شناسایی و اولویت‌بندی پیشایندها و پسایندهای نقش‌آفرینی نهاد دانشگاه در چارچوب حکمرانی همکارانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

4 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

10.22034/jipas.2022.354295.1448

چکیده

رشد روز‌افزون فناوری و جهانی شدن سبب توجه خاص برنامه‌ریزان و خط‌مشی‌گذاران به بازنگری در نقش نهاد دانشگاه به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای علمی کشور، به منظور تحول‌آفرینی و دستیابی به اهداف توسعه به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه شده است. ازاین‌رو، نظام حکمرانی بسیاری از کشورها سعی در ایجاد ارتباط هدفمند بین نظام آموزش‌ عالی و اهداف مدیریت توسعه در این کشورها دارند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت‌بندی پیشایندها و پسایندهای نقش‌آفرینی نهاد دانشگاه در چارچوب حکمرانی همکارانه انجام شده است. این پژوهش از نوع پژوهش‌های آمیخته با رویکرد کیفی و کمی است که از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، اکتشافی است. مشارکت‌کنندگان پژوهش را 16 نفر از خبرگان دانشگاهی از 13 دانشگاه برتر تشکیل می‌دهند که بر اساس اصل کفایت نظری و با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شده‌اند. در بخش کیفی، برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و روش تحلیل مضمون و برای تأیید داده‌ها از معیارهای چهار‌گانه «گوبا» و «لینکن» استفاده شد و با استفاده از روش دلفی فازی، پیشایندها و پسایندهای نقش‌آفرینی نهاد دانشگاه اولویت‌بندی شدند. نتایج نشان داد که تقاضامحور شدن خدمات دانشگاه و مدیریت پژوهش‌های علمی از طریق شبکه خبرگان صنعت و دانشگاه به عنوان مهم‌ترین پیشایندهای نقش‌آفرینی  محسوب می‌شوند. همچنین، خط‌مشی‌گذاری پژوهش‌محور و بخش‌بندی دانشگاه‌ها برای حل مسائل منطقه‌ای و جغرافیایی مرتبط، ایجاد کرسی‌های تصمیم‌گیری علاوه بر کرسی‌های علمی و پژوهشی نیز به ترتیب از مهم‌ترین پسایندهای نقش‌آفرینی نهاد دانشگاه در چارچوب حکمرانی همکارانه هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and Prioritizing the Antecedents and Consequences of the Effective Presence of the University Institution in the Context of Collaborative Governance

