فراتحلیل پیش‌آیندهای افشاگری تخلف (سوت‌زنی) در سازمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

3 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

10.22034/jipas.2022.318346.1307

چکیده

افشاگری تخلف (سوت‌زنی) اقدامی است که جامعه را از تخلفات سازمانی و سازمان‌ها را نسبت به رفتارهای انحرافی شخصی آگاه می‌کند. از این‌رو، هدف این پژوهش شناسایی و رتبه‌بندی پیش‌آیندهای افشاگری تخلف (سوت‌زنی) به‌منظور تسهیل و ترویج آن در سازمان است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت داده‌ها کمّی است. جامعه پژوهش شامل4920 سند بوده است که 52 مورد آن با استفاده از روش نمونه‌گیری غیر تصادفی هدفمند فراتحلیل شدند. پژوهش‌های منتخب با استفاده از نرم‌افزار CMA2 تحلیل شدند. پایایی کدگذاری از راه توافق داوران در کاربرد مفاهیم خاص برای کدگذاری متغییرها و پایایی سطح معنی‌داری و اندازه اثر از طریق توافق در محاسبه اندازه اثر بین دو فراتحلیلگر به‌دست آمد. یافته‌ها نشان داد که از بین پیش‌آیندهای افشاگری تخلف (سوت‌زنی)، 10 مورد (21 درصد) داری اندازه اثر بیشتر از 5/0، 16 مورد (33 درصد) داری اندازه اثر بین 3/0 تا 5/0 و 22 مورد (46 درصد) دارای اندازه اثر کمتر از 3/0 هستند بنابراین، متغیرهای عدالت سازمانی (683/0)، اعتماد به سرپرست (656/0)، ضمانت اجرایی برای مجازات رفتارهای غیر اخلاقی (590/0)، کانون کنترل درونی (581/0) و رهبری سازمانی (557/0) دارای اندازه اثر بالا، سابقه شغلی افشاگر (460/0)، موقعیّت فرد متخلف (450/0)، شدت اخلاقی (446/0) و جدی بودن تخلف (384/0) دارای اندازه اثر متوسط همچنین ترس از تلافی (060/0-)، عاطفه مثبت (062/0)، وفاداری (130/0-)، رضایت شغلی (130/0) نیز دارای کمترین اندازه اثر هستند. از این‌رو، خط‌مشی‌گذاران و مدیران باید برای ترویج افشاگری تخلف (سوت‌زنی) در سازمان بر عوامل شناسایی‌شده تمرکز کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Meta-Analysis of the Antecedents of Whistle-Blowing in the Organization

نویسندگان [English]

  • Yousef Vakili 1
  • Saeed Jafarinia 2
  • Akbar Hassanpoor 2
  • Touran Razmavar 3
1 Assistant Professor, Department of Human Resource Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Human Resource Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran.
3 PhD student of Human Resource Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Whistle blowing is an action that informs the society about organizational violations and organizations about personal deviant behaviors. Therefore, the purpose of this research is to identify and rank the consequences of whistleblowing in order to facilitate and promote it in the organization. This research is applied in terms of purpose and quantitative in terms of the nature of the data. The research population included 4920 documents, 52 of which were meta-analyzed using a non-random purposeful sampling method. Selected studies were analyzed using CMA2 software. Reliability of coding was achieved through the agreement of the judges in the application of specific concepts for coding the variables and the reliability of the significance level and effect size was achieved through the agreement in the calculation of the effect size between two meta-analysts. The findings showed that among the consequences of whistleblowing, 10 cases (21%) have an effect size greater than 0.5, 16 cases (33%) have an effect size between 0.3 and 0.5, and 22 cases (46 percent) have an effect size of less than 0.3. Therefore, the variables of organizational justice (0.683), trust in supervisor (0.656), executive guarantee for punishing unethical behavior (0.590) , internal control center (0.581) and organizational leadership (0.557) with high effect size, revealing work history (0.460), offender status (0.450), moral intensity (0.446) and seriousness Violation (0.384) has a medium effect size, fear of retaliation (-0.060), positive affect (0.062), loyalty (-0.130), job satisfaction (0.130) also have the lowest effect size. . Therefore, policy makers and managers should focus on identified factors to promote whistleblowing in the organization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Administrative Corruption
  • whistle-Blowing
  • Antecedents of Whistle blowing
  • Meta-Analysis
افشانی، مینو (1397). طراحی مدل عوامل اثرگذار بر افشاگری تخلف در سازمان (موردمطالعه ادارات دولتی شهر مشهد)، پایان‌نامه منتشرنشده دوره دکتری، دانشگاه لرستان.
