آیا می‌توان کشور را ارزان‌تر اداره کرد؟ تأملی بر راهبردهای کاهش هزینه‌های کشورداری

سخن سردبیر

نویسنده

استاد گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

10.22034/jipas.2024.193619

چکیده

فرایند پویای حکمرانی، مدیریت و انجام امور جامعه مستلزم تمهید هزینه‌هایی است که از آن به عنوان «مخارج عمومی» کشور یاد می شود، زیرا این هزینه ها به عنوان تسهیل‌گر می توانند زمینه‌ساز تحقق اهداف مصرح در قانون اساسی کشور محسوب شوند. بی‌تردید هر کشوری برای تعیین شکل و محتوای این مخارج به انواعی از نظریه ها متوسل می‌شود. در ادبیات موجود هزینه‌های عمومی، چهار نظریه اصلی وجود دارد که دولت‌ها و حکومت‌ها برای مدیریت مخارج عمومی خود از آنها بهره می‌گیرند: نظریه عملکرد اقتصاد کلان، نظریه اقتصاد عمومی، نظریه عمومی سیستم‌های سیاسی، نظریه اهداف بودجه‌ای. این چهار نظریه مدعی هستند که تصمیم‌گیری‌های دولت‌ها و  حکومت‌ها در مورد مخارج عمومی با توجه به ملاحظات اقتصادی، روابط اقتصادی حکومت و شهروندان، نفوذها و دغدغه‌های بازیگران سیاسی و اهداف مندرج در سند بودجه‌ای سالانه کشور اتخاذ می‌شود. با این حال، در کشور ما نظریه‌های دیگری هم می‌تواند بر توجیه و تخصیص مخارج دولت و حکومت تأثیر‌گذار باشد، زیرا صبغه حکومت، اسلامی است. هدف این نوشته تأمل بر این نظریه‌ها و پیشنهاد راهبردهایی برای کاهش هزینه‌های کشورداری است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Is It Possible to Run the Country Cheaper? A Reflection on the Strategies to Reduce the Statesmanship Expenditures

نویسنده [English]

  • Hassan DanaeeFard
Professor at Public Administration Department, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The dynamic process of governance, management and carrying out the public affairs of the society requires the provision of expenditures that are referred to as "public expenditures" of the country, because these expenditures can be considered as facilitators for the realization of the purposes specified in the country's constitution. Undoubtedly, every country resorts to various theories to determine the form and content of these expenses. In the existing literature of public expenditures, there are four main theories that governments use to manage their public expenditures: macroeconomic performance theory, public economic theory, general theory of political systems, and budget goals theory. These four theories claim that the decisions of governments and governments regarding public expenditures are made according to economic considerations, economic relations between the government and citizens, the influences and concerns of political actors, and the goals included in the country's annual budget document. However, in Iran, other theories can have an impact on the justification and allocation of government expenditures, because the the government is Islamic. The purpose of this article is to reflect on these theories and suggest strategies to reduce the costs of state management.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Statesmanship
  • Public Expenditure
  • Governance
  • Public Administration
  • Public Operations
  • Public Budget
‎ابراهیمی، مریم، فهیم‌دوین، حسن، اسماعیل‌زاده‌ قندهاری، محمدرضا، ،پیمانی‌زاد، حسین. (1401). آزمون مدل شاخص های راهبردی موثر بر جلب مشارکت بخش خصوصی در توسعه ورزش همگانی کشور. پژوهش در ورزش تربیتی، سال 10، شماره 27، 159-183.
آذر، عادل، امیرخانی، طیبه (1395). سیاه‌چاله‌های بودجه در نظام بودجه‌ریزی ایران. مدیریت دولتی، سال 8، شماره 4، 571-590.
‎دانائی‌فرد حسن (1400). سازمان‌داری پیش دستانه در بخش دولتی: هم آمیزی هوشمندی، چابکی و سازگار شوندگی. سال 11، شماره 4، 4-1.‎
دانائی‌فرد، حسن (1400). سندرم خطرناک توصیه‌های استخدامی در بخش دولتی ایران: مجلس شورای اسلامی چه باید کند؟. مطالعات مدیریت دولتی ایران، سال 4، شماره 1، الف-ه.
دانائی‌فرد، حسن (1402 ب). هوش مصنوعی و کشورداری: واکاوی ساحت‌های تاریک. مطالعات مدیریت دولتی ایران، سال 6، شماره 1، الف-ل.
