بازنمائی پدیدارشناسانه بهزیستی کارکنان نسل دهه هفتاد در شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه رهبری و سرمایه انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران

3 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 دانشیار، مدیریت ورزشی، گروه تربیت‌بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

10.22034/jipas.2024.435638.1686

چکیده

هدف: متخصصان منابع انسانی معتقدند که نیروی کار، با ارزش‌ترین سرمایه سازمان‌هاست. اما این سرمایه برخلاف دارایی‌های فیزیکی، همواره در معرض ترک سازمان است. بنابراین نگهداشت نیروی انسانی، چالشی کلیدی برای سازمان‌ها محسوب می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد افزایش بهزیستی شغلی کارکنان، منجر به پایداری بیشتر آنان در سازمان می‌گردد. اگرچه پیشرفت چشمگیری در مطالعات حوزه بهزیستی کارکنان وجود دارد، اما یک پرسش مهم در خصوص بهزیستی همچنان باز است که تفاوت‌های سنی- نسلی در تجربه

بهزیستی افراد چه تاثیری دارد؟

روش: هدف این پژوهش درک تجربه زیسته بهزیستی کارکنان نسل دهه هفتاد است که با استفاده از روش پدیدارشناسی انجام شده است. بدین منظور 11 نفر از کارکنان نسل دهه هفتاد شرکت ارتباطات سیار ایران با روش نمونه‌گیری هدفمند با رویکرد تغییرات بیشینه انتخاب و با آنها مصاحبه‌های عمیق و نیمه‌ساختاریافته انجام شد. سپس با استفاده از روش تحلیل ون منن، داده‌ها تجزیه و تحلیل شدند؛ و اعتبار و اصالت تجربه زیسته بهزیستی از طریق بازاندیشی مستمر و تکنیک های اعتباربخشی به دست آمد.

یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد کارکنان نسل دهه هفتاد، بهزیستی را به مثابه برخورداری از تحول و انطباق‌پذیری تجربه نموده‌اند. در واقع آنها بهزیستی را فرایندی پویا و در حال تکامل دانسته و با مضامینی همچون: جبران خدمات نقدی و غیرنقدی خلاقانه، تعادل کار و زندگی، خودشکوفایی، یادگیری و توسعه فردی، ماهیت کار، دریافت بازخورد و قدردانی، شایستگی، استقلال و ارتباطات، توصیف نموده‌اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Phenomenological Study of Well-being Among Employees Born in the 1990s in Iran Mobile Telecommunications Company (Hamrah-e-Aval)

نویسندگان [English]

  • Mina Nami 1
  • Mojtaba Amiri 2
  • Neda Mohammad Esmaeili 3
  • Rasool Norouzi Seyed Hossini 4
1 . Department of Leadership and Human Capital, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Department of Public Administration, Management Faculty, university of Tehran
3 Assistant Prof., Department of Public Administration, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
4 Associate Prof., Department of Sports Management, Faculty of Human Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

bjective: Human resource experts believe that the workforce is the most valuable asset of organizations. However, unlike physical assets, this capital is always at risk of leaving the organization. Therefore, retaining human resources is a key challenge for organizations. Studies show that increasing employee well-being leads to greater retention within the organization. Although there has been significant progress in studies on employee well-being, an important question regarding well-being remains open: What impact do age-generational differences have on individuals' experience of well-being?

Method: The aim of this research is to understand the lived experience of well-being among employees of the 1970s generation, using a phenomenological approach. For this purpose, 11 employees of the 1970s generation from the Mobile Telecommunication Company of Iran were selected through purposive sampling with a maximum variation approach, and in-depth, semi-structured interviews were conducted with them. The data were then analyzed using the van Manen method, and the credibility and authenticity of the lived experience of well-being were obtained through continuous reflection and validation techniques.

Findings: The results of the research showed that employees of the 1970s generation experienced well-being as having development and adaptability. In fact, they considered well-being as a dynamic and evolving process and described it with themes such as: creative cash and non-cash compensation, work-life balance, self-actualization, individual learning and development, nature of work, receiving feedback and appreciation, competence, autonomy, and relationships.





Keywords: Well-being, Generation, 1990s, Phenomenology, Mobile Telecommunication Company of Iran

کلیدواژه‌ها [English]

  • Well-being
  • Generation
  • 1990s
  • Phenomenology
  • Mobile Telecommunication Company of Iran

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 اردیبهشت 1403
  • تاریخ دریافت: 24 دی 1402
  • تاریخ بازنگری: 23 اسفند 1402
  • تاریخ پذیرش: 17 اردیبهشت 1403