افشانی، مینو، وحدتی، حجت، حکاک، محمد، موسوی، نجم­­­الدین (1397 الف). بررسی رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی با قصد افشاگری تخلف در کارکنان بخش سلامت. فصلنامه بیمارستان، سال 17، شماره 3، 30-21.
افشانی، مینو، وحدتی، حجت، حکاک، محمد، موسوی، نجم­­الدین (1397 ب). بررسی عوامل اثرگذار بر قصد افشای تخلفات در کارکنان بخش بهداشت و درمان، مدیریت بهداشت و درمان، سال 9، شماره 2، 87-77.
بولو، قاسم، اکبریان‌شورکایی، رضا (1395). اثر پدیده تماشاگری بر گزارش تقلب. همایش ملی حسابرسی و نظارت مالی ایران، مشهد، دانشگاه فردوسی.
پورصمیمی، علی (1398). شناسایی و اولویت­بندی عوامل مؤثر بر رفتارهای افشاگری در سازمان، پایان نامه منتشرنشده کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی.
خیراندیش، مهدی، بخشنده، سمیه، شعبانی، اسماعیل (1397). فراتحلیل پژوهش­های تفاوت ارزش­های کاری در نسل­های مختلف نیروی انسانی. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، سال 7، شماره 2، 91-67.
زاهدی، شمس­السادات، محمدی، ابوالفضل (1384). فراتحلیل راهی به سوی شناسایی ارزشیابی ترکیب و تلخیص پژوهش‌های گذشته. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، سال 12، شماره 47، 79-51.
سپهوند، رضا، حکاک، محمد، فتحی‌چگنی، فریبرز، سپهوندی، مسعود (1399). اثر مقبولیت مدیران سازمان بر قصد افشاگری تخلف با نقش میانجی شجاعت اخلاقی (مورد مطالعه: دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر). فصلنامه آموزش علوم دریایی، سال 7، شماره 21، 77-61.
صفری، محمد، فاتح‌زیارانی، مریم (1397). شناسایی، مفهوم­سازی و تبیین فرآیند سوت­زنی در سازمان (مطالعه موردی: شرکت سنگ آهن گهر زمین). مدیریت فرهنگ سازمانی، سال 16، شماره 3، 643-617.
عاقلی، میثم، نیک­منش، شمس­الدین، هاشم­نیا، شهرام (1398). بررسی تأثیر عوامل رهبری سازمانی بر تمایل به سوت­زنی (مورد مطالعه: کارکنان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج). فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، سال 15، شماره 55، 35-1.
عریضی، حمیدرضا، منجوقی، نرگس (1392). رابطه برونگرایی و نورزگرایی با افشاگری تخلف سازمانی. روانشناسی معاصر، سال 8، شماره 1، 72-61.
علینقیان، نسرین، نصر اصفهانی، علی، صفری، علی (1396). تأثیر عوامل ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی بر تمایل. مدیریت دولتی، سال 8، شماره 3، 458-437.
فخاری، حسین، محمدی، جواد (1397). تأثیر تمرکز سازمانی بر افشای اجباری و اختیاری اطلاعات. پژوهش­های کاربردی در گزارشگری مالی، سال 7، شماره 12، 110-91.
