تحلیل کتاب‌سنجی مطالعات جهانی حوزه رهبری زنان براساس داده‌های پایگاه وب آو ساینس: مقایسه پژوهش‌های پنج قاره

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران.

2 استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

10.22034/jipas.2022.326128.1341

چکیده

پژوهش حاضر، تحلیل کتاب‌سنجی مطالعات جهانی حوزه رهبری زنان در پایگاه وب آو ساینس براساس پژوهش‌های پنج قاره و مقایسه آن‌ها با یکدیگر است. این پژوهش علم‌سنجی از نوع توصیفی- تحلیلی با بهره‌مندی از فنون کتاب‌سنجی و مصورسازی نظیر فنون تحلیل هم‌واژگانی و تحلیل شبکه اجتماعی انجام شده است. جامعه پژوهش، 3207 رکورد در حوزه رهبری زنان در بازه زمانی 1975-2021، در پایگاه وب آو ساینس است که در آگوست 2021، بازیابی شده‌اند. از نرم‌افزارهای هیست سایت، بیب اکسل و اکسل به‌منظور تحلیل داده‌ها و از نرم‌افزار وی‌اُ اس ویور برای‌ ترسیم نقشه‌ها استفاده شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد قاره‌های آمریکا، اروپا، آسیا، اقیانوسیه و آفریقا به‌ترتیب در 1575، 1005، 486، 227 و 172 تولید علمی سهم داشته‌اند. ایالات متحده آمریکا تأثیرگذارترین کشور و دانشگاه‌های استنفورد، نورث‌وسترن و هاروارد به‌ترتیب پرتولیدترین، تأثیرگذارترین و حائز بیشترین همکاری بودند. حوزه اقتصاد کسب‌و‌کار بیشترین مشارکت در مطالعات را داشته است. واژگان کلیدی جنسیت، رهبری و زنان پرتکرارترین واژگان‌ در مطالعات قاره‌ها بودند. زوج‌های هم‌واژگانی جنسیت-رهبری، رهبری-زنان و جنسیت-زنان زوج‌های مشترک پرتکرار در پنج قاره بودند. در مطالعات قاره آمریکا «جنسیت، رهبری زنان، عملکرد، سازمان‌ها و رفتار»، در مطالعات قاره اروپا «جنسیت، زنان، کلیشه‌ها، آموزش‌و‌پرورش، اشتغال و خطر»، در مطالعات قاره آسیا «جنسیت، زنان، مدیریت، اشتغال، عملکرد و فرهنگ»، در مطالعات قاره اقیانوسیه «جنسیت، زنان، کلیشه‌ها، قدرت و مدیریت» و در مطالعات قاره آفریقا «جنسیت، رهبری، زنان، مدیریت، اشتغال و آموزش‌و‌پرورش» موضوعات داغ بوده‌اند. پژوهشگران آمریکایی بر عملکرد و رفتار رهبری/رهبران زن، پژوهشگران اروپایی بر رهبری زنان در آموزش‌و‌پرورش، پژوهشگران آسیایی، اقیانوسیه و آفریقایی بر مدیریت زنان در مشاغل و حوزه آموزش‌و‌پرورش متمرکز هستند. شناسایی موضوعات داغ زمینه را برای سرمایه‌گذاری بیشتر دولت‌ها به-منظور رشد و توسعه زنان برای احراز پست رهبری در سازمان‌ها آماده می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Bibliographic Analysis of Global Studies in Women Leadership Based on Web of Science Database: A Comparison of Five Continents' Studies

نویسندگان [English]

