شناسایی و مدلسازی کارکردهای هوش مصنوعی در ارتقای کارآمدی نظام اداری و ارائه خدمات عمومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دانشجو دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی

2 گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

4 پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی

5 پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشگاه تهران

10.22034/jipas.2024.401497.1607

چکیده

ارائه خدمات عمومی مناسب نقش مهمی در کارآمدی دولت‌ها و بهبود کیفیت حکمرانی دارد. دراین‌راستا استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی در اداره امور عمومیمی‌تواند زمینه‌ساز ارتقای کیفیت تصمیم‌گیری در بخش دولتی شده و ارتقاء کارآمدی خدمات عمومی به شهروندان و افزایش رضایت آنها از حاکمیت را به همراه داشته باشد. براین‌اساس پژوهش حاضر با هدف شناسایی کارکردهای هوش مصنوعی در ارتقای کیفیت خدمات عمومی تدوین شده‌ است. همچنین پژوهش حاضر با مطالعه منابع علمی در حوزه کارکردهای هوش مصنوعی و براساس روش تحلیل مضمون، 11 کارکرد اصلی و مبنایی برای هوش مصنوعی در ارتقای نظام اداری شناسایی کرده است. در مرحله بعد با استفاده از روش مدل‌سازی ساختاری- تفسیری (ISM)، کارکردهای شناسایی شده در چهار سطح قرار گرفتند. دراین‌امتداد تسهیل تصمیم‌گیری مبتنی بر داده در بخش عمومی به عنوان زیربنایی‌ترین کارکرد در سطح چهارم قرار گرفت و به عنوان کلیدی‌ترین کارکرد هوش مصنوعی در کارآمدی نظام اداری شناسایی شد. همچنین کارکردهای افزایش کیفیت و بهره‌وری اقتصادی ارائه خدمات، کاهش هزینه پیامدهای تصمیمات نسنجیده و ارتقا شفافیت، پاسخگویی و اعتماد عمومی به عنوان خروجی‌ها و تأثیرات هوش مصنوعی شناخته شدند و در سطح اول قرار گرفتند. به علاوه کارکردهای هوشمندی و خودکارسازی فرآیندها، بهره‌مندی از هوش جمعی و تعامل بیشتر با شهروندان، شخصی‌سازی خدمات، ارتقا کیفیت و هوشمندسازی مدیریت منابع انسانی، عارضه‌یابی هوشمند در ارائه خدمات عمومی و ایجاد زمینه تعامل هوشمند بین سازمانی به عنوان متغیرهای پیوندی و دارای خاصیت اهرمی در تحقق کارآمدی نظام اداری و خدمات عمومی مبتنی بر هوش مصنوعی شناخته شدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and modeling the functions of artificial intelligence in the efficiency of the administrative system and public services

نویسندگان [English]

  • iman akbari 1
  • reza vaezi 2
  • Hossin Aslipour 3
  • Mohammad Abdolhosseinzadeh 4
  • SayyedMojtaba Shahraeini 5
1 Researcher of Islamic Council Research Center Phd student of Public Administration of Allameh Tabatabai University
2 public management department, faculty of management and accounting, allameh tabatabaei university, tehran, iran
3 Department of Public Administration, School of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
4 Researcher of Islamic Council Research Center
5 Researcher of Majlis Research Center Doctoral student of Public Administration, University of Tehran
چکیده [English]

Providing appropriate services plays an important role in the efficiency and quality of governments. The correct use of artificial intelligence in the public sector can become the basis for improving the quality of decision-making in the public sector and providing appropriate services to citizens and increasing their satisfaction. This study identify the functions of artificial intelligence in improving the quality of public services by studying scientific sources in the field of artificial intelligence functions and based on thematic analysis method and identify 11 main functions and bases for artificial intelligence in improving the administrative system. Then using the structural-interpretive modeling (ISM) method, the identified functions were placed in four levels. Facilitating data-based decision-making in the public sector was placed as the most basic function at the fourth level and was identified as the most key function of artificial intelligence in the efficiency of the administrative system. Also the functions of increasing the quality and economic efficiency of service provision, reducing the cost of the consequences of ill-considered decisions and promoting transparency, accountability and public trust were recognized at the first level as the effects of artificial intelligence and the automation of processes, benefiting from collective intelligence and greater interaction with citizens, personalization of services, improvement of quality and smartization of human resources management,, intelligent problem finding in the public services and creation of intelligent inter-organizational interaction under the title of linked variables of leverage in Realizing the efficiency of the administrative system and public services based on artificial intelligence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Artificial intelligence
  • efficiency of the administrative system
  • promotion of public services
  • structural-interpretive modeling

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 04 اردیبهشت 1403
  • تاریخ دریافت: 20 خرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 28 فروردین 1403
  • تاریخ پذیرش: 04 اردیبهشت 1403