قربانی زاده، وجه الله (1397). روش تحقیق فراتحلیل با نرم‌افزار CMA2. تهران: بازتاب.
کفاش، لیلی، ایمانی، حمیدرضا (1396). تأثیر تعهد سازمانی و ارزش­های اخلاقی بر قصد گزارش تخلف­های کشف‌شده در بین حسابداران بخش عمومی. مجله حسابداری سلامت، سال 6، شماره 2، 109-90.
Afe, C. E. I., Abodohoui, A., Mebounou, T. G. C., & Karuranga, E. (2019). Perceived organizational climate and whistleblowing intention in academic organizations: Evidence from Selçuk University (Turkey). Eurasian Business Review, 9(3), 299-318.
Ahmad, S. A., Yunos, R. M., Ahmad, R. A. R., & Sanusi, Z. M. (2014). Whistleblowing behaviour: The influence of ethical climates theory. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 164 (1), 445-450.
Ahmad, S., Smith, G., & Ismail, Z. (2012). Internal whistle-blowing intentions: A study of demographic and individual factors. Journal of Modern Accounting and Auditing, 8(11), 1632-1645.
Alleyne, P. (2016). The influence of organisational commitment and corporate ethical values on non-public accountants’ whistle-blowing intentions in Barbados. Journal of Applied Accounting Research, 17(2), 190-210.
Alleyne, P., Charles-Soverall, W., Broome, T., & Pierce, A. (2017). Perceptions, predictors and consequences of whistleblowing among accounting employees in Barbados. Meditari Accountancy Research, 25(2), 241-267.
Alleyne, P., Hudaib, M., & Haniffa, R. (2018). The moderating role of perceived organisational support in breaking the silence of public accountants. Journal of Business Ethics, 147(3), 509-527.
Alleyne, P., Hudaib, M., & Pike, R. (2013). Towards a conceptual model of whistle-blowing intentions among external auditors. The British Accounting Review, 45(1), 10-23.
Andon, P., Free, C., Jidin, R., Monroe, G. S., & Turner, M. J. (2018). The impact of financial incentives and perceptions of seriousness on whistleblowing intention. Journal of Business Ethics, 151(1), 165-178.
Aydan, S., & Kaya, S. (2018). Ethical climate as a moderator between organizational trust and whistle-blowing among nurses and secretaries. Pakistan Journal of Medical Sciences, 34(2), 429-434.
Ayers, S., & Kaplan, S. E. (2005). Wrongdoing by consultants: An examination of employees’ reporting intentions. Journal of Business Ethics, 57(2), 121-137.
Bhal, K. T., & Dadhich, A. (2011). Impact of ethical leadership and leader–member exchange on whistle blowing: The moderating impact of the moral intensity of the issue. Journal of Business Ethics, 103(3), 485-496.
Bjorkelo, B., Einarsen, S., & Matthiesen, S. B. (2010). Predicting proactive behaviour at work: Exploring the role of personality as an antecedent of whistleblowing behaviour. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 83(2), 371-394.
Boot, E. R. (2019). Obligatory whistleblowing: Civil servants and the complicity-based obligation to disclose government wrongdoing. Journal of Moral Philosophy, 16(2), 131-159.
Brewer, G. A., & Selden, S. C. (1998). Whistle blowers in the federal civil service: New evidence of the public service ethic. Journal of Public Administration Research and Theory, 8(3), 413-440.
Caillier, J. G. (2017). An examination of the role whistle-blowing education plays in the whistle-blowing process. The Social Science Journal, 54(1), 4-12.
Casal, J. C., & Bogui, F. B. (2008). Predictors of responses to organizational wrongdoing: A study of intentions of management accountants. Psychological Reports, 103(1), 121-133.
Ceva, E., & Bocchiola, M. (2020). Theories of whistleblowing. Philosophy Compass, 15(1), 1-10.