دانائی‌فرد، حسن (1402). ریسک‌پژوهی در تحلیل خط‌مشی‌های عمومی: قاعده‌ای در خط‌مشی‌گذاری که نباید نادیده گرفت. مطالعات مدیریت دولتی ایران، سال 6، شماره 2، الف-م.
 دانائی‌فرد، حسن (1402الف). هوش مصنوعی و کشورداری: واکاوی دستاوردها. مطالعات مدیریت دولتی ایرانسال 5، شماره 4، الف-ح.
‎دانائی‌فرد، حسن، عباسی، طیبه (1378). اصلاحات اداری در ایران: تحلیلی بر کوچک‌سازی دولت. نشریه علمی راهبردهای بازرگانی، سال 15، شماره 29، 101-122.
‎رحیمی‌گلخندان، آیدا، گلابچی، محمود (1400). ارزیابی مکانیزم‌های حمایت‌ دولت از بخش خصوصی در مواجهه با ریسک درآمد در پروژه‌های راه مشارکت عمومی-خصوصی. مهندسی سازه و ساخت، سال 6، شماره8، 151-172.
‎عباس‌زاده اصل، الناز، پرچمی جلال، مجید، رقیمی، امیرحسین (1396). ارائه مدل تصمیم‌گیری به منظور مشارکت در سرمایه‌گذاری های پروژه های بخش آب و فاضلاب کشور، مجله آب و فاضلاب، سال 28، شماره 1، 1-17.
‎عبدالعلی‌پور، محمدرضا، طاهرخانی، روح الله، لرک، علیرضا (1398). شناسایی و اولویت بندی موانع مشارکت بخش خصوصی در پروژه های مدیریت شهری. مهندسی و مدیریت ساخت، سال 4، شماره 4، 25-36.
عرب، علیرضا، منیرعباسی، آرمین، دستیار، باقر (1395). بررسی معیارهای مهم در جلب مشارکت بخش خصوصی در احداث، تجهیز و بهره‌برداری بیمارستان‌ها با استفاده از مدل مشارکت بخش دولتی و خصوصی، فصلنامه بیمارستان، سال 15، شماره 1، 11-122.
‎کیانی، مرتضی، معماریان، محمدحسین، فاطمی، سیدمحمدحسین، صدیقی، علیرضا، روحانی، سیدعلی (1401). بررسی لایحه بودجه سال 1401 کل کشور، تحلیلی بر مصارف بودجه (ویرایش اول).‎
‎گنجی‌زهرایی، هادی (2019). ارائه مدل مدیریت ریسک درآمدی در پروژه‌های مشارکتی آزادراهی ایران. پژوهشنامه حمل و نقل، سال 16، شماره 1، 259-269.
لیشینگ، دان (1398). نظریه های اداره امور عمومی. ترجمه حسن دانایی فرد. تهران: نشر مهربان.‎
‎متوسلی، بهنام (1401). شناسایی و اولویت‌بندی راه‌های جلب مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های عمرانی با محوریت گردشگری (مطالعه موردی: شهر یزد). مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی، سال 17، شماره 3، 811-828.
محنت‌فر، یوسف (1383). عوامل مؤثر بر هزینه‌های جاری دولت در ایران (1380-1338). پژوهشنامه اقتصاد کلان، سال چهارم، شماره 15، 108-79.
‎موسوی، میرحسین، خوشکلام خسروشاهی، موسی، احمدی، راضیه (1401). امکان‌پذیری تأمین مالی پروژه‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر از طریق مشارکت عمومی–خصوصی در اقتصاد ایران، پژوهش‌های برنامه و توسعه، سال 3، شماره 1، 7-41.
Abolbashari, M. H. (2019). Smart buyer: A performance based framework for achieving procurement excellence (Doctoral dissertation, UNSW Sydney).
Adjabeng, J., Adomako-Gyasi, E., Akrofi, M., Ampofo, M., Fornasari, M., Geegbae, I., ... & Williams, M. (2023). Government Analytics Using Data on the Quality of Administrative Processes. The Government Analytics Handbook: Leveraging Data to Strengthen Public Administration.
Afonso, A., & Alves, J. (2023). Does government spending efficiency improve fiscal sustainability?. European Journal of Political Economy, 102403.