  • Maryam Boustani 1
  • Gholamali Tabarsa 2
  • Ali Rezaian 2
  • Akram Hadizadeh 2
1 PhD Student in Public Administration, Faculty of Management & Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Public Administration Department, Faculty of Management & Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study is the bibliographic analysis of global studies in the field of women's leadership on the Web of Science based on research from five continents and comparing them with each other. This Scientometrics study is a descriptive-analytical research using bibliometric and illustration techniques such as coword analysis and social network analysis. The research population is 3207 records in the field of women's leadership in the period 1975-2021 on the Web of Science database, which were retrieved in August 2021. Histcite, BibExcel and Excel are used to analyze the data and VOS software is used to draw maps. The results show that the Americas, Europe, Asia, Oceania and Africa contributed to 1575, 1005, 486, 227 and 172 scientific productions, respectively. The United States was the most influential country, and Stanford, Northwestern, and Harvard universities were the most productive, influential, and most cooperative, respectively. The area of business economics has had the most participation in studies. The keywords gender, leadership, and women were the most frequently used keywords in the study of continents. Coword pairs of Gender-Leadership, Leadership-Women, and Gender-Women were the most frequently used keywords pairs on five continents. In the American Studies “Gender, Women's Leadership, Performance, Organizations, and Behavior”, in the European Studies “Gender, Women, Stereotypes, Education, Employment, and Risk”, in the Asian Studies “Gender, Women, Management, Employment, Work, and Culture”, in Oceanic studies "Gender, Women, Stereotypes, Power, and Management", and in African studies “Gender, Leadership, Women, Management, Employment and Education”, were hot topics. American researchers focuse on leadership performance and behavior/women leaders in general, European researchers focuse on women leadership in education, Asian, Oceanic and African researchers focuse on women management in careers and education. Identifying hot topics paves the way for more investment in women's growth and development for leadership positions in governments and organizations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Women
  • Organizational Leadership
  • Scientometrics
  • Coword
  • Social Network Analysis
‌ابوالعلایی، بهزاد (۱۳۹۶). فرمول رهبری. تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
احمدی، حمید، عصاره، فریده (1396). مروری بر کارکردهای تحلیل هم‌واژگانی. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، سال 28، شماره 1، 145-125.
ایزدیان، زینب (1397). ترسیم نقشه پژوهشی مدیریت آموزشی ایران بر اساس مطالعات علم سنجی. پایان نامه دکتری، دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
جعفری، سمیه، فرشید، راضیه، مصطفوی، اسماعیل (1399). الگوهای هم نویسندگی و روندهای موضوعی پژوهش های علمی ایران و جهان در حوزه سازمان دهی اطلاعات و دانش(2001-2020). فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی، سال 7، شماره 22، 54-25.
حمزه‌پور، مهدی (۱۳۹۵). الگوی بومیرهبری کوانتومیدر شرکتهای داده بنیان ایران. رساله دکتری، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
خاصه، علی اکبر، زکیانی، شعله، سهیلی، فرامرز (1397). تحلیل پژوهش های ایران در حوزه سرطان پستان: مطالعه علم سنجی. پیاورد سلامت، سال 12، شماره 3، 174-161.
سالمی، نجمه، کوشا، کیوان (1391). مقایسه تحلیل هم استنادی و تحلیل هم واژگانی در ترسیم نقشه کتابشناختی مطالعه موردی: دانشگاه تهران. پژوهشنامه پردازش مدیریت اطلاعات، سال 29، شماره 1، 266-253.
سهیلی، فرامرز، عصاره، فریده (1392). مفاهیم مرکزیت و تراکم در شبکه‌های علمی و اجتماعی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، سال 24، شماره 3، 108-92.
شکفته، مریم، حریری، نجلا (1392). ترسیم و تحلیل نقشه علمی پزشکی ایران با استفاده از روش هم‌استنادی موضوعی و معیارهای تحلیل شبکه اجتماعی. مدیریت سلامت، سال 16، شماره 15، 59-43.