Chen, C. P., & Lai, C. T. (2014). To blow or not to blow the whistle: The effects of potential harm, social pressure and organisational commitment on whistleblowing intention and behaviour. Business Ethics: A European Review, 23(3), 327-342.
Cheng, J., Bai, H., & Yang, X. (2019). Ethical leadership and internal whistleblowing: A mediated moderation model. Journal of Business Ethics, 155(1), 115-130.
Chiu, R. K. (2003). Ethical judgment and whistleblowing intention: Examining the moderating role of locus of control. Journal of Business Ethics, 43(1), 65-74.
Cho, Y. J., & Song, H. J. (2015). Determinants of whistleblowing within government agencies. Public Personnel Management, 44(4), 450-472.
Cohen, J. (2013). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Academic press.
Curtis, M. B., & Taylor, E. Z. (2009). Whistleblowing in public accounting: Influence of identity disclosure, situational context, and personal characteristics. Accounting and the Public Interest, 9(1), 191-220.
Curtis, M. B., & Williams, J. M. (2014). The impact of culture and training on code of conduct effectiveness: Reporting of observed unethical behavior. Research on Professional Responsibility and Ethics in Accounting, 18(4), 1-31.
Dalton, D., & Radtke, R. R. (2013). The joint effects of Machiavellianism and ethical environment on whistle-blowing. Journal of Business Ethics, 117(1), 153-172.
Dworkin, T. M., & Baucus, M. S. (1998). Internal vs. external whistleblowers: A comparison of whistleblowering processes. Journal of Business Ethics, 17(12), 1281-1298.
Dungan, J. A., Young, L., & Waytz, A. (2019). The power of moral concerns in predicting whistleblowing decisions. Journal of Experimental Social Psychology, 85(1), 1-12.
Farooqi, S., Abid, G., & Ahmed, A. (2017). How bad it is to be good: Impact of organizational ethical culture on whistleblowing (the ethical partners). Arab Economic and Business Journal, 12(2), 69-80.
Fatoki, O. (2013). Internal whistleblowing intentions of accounting students in South Africa: The impact of fear of retaliation, materiality and gender. Journal of Social Sciences, 37(1), 31-44.
Gundlach, M. J., Douglas, S. C., & Martinko, M. J. (2003). The decision to blow the whistle: A social information processing framework. Academy of Management Review, 28(1), 107-123.
Gottschalk, P. (2019). Whistleblowing: White-Collar Fraud Signal Detection, Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.
Jubb, P. B. (1999). Whistleblowing: A restrictive definition and interpretation. Journal of Business Ethics, 21(1), 77-94.
Kaplan, S. E., & Schultz, J. J. (2007). Intentions to report questionable acts: An examination of the influence of anonymous reporting channel, internal audit quality, and setting. Journal of Business Ethics, 71(2), 109-124.
Kaptein, M. (2011). From inaction to external whistleblowing: The influence of the ethical culture of organizations on employee responses to observed wrongdoing. Journal of Business Ethics, 98(3), 513-530.
Keil, M., Tiwana, A., Sainsbury, R., & Sneha, S. (2010). Toward a theory of whistleblowing intentions: A benefit‐to‐cost differential perspective. Decision Sciences, 41(4), 787-812.
Khelil, I., Akrout, O., Hussainey, K., & Noubbigh, H. (2018). Breaking the silence: An empirical analysis of the drivers of internal auditors’ moral courage. International Journal of Auditing, 22(2), 268–284.
Kulik, J. A., & Kulik, C. L. C. (1989). The concept of meta-analysis. International Journal of educational research, 13(3), 227-340.
Lam, H., & Harcourt, M. (2019). Whistle‐blowing in the digital era: motives, issues and recommendations. New Technology, Work and Employment, 34(2), 174-190.