Al-attara, H. A., Mashkourb, S. C., & Hassanc, M. G. (2020). Zero-based budget system and its active role in choosing the best alternative to rationalise government spending. International journal of innovation, creativity and change13(9), 244-265.
Alston, L., Melo, M., Mueller, B., & Pereira, C. (2005). Who decides on public expenditures. A political economy analysis of the budget process: the case of Brazil. Inter-American Development Bank.
Alt, J., & Chrystal, K. A. (1981). Electoral cycles, budget controls and public expenditure. Journal of Public Policy1(1), 37-59.
Bachner, J., Ginsberg, B. & Hill, K. W., (Eds). (2017). Analytics, policy, and governance. Yale University Press.
Bandyopadhyay, S., & Singh, H. (2023). Foundations of public expenditure management: theories and concepts. In Research Handbook on Public Financial Management (pp. 238-257). Edward Elgar Publishing.
Bharosa, N., Janssen, M., Hulstijn, J., van Wijk, R., de Winne, N., & Tan, Y. H. (2011, September). Towards a lean-government using new IT-architectures for compliance monitoring. In Proceedings of the 5th International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance (pp. 147-156).
Burby, R. J., May, P. J., & Paterson, R. C. (1998). Improving compliance with regulations: Choices and outcomes for local government. Journal of the American Planning Association64(3), 324-334.
Coffey, B., McLaughlin, P. A., & Peretto, P. (2020). The cumulative cost of regulations. Review of Economic Dynamics38, 1-21.
Colm, G. (1936). Theory of public expenditures. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science183(1), 1-11.
Craig, M. J., & Kopits, M. G. (1998). Transparency in government operations. International monetary fund.
Crandall, R. E., Crandall, W. R., & Chen, C. C. (2009). Principles of supply chain management. Florida: CRC Press.
Creighton , James L . (2005) . Th e Public Participation Handbook: Making Better Decisions through Citizen Involvement . San Francisco : Jossey-Bass.
Davenport, T. H. and S. Jarvenpaa. (2008). Strategic Use of Analytics in Government. Washington, D.C.: IBM Center for the Business of Government.
Ekstrom, J. A., Lau, G. T., & Law, K. H. (2018). Policy analytics tool to identify gaps in environmental governance. Policy analytics, modelling, and informatics: innovative tools for solving complex social problems, 289-314.
Elias, A. A., & Davis, D. (2018). Analysing public sector continuous improvement: a systems approach. International Journal of Public Sector Management31(1), 2-13.
Esfahani, H. S., & Taheripour, F. (2002). Hidden public expenditures and the economy in Iran. International Journal of Middle East Studies34(4), 691-718.
Evans, G. W., Biles, W. E., & Bae, K. H. G. (Eds.). (2019). Analytics, operations, and strategic decision making in the public sector. IGI Global.
Facchini, F. (2018). What are the determinants of public spending? An overview of the literature. Atlantic Economic Journal46(4), 419-439.
Felipe, J., Fullwiler, S., Estrada, G. B., Jaber, M. H., & Patagan, R. (2020). How “Monetization” Really Works—Examples from Nations’ Policy Responses to COVID-19. Asian Development Bank Economics Working Paper Series, (627).
Fryer, K. J., Antony, J., & Douglas, A. (2007). Critical success factors of continuous improvement in the public sector: A literature review and some key findings. The TQM magazine19(5), 497-517.
Gemmell, N., Misch, F., & Moreno-Dodson, B. (2012). Public spending and long-run growth in practice: concepts, tools, and evidence. Is Fiscal Policy the Answer? A Developing Country Perspective, 69-107.
Gil-Garcia, J. R., Pardo, T. A., & Luna-Reyes, L. F. (2018). Policy analytics, modelling, and informatics. Policy Analytics: Definitions, Components, Methods, and Illustrative Examples, 1-16.
Guerrero, O. A., & Castañeda, G. (2022). How does government expenditure impact sustainable development? Studying the multidimensional link between budgets and development gaps. Sustainability Science17(3), 987-1007.
Guillamón, M. D., & Cuadrado-Ballesteros, B. (2021). Is transparency a way to improve efficiency? An assessment of Spanish municipalities. Regional Studies55(2), 221-233.
Hagen, A., & Higdem, U. (2020). Innovation in Public Planning. London: Palgrave Macmillan.
