, a total of 18 components have been designed for this model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Citizen Relationship Management
  • Thematic analysis
  • Nahj al-Balagheh
  • Administrative letters

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 فروردین 1403
  • تاریخ دریافت: 08 اسفند 1401
  • تاریخ بازنگری: 11 اسفند 1402
  • تاریخ پذیرش: 19 فروردین 1403