Latan, H., Chiappetta Jabbour, C. J., & Lopes de Sousa Jabbour, A. B. (2021). To blow or not to blow the whistle: The role of rationalization in the perceived seriousness of threats and wrongdoing. Journal of Business Ethics, 169(3), 517-535.
Latan, H., Jabbour, C. J. C., & de Sousa Jabbour, A. B. L. (2017). Ethical awareness, ethical judgment, and whistleblowing: A moderated mediation analysis. In Partial Least Squares Path Modeling, 15(2), 311-337.
Latan, H., Jabbour, C. J. C., & de Sousa Jabbour, A. B. L. (2019). Whistleblowing Triangle: Framework and Empirical Evidence. Journal of Business Ethics, 160(1), 189-204.
Liu, Y., Zhao, S., Jiang, L., & Li, R. (2016). When does a proactive personality enhance an employee’s whistle-blowing intention? A Cross-level Investigation of the Employees in Chinese Companies. Ethics & Behavior, 26(8), 660-677.
Liu, Y., Zhao, S., Li, R., Zhou, L., & Tian, F. (2018). The relationship between organizational identification and internal whistle-blowing: the joint moderating effects of perceived ethical climate and proactive personality. Review of Managerial Science, 12(1), 113-134.
Liyanarachchi, G. A., & Adler, R. (2011). Accountants’ whistle‐blowing intentions: The impact of retaliation, age, and gender. Australian Accounting Review, 21(2), 167-182.
Liyanarachchi, G., & Newdick, C. (2009). The impact of moral reasoning and retaliation on whistle-blowing: New Zealand evidence. Journal of Business Ethics, 89(1), 37-57.
MacNab, B. R., & Worthley, R. (2008). Self-efficacy as an intrapersonal predictor for internal whistleblowing: A US and Canada examination. Journal of Business Ethics, 79(4), 407-421.
May-Amy, Y. C., Han-Rashwin, L. Y., & Carter, S. (2020). Antecedents of company secretaries’ behaviour and their relationship and effect on intended whistleblowing. Corporate Governance. The International Journal of Business in Society, 20(5), 837-861
Mayer, D. M., Nurmohamed, S., Treviño, L. K., Shapiro, D. L., & Schminke, M. (2013). Encouraging employees to report unethical conduct internally: It takes a village. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 121(1), 89-103.
Mela, N. F., & Zarefar, A. (2016). The Relationship of professional commitment of auditing student and anticipatory socialization toward whistleblowing intention. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 219, 507-512.
Mesmer-Magnus, J. R., & Viswesvaran, C. (2005). Whistleblowing in organizations: An examination of correlates of whistleblowing intentions, actions, and retaliation. Journal of Business Ethics, 62(3), 277-297.
Miceli, M. P., Near, J. P., Rehg, M. T., & Van Scotter, J. R. (2012). Predicting employee reactions to perceived organizational wrongdoing: Demoralization, justice, proactive personality, and whistle-blowing. Human Relations, 65(8), 923-954.
Miceli, M. P., Van Scotter, J. R., Near, J. P., & Rehg, M. T. (2001). Individual differences and whistle-blowing. Academy of Management Proceedings, 2001(1), 1-22.
Near, J. P., & Miceli, M. P. (1985). Organizational dissidence: The case of whistle-blowing. Journal of Business Ethics, 4(1), 1-16.
Oh, L. B., & Teo, H. H. (2010). To blow or not to blow: An experimental study on the intention to whistleblow on software piracy. Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, 20(4), 347-369.
Oran, F. Ç., & Unsar, A. S. (2020). The Effects of Leadership Styles on Organizational Trust and Disclosure of Unethical Behaviors (Whistleblowing): A Practical Research. In New Approaches to CSR, Sustainability and Accountability, 1(4), 103-137.
Park, C., & Keil, M. (2009). Organizational silence and whistle‐blowing on IT projects: An integrated model. Decision Sciences, 40(4), 901-918.