Hahn, R. W. (1998). Government analysis of the benefits and costs of regulation. Available at SSRN 167048.
Hahn, R. W., & Hird, J. A. (1991). The costs and benefits of regulation: Review and synthesis. Yale J. on Reg.8, 233.
Harland, C., Telgen, J., Callender, G., Grimm, R., & Patrucco, A. (2019). Implementing government policy in supply chains: an international coproduction study of public procurement. Journal of supply chain management55(2), 6-25.
Herd, P, & Moynihan, Donald P. (2018). Administrative burden: Policymaking by other means. New York: The Russell Sage Foundation.
Howlett, M. (2019). Designing public policies: Principles and instruments (2nd ed.). London: Routledge.
Keefer, P., & Khemani, S. (2003). The political economy of public expenditures. Background paper for WDR 2004: Making Service Work for Poor People.
Kersten, W., Blecker, T., & Ringle, C. M. (2019). Artificial intelligence and digital transformation in supply chain management: innovative approaches for supply chains. Berlin: epubli GmbH.
Kitsios, F., & Kamariotou, M. (2021). Artificial intelligence and business strategy towards digital transformation: A research agenda. Sustainability13(4), 2025.
Kraft, M. E., & Furlong, S. R. (2015). Public Policy: Politics, analysis, and alternatives (5th ed). Los Angeles, CA: CQ Press.
Kreuter, F., Ghani, R., & Lane, J. (2019). Change through data: A data analytics training program for government employees. Harvard Data Science Review: HDSR1(2), 1-26.
Kuhn, P., Buchinger, M., & Balta, D. (2021). How to redesign government processes for proactive public services?. In Electronic Government: 20th IFIP WG 8.5 International Conference, EGOV 2021, Granada, Spain, September 7–9, 2021, Proceedings 20 (pp. 29-40). Springer International Publishing.
Lim, C. D., Sy, S., Roxas, G. C., & Atayan, G. (2017, November). Local government unit analytics for program planning & policy-making in Caloocan city. In TENCON 2017-2017 IEEE Region 10 Conference (pp. 2830-2834). IEEE.
Lowi TJ .(2009). Arenas of Power. Boulder CO: Paradigm Publishers. Macmillan.
Marneffe, W., & Vereeck, L. (2011). The meaning of regulatory costs. European Journal of Law and Economics32, 341-356.
Martins, S., & Veiga, F. J. (2014). Government size, composition of public expenditure, and economic development. International tax and public finance21, 578-597.
Meinard, Y., Barreteau, O., Boschet, C., Daniell, K. A., Ferrand, N., Girard, S., ... & Zarate, P. (2021). What is policy analytics? An exploration of 5 years of environmental management applications. Environmental Management67, 886-900.
Mendez, C., & Bachtler, J. (2022). The quality of government and administrative performance: explaining Cohesion Policy compliance, absorption and achievements across EU regions. Regional Studies, 1-14.
Minelli, A., & Ruffini, R. (2018). Citizen feedback as a tool for continuous improvement in local bodies. International Journal of Public Sector Management31(1), 46-64.
Osborne, D., & Hutchinson, P. (2006). The price of government: Getting the results we need in an age of permanent fiscal crisis. Basic Books (AZ).
Palter, R., & Shilson, S. (2014). Maximizing revenue from government-owned assets. McKinsey & Company, May 2014.
Perri 6, Diana Leat, Kimberly Seltzer, and Gerry Stoker. (1999). Governing in Holistic Governance: The New Reform Agenda. New York: Palgrave.
Perri 6, Diana Leat, Kimberly Seltzer, and Gerry Stoker. (2002). Governing in Holistic Governance: The New Reform Agenda. New York: Palgrave.
Perri 6. (1997). Holistic Government. London: Demos.
Potter BH, Diamond J.(1999). Guidelines for public expenditure management. Washington (DC): International Monetary Fund . [accessed 2022 Apr 5]. https://www.imf.org/ external/pubs/ft/expend/index.htm .
Premchand, A. (1993). Public expenditure management. International Monetary Fund , Washington, DC.
Qi, Y., & Mensah, Y. M. (2012). An Empirical Analysis of the Effects of Performance-Based Budgeting on State Government Expenditures. Available at SSRN 1970079.
Reier Forradellas, R. F., & Garay Gallastegui, L. M. (2021). Digital transformation and artificial intelligence applied to business: Legal regulations, economic impact and perspective. Laws10(3), 70.