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Shams 1
  • Davood Hosseinpour 2
  • Reza Vaezi 3
  • Hossein Aslipour 4
1 PhD in Public Administration, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Public Administration, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
3 Professor, Department of Public Administration, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
4 Assistant Professor, Department of Public Administration, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The ever-increasing growth of technology and globalization have caused the special attention of planners and policymakers to review the role of the university institution as one of the most important scientific institutions of Iran, in order to create transformation and achieve development goals, especially in developing countries. Therefore, the governance system of many countries tries to establish a purposeful connection between the higher education system and the goals of development management in these countries. The current research has been done with the aim of identifying and prioritizing the antecedents and consequences of the university institution's role-playing in the framework of collaborative governance. This research is a type of mixed research with a qualitative and quantitative approach, which is practical in terms of purpose and exploratory in terms of nature and method. The research participants are 16 academic experts from 13 top universities who were selected based on the principle of theoretical adequacy and using the purposeful and snowball sampling method. In the qualitative part, semi-structured interview and thematic analysis method were used to collect information, and “Guba” and “Lincoln” four criteria were used to verify the data, and using the fuzzy Delphi method, the antecedents and consequences of the role-playing of the university institution were prioritized. The results showed that demand-oriented university services and scientific research management through the network of industry and university experts are considered as the most important antecedents of university performance. Also, research-oriented policymaking and division of universities to solve related regional and geographical issues, creation of decision-making chairs in addition to scientific and research chairs are also among the most important consequences of the role-making of the university institution in the framework of collaborative governance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • University Institution
  • Governance
  • Collaborative Governance
  • Fuzzy Delphi Method
  • Antecedents
  • Consequences
افخمی روحانی، حسین، رحمان‌سرشت‌، حسین، مرجانی، شهره (1393). حکمرانی دانشگاهی و ارزیابی پرتال‌ها و وبگاه‌ها. آموزش عالی، سال 7، شماره 28، 96-75.
سالارزهی، حبیب‌الله (1399). مدیریت ارزش عمومی: پارادایم نوین در مدیریت دولتی بر پایه ارزش‌های عمومی. پژوهش‌های مدیریت عمومی ، سال 13، شماره 47،  218-189.
سیمچی، عبدالرضا، کاظمی، علیرضا (1398). بررسی انتقادی ایده دانشگاه نسل چهارم/قطار نسل‌های جدید دانشگاه‌ها در ادبیات ما توجیه کافی ندارد. دسترسی در: isna.ir/xdF6Nv.
نبی پور، ایرج (1399) .دانشگاه نسل پنجم: بر پایه مدل مارپیچ پنج‌گانه کارایانیس و کمبل. طب جنوب، سال ۲۳ ، شماره 2 ، 194-165.
واعظی، رضا، قیطرانی، فاطمه (1398). حکمرانی همکارانه؛ رویکردی نو در مدیریت ارزش عمومی. توسعه علوم انسانی، سال 1، شماره 2، 83-61.
یدالهی‌ده‌چشمه، آرش، رجائی‌پور، سعید، سیادت، سیدعلی (1400) .تدوین الگوی دانشگاه نسل چهارم برای دانشگاه های ایران. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، سال13، شماره 4، 57-31.
Agranoff, R. ) 2006(. Inside collaborative networks: Ten lessons for public managers. Public Administration Review, 66(1), 56–65.
Ansell, C., & Gash, A. (2007). Collaborative Governance in Theory and Practice. Public Administration Research and Theory, 18(4), 543–571.
 Ansell, C., Doberstein, C., Henderson, H., Siddiki, S., &
Hart, P. (2020). Understanding inclusion in collaborative governance:a mixed methods approach. policy and socity, 39(4), 570–591.
Brylina, I., Viktoruk, E., Okonskaya, N., & Turchevskaya, B. (2020). Global Role Of University In Sustainable Development Society. International Conference on Economic and Social Trends for Sustainability of Modern Society, 947-958.
Brylina, I. (2018). Evolyuciya «idei» universiteta v kontekste novogo antropologicheskogo proekta [Evolution of the «Idea» of the University in the context of the new anthropological project]. Journal of Science of Siberia, 2(28), 149-155.
Bryson, J., Crosby, B., & Bloomberg, L. (2014). Public Value Governance: Moving beyond Traditional Public Administration and the New Public Management. Public Administration Review, 74(4), 445–456.
Bryson, J., Crosby, B., & Stone, M . (2006).  The Design and Implementation of Cross-Sector Collaborations: Propositions from the Literature. Public Administration Review, 66 (Special Issue), 44–55.
Cai, Y., Jinyuan, M., & Qiongqiong, C. (2020). Higher Education in Innovation Ecosystems. Sustainability,12(11), 43-76.
Doberstein, C. )2016(. Designing Collaborative Governance Decision-Making in Search of a Collaborative Advantage. Public Management Review,18(1), 819–841.
Douglas, S., Ansell, C., Parker, C., Sørensen, E., Hart, P., & Torfing, J. (2020). Collaborating on collaborative governance research: Introducing the collaborative governance case data bank. Policy & Society. 39(4), 495-509.
Emerson, K., & Gerlak, A.(2014). Adaptation in collaborative governance regimes.
Environmental Management
, 54(4), 768–781.
Emerson, K., & Nabatchi, T. (2015). Collaborative governance regimes. Georgetown: University Press.
Farrar, M., Taylor, R. (2010) University-Community Engagement. In A Practical Guide to University and College Mangement, 247-265.
Fauzi, A., & Rahayu, C. (2019). Hiv Pervention/ Aids Through Collaborative Governance Betwen The Government, Community  institiutions, And Cmmunities In Dki Jakarta Province. Public Policy and Administration Study. Program.
Goel, R., & Saunoris, J. (2017). Dynamics of knowledge spillovers from patents to entrepreneurship: Evidence across entrepreneurship types. Contemporary Economic Policy, 35(4), 700–715.
Haber, W., Held, M., & Vogt, M. (2016). Die Weltim Anthropozän. Erkundungenim Spannungs feld zwis chen Ökologieund Humanität; Oekom: Munich, Germany.
Hall, W., & Kern, M. (2017). The public sector as mediator: The role of public institutions in environmental collaboration and conflict resolution. In A. Georgakopoulos (Ed.), The mediation handbook: Theory, research, and practice, 282–289.
Kern, M. A., & Smutko, L. S. (2021). Collaborative governance: The role of university centers, institutes, and programs. Conflict Resolution Quarterly, 39(1), 29-50.
Kriesberg, L., & Neu, J. (2018). Conflict analysis and resolution as a field: Core concepts and issues. In Oxford research encyclopedia of international studies. International Studies Association and Oxford University Press.
Lima, V. (2021). Collaborative governance for sustainable development. In Peace, Justice and Strong Institutions (pp. 79-90). Cham: Springer International Publishing.
Michel, C. (2017). Collaborative governance: Beyond mere participation. the  Third  International  Public Policy Conference, Singapore, 1-34.
Moscardini, A. O., Strachan, R., & Vlasova, T. (2022). The role of universities in modern society. Studies in Higher Education, 47(4), 812-830.
OECD. (2006).Higher education for a changing world. OECD Observer. 255.
Rajeev, Goe. (2022). Knowledge diffusion worldwide: Role of universityindustry collaborations and beyond. Journal Of Managerial and Decision Economics.43(5), 1330-1339.
Sørensen, E., & Torfing, J. (2021). Accountable Government through Collaborative Governance?. Administrative Sciences .11(2), 127-143.
Torfing, J., & Ansell, C. (2021). Strengthening political leadership and policy innovation through the expansion of collaborative forms of governance. Public Management Review ,19(1), 37–54.
University Network for Collaborative Governance. (2018). UNCG strategic directions plan. Access at: https://www. kitchentable.org/page/uncg-strategic-directions.
Vogt, M., & Weber, C. (2020). The role of universities in a sustainable society. Why value-free research is neither possible nor desirable .Sustainability, 12(2), 11-28.