Park, H., & Blenkinsopp, J. (2009). Whistleblowing as planned behavior–A survey of South Korean police officers. Journal of Business Ethics, 85(4), 545-556.
Park, H., & Lewis, D. (2019). The Motivations of External Whistleblowers and Their Impact on the Intention to Blow the Whistle Again. Business Ethics: A European Review, 28(3), 379-390.
Park, H., Vandekerckhove, W., Lee, J., & Jeong, J. (2018). Laddered motivations of external whistleblowers: The truth about attributes, consequences, and values. 16(4). Journal of Business Ethics, 1-14.
Pigott, T. D. (2012). Advances in Meta - Analysis. New York: springer & Business Media.
Pillay, S., Ramphul, N., Dorasamy, N., & Meyer, D. (2018). Predictors of whistle-blowing intentions: An analysis of multi-level variables. Administration & Society, 50(2), 186-216.
Reckers-Sauciuc, A. K., & Lowe, D. J. (2010). The influence of dispositional effect on whistle-blowing. Advances in Accounting, 26(2), 259-269.
Seifert, D. L., Stammerjohan, W. W., & Martin, R. B. (2014). Trust, organizational justice, and whistleblowing: A research note. Behavioral Research in Accounting, 26(1), 157-168.
Seifert, D. L., Sweeney, J. T., Joireman, J., & Thornton, J. M. (2010). The influence of organizational justice on accountant whistleblowing. Accounting, Organizations and Society, 35(7), 707-717.
Skivenes, M., & Trygstad, S. C. (2010). When whistle-blowing works: The Norwegian case. Human Relations, 63(7), 1071-1097.
Soni, F., Maroun, W., & Padia, N. (2015). Perceptions of justice as a catalyst for whistle-blowing by trainee auditors in South Africa. Meditari Accountancy Research, 23(1), 118–140.
Stansbury, J. M., & Victor, B. (2009). Whistle-blowing among young employees: A life-course perspective. Journal of Business Ethics, 85(3), 281-299.
Tavakoli, A. A., Keenan, J. P., & Cranjak-Karanovic, B. (2003). Culture and whistleblowing an empirical study of Croatian and United States managers utilizing Hofstede's cultural dimensions. Journal of Business Ethics, 43(1-2), 49-64.
Taylor, J. (2019). What causes employees to whistle while they work? Factors affecting internal whistle‐blowing in the Australian Public Service. Australian Journal of Public Administration, 78(4), 497-515.
Valentine, S., & Godkin, L. (2019). Moral intensity, ethical decision making, and whistleblowing intention. Journal of Business Research, 98(1), 277-288.
Watts, L. L., & Buckley, M. R. (2017). A Dual-processing Model of Moral Whistleblowing in organizations. Journal of Business Ethics, 146(3), 669-683.
Weaver, G. R., Reynolds, S. J., & Brown, M. E. (2014). Moral intuition: Connecting current knowledge to future organizational research and practice. Journal of Management, 40(1), 100-129.
Wolfe, S., Worth, M., & Dreyfus, S. (2016). Protecting Whistleblowers in the UK: A New Blueprint. Blueprint for Free Speech and Thomson Reuters Foundation.
Yang, L., & Xu, R. (2020). The effects of retaliation on whistleblowing intentions in China banking industry. Journal of Accounting & Organizational Change, 16(2), 215-235.
Zakaria, M. (2015). Antecedent factors of whistleblowing in organizations. Procedia Economics and Finance, 28(1), 230-234.
Zhang, J., Chiu, R., & Wei, L. (2009). Decision-making process of internal whistleblowing behavior in China: Empirical evidence and implications. Journal of Business Ethics, 88(1), 25-41.
Zhou, L., Liu, Y., Chen, Z., & Zhao, S. (2018). Psychological mechanisms linking ethical climate to employee whistle-blowing intention. Journal of Managerial Psychology, 33(2), 196–213.