Robinson, A. G., & Schroeder, D. M. (2022). Practical Innovation in Government: How Front-line Leaders are Transforming Public-sector Organizations. Berrett-Koehler Publishers.
Rogger, D., & Schuster, C. (Eds.). (2023). The Government Analytics Handbook: Leveraging Data to Strengthen Public Administration. World Bank Publications.
Sasmal, R., & Sasmal, J. (2016). Public expenditure, economic growth and poverty alleviation. International Journal of Social Economics43(6), 604-618.
Sattar, Z. (1993). Public expenditure and economic performance: A comparison of developed and low‐income developing economies. Journal of International Development5(1), 27-49.
Schiavo-Campo S.(2017). Government budgeting and expenditure management: principles and international practice. New York: Taylor & Francis.
Selomo, M. R., & Govender, K. K. (2016). Procurement and supply chain management in Government Institutions: A case study of select Departments in the Limpopo province, South Africa. Dutch Journal of Finance and Management1(1), 37.
Shin, Y. J. (2016). E-Procurement System as an E-Government Platform: Case of South Korea. In Politics and Social Activism: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 410-432). IGI Global.
Siddiki, S. (2020). Understanding and Analyzing Public Policy Design. Cambridge: Cambridge University Press       
Steif, K. (2021). Public Policy Analytics: Code and Context for Data Science in Government. CRC Press.
Stein E, Tommasi M, Echebarr´ıa K, Lora E, Payne M. (2006). The politics of policies: economic and social progress in Latin America, 2006 report. Cambridge, UK: Inter-Am. Dev. Bank and David Rockefeller Cent. Latin Am. Stud./Harvard Univ. Press.
Storey, C., & Kocabasoglu-Hillmer, C. (2013). Making partner relationship management systems work: The role of partnership governance mechanisms. Industrial Marketing Management42(6), 862-871.
Suárez-Barraza, M. F. (2013). Process Innovation in Local Governments: an empirical study of its continuous improvement efforts. Revista Brasileira de Gestão de Negócios15, 204-220.
Sundquist JL. (1968). Politics and Policy: The Eisenhower, Kennedy, and Johnson Years. Washington, DC: Brookings Inst. Press.
Taoufik, A. O., & Azmani, A. (2022, September). Toward a Holistic Public Procurement 4.0. Case Study: Moroccan Public Procurement. In International Conference on Smart Applications and Data Analysis (pp. 104-114). Cham: Springer International Publishing.
Taquiddin, M., & Nallathinga, R. (2011). Monetization/disposal of Public Land: Framework and action plan for the ULBs. In discussion in the Round Table Meeting on the Monetisation of Excess Public Land held at New Delhi during June (pp. 10-11).
Tarschys, D. (1975). The Growth of Public Expenditures Nine Modes of Explanation. Scandinavian political studies.
Thai, K. V. (Ed.). (2017). International handbook of public procurement. New York: Routledge.
Thawiwinyu, K., & Laptaned, U. (2009). The impact of strategic sourcing and E-procurement on supply chain performance management. China-USA Business Review8(8), 8-25.
the Round: Strategies for Holistic Government, London: Demos.
Tsoukias, A., Montibeller, G., Lucertini, G., & Belton, V. (2013). Policy analytics: an agenda for research and practice. EURO Journal on Decision Processes1(1-2), 115-134.
Von Hagen, J.( 2002). “Budgeting Institutions and Public Spending,” in Anwahr A. Shah (ed.), Assuring Accountability When There is no Bottomline. Washington DC: World Bank.
Wallace, H & Young, A (eds.) (1997) Participation and Policy-Making in the European Union. Oxford: Clarendon Press.
Windrum, P., & Koch, P. M. (Eds.). (2008). Innovation in public sector services: entrepreneurship, creativity and management. t, Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
Ye, X., Su, X., Yao, Z., Dong, L. A., Lin, Q., & Yu, S. (2023). How Do Citizens View Digital Government Services? Study on Digital Government Service Quality Based on Citizen Feedback. Mathematics11(14), 3122.
Yeung, K. (2023). The New Public Analytics as an Emerging Paradigm in Public Sector Administration. Karen Yeung,‘The New Public Analytics as an Emerging Paradigm in Public Sector Administration’(2022)27(2), 1-32.