کریمی، رضا، طباطبایی امیری، فائزه السادات (1399). مطالعه روند تولیدات علمی کشورهای اسلامی در حوزه جنسیت، خانواده، زنان در پایگاه وب آو ساینس. فصلنامه تخصّصی مطالعات قرآن و حدیث سفینه، سال 18، شماره 69، 50-27.
گلچهره، سهراب (1385). مروری بر ادبیات رهبری زنان و تفاوت‌های سبک‌های رهبری زنان و مردان، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت، تهران، گروه پژوهشی آریانا.
مرادی، مرتضی (1394). سبک مدیریت در سازمان ها و حضور زنان در پست های مدیریتی با تأکید بر رابطة هویّت زنانه و تاکتیک های ارتباطی. مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق)، سال 2، شماره 43، 170-141.
مکی‌زاده، فاطمه، توکلی‌زاده راوری، محمد (1395). تحلیلی بر موضوع اشتغال زنان در مقالات زیست پزشکی با رویکرد علم سنجی. نشریه علمی دانش انتظامی استان یزد، سال 3، شماره 11، 61-47.
نوروزی چاکلی، عبدالرضا (1391). نقش و جایگاه مطالعات علم‌سنجی در توسعه. پژوهش‌نامه پردازش و مدیریت اطلاعات، سال 27، شماره 3، 736-723.
Acker, S. (2012). Chairing and caring: Gendered dimensions of leadership in academe. Gender and education, 24(4), 411-428.
 Andews, A. (2016). The Best versus the Rest: The global productivity slowdown, divergence across firms and the role of public policy. Journals at IDEAS, 5(1), 88-133.
Appelbaum, S. H., Shapiro, B. T., Didus, K., Luongo, T., & Paz, B. (2013). Upward mobility for women managers: Styles and perceptions. Industrial and Commercial Training, 5(4), 866-890.
Baker, J., & Cangemi, J. (2016). Why are there so few women CEOs and senior leaders in corporate America?. Organization Development Journal, 34(2), 31-43.
Bargau, M. A. (2015). Leadership versus management. Romanian Economic and Business Review, 10(2), 112-135.
Bass, B. M. (2000). The future of leadership in learning organizations. Journal of Leadership Studies7(3), 18-40.
Bass, B. M., & Stogdill, R. M. (1990). Bass & Stogdill's handbook of leadership: Theory, research, and managerial applications. Simon and Schuster, 6(2), 135-150.
Bennis, W. (2009). On becoming a leader. NewYork: Basic Books.
Bennis, W., & Nanus, B. (1985). Leaders: The strategies for taking charge. New York:
Harper & Row.
Blomqvist, A., & Tinglof, S. (2015). A (Post) Feminist Kaleidoscope: A Study Interrogating Gender in Swedish Management Education. Sweden: University. Availible at: www.lu.se.
Bonilla-Aldana, D. K., Quintero-Rada, K., Montoya-Posada, J. P., Ramirez-Ocampo, S., Paniz-Mondolfi, A., Rabaan, A. A., & Rodriguez-Morales, A. J. (2020). SARS-CoV, MERS-CoV and now the 2019-novel CoV: Have we investigated enough about covid 19es?-A bibliometric analysis. Travel medicine and infectious disease, 33(2), 101-166.‏
Brock, S. (2018). How to Advance More Women into Leadership: Guidance from 50 Suite Women. New York: Touro University
Colavizza, G., Costas, R., Traag, V. A., Van Eck, N. J., Van Leeuwen, T., & Waltman, L. (2020). A scientometric overview of CORD-19. BioRxiv, 7(5), 123-141.
Cook, A. S., Fritz, J. J., McCornack, B. L., & Visperas, C. (1985). Early gender differences in the functional usage of language. Sex Roles, 12(9-10), 909-915.
D-Antonio, J., & Gerzema, N. (2014). The athena doctrine: Millennials seek feminine values in leadership. Journal of Leadership Studies, 10(4), 63-66.
Dragisevic, I., & Mihic, M. (2020). Women Leadership in Public Sector–Evidence from Serbia. Lex Localis, 18(2), 253-270.
DuBrin, A. J. (1995). Research findings, practice and skills. Wolaita Sodo: Scientific Research Publishing.
Eagly, A. H., Johannesen, S., & MC, V. E. M. L (2003). Transformational, transactional, and laissez faire leadership styles: A meta analysis comparing women and men. Psychological Bulletin, 129(4), 569-581.
Garcia, I. (2020). E-Leadership: A bibliometric analysis. International Journal of Advanced Corporate Learning, 13(1), 121-140.
Glass, C., & Cook, A. (2016). Leading at the top: Understanding women's challenges above the glass ceiling. The Leadership Quarterly, 275(5), 1-63.
Hackman, M. Z., Ellis, K., Johnson, C. E., & Staley, C. (1999). Self‐construal orientation: Validation of an instrument and a study of the relationship to leadership communication style. Communication Quarterly, 47(2), 183-195.
Hee Q. (1999). Knowledge discovery through co-word analysis. Libr Trends, 48 (1), 133–159.
Hoobler, J. M., Lemmon, G., & Wayne, S. J. (2011). Women's underrepresentation in upper management: New insights on a persistent problem. Organizational Dynamics, 40(7), 151-156.
Hossain, M. M. (2020). Current Status of Global Research on Novel Covid 19 Disease (COVID-19): A Bibliometric Analysis and Knowledge Mapping. Available at SSRN 3547824.‏
Kan, M. M., & Parry, K. W. (2004). Identifying paradox: A grounded theory of leadership in overcoming resistance to change. The Leadership Quarterly, 15(4), 467-491.
Kotter, J. (1990). Management Vs Leadership, Work is a force for change. NewYork: Scientific Research Publishing.
Kuzhabekova, A. (2021). A postcolonial feminist exploration of the scholarship on women and educational leadership with a bibliometric approach. Educational Management Administration & Leadership, 6(2), 156-171.
Lahti, E. (2013). Women and leadership: Factors that influence women's career success: Female leaders' reflections on their career development and leadership. Southeast Asia: A Multidisciplinary Journal, 21(1), 30-44.
Law J, Bauin S, Courtial J, & Whittaker J. (1988). Policy and the mapping of scientific change: A co-word analysis of research into environmental acidification. Scientometrics, 14(3-4), 251-264.
Marques, T., Reis, N., & Gomes, J. F. (2018). Responsible leadership research: A bibliometric review. BAR-Brazilian Administration Review, 15(4), 211-234.‏
Moorosi, P. (2010). South African female principals’ career paths: Understanding the gender gap in secondary school management. Educational Management Administration & Leadership, 38(5), 547-562.
Northouse, P. G. (2016). Leadership: Theory and practices. Thousand Oaks, CA: Sage.
Parry, K. W. (1998). Grounded theory and social process: A new direction for leadership research. The Leadership Quarterly, 9(1), 85-105.
Powell, G. (1990). One more time: Do female and male managers differ?. Academy
of Management Executive
, 4(1), 68-78.
Powell, G. N., Butterfield, D. A., & Parent, J. D. (2002). Gender and managerial stereotypes: Have the times changed?. Journal of management, 28(2), 177-193.
Robbins, S. P., & Judge, T. (2010). Essentials of organizational behavior. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Rosener, D. (2016). College of Libral art at auburn university. California: University Press.
Samul, J. (2020). The research topics of leadership: Bibliometric analysis from 1923 to 2019. International Journal of Educational Leadership and Management, 8(2), 116-143.‏
Sarros, J. C. (1992). What leaders say they do: An Australian example. Leadership & Organization Development Journal, 12(5), 256-269.
Setiadi, P. B., Harjanti, W., Kesumawatie, M. I., Kusmaningtyas, A., & Ursula S, R. A. T. N. A. (2020). Female leadership: A bibliometric networks visualising of academic publication over the past 42 years.  Repository Stie Mahardhika, 14(12), 634-644.
Shimanoff, S. B., & Jenkins, M. M. (1991). Leadership and gender: Challenging assumptions and recognizing resources. Small group communication: A reader, 6(2), 504-522.
Stefano, D., Fuccella, V., Vitale, M., & Zaccarin S. (2013). The use of different data sources in the analysis of co-authorship networks and scientific performance. Soc Networks, 35(3), 370-381.
Tichy, N. M., & Devanna, M. A. (1986). The transformational leader. Training & Development Journal, 8(3), 322-341.
Toor, S. U. R., & Ofori, G. (2008). Leadership versus management: How they are different, and why. Leadership and Management in Engineering, 8(2), 61-71.
Vogel, B., Reichard, R. J., Batistic, S., & Cerne, M. (2020). A bibliometric review of the leadership development field: How we got here, where we are, and where we are headed. The Leadership Quarterly, 7(3), 101-121.‏
Yukl, G., Gordon, A., & Taber, T. (2002). A hierarchical taxonomy of leadership behavior: Integrating a half century of behavior research. Journal of Leadership & Organizational Studies, 9(1